کد مطلب: ۴۳۴۲۰۲

یک کارشناس امور بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

پیش‌بینی قیمت دلار / آیا دلار ارزان‌تر می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت دلار / آیا دلار ارزان‌تر می‌شود؟

یک کارشناس امور بانکی می‌گوید: اگر اتفاق غیرمنتظره دیگری پیش نیاید نرخ دلار به وضعیت باثبات دو ماه پیش برگردد و حتی این احتمال وجود دارد که بازهم در کانال 13 هزار تومان قرار بگیرد.

بازار ارز در هفته گذشته شاهد افزایش قیمت دلار بود، به طوری که نرخ آن از سطح 15 هزار تومان نیز عبور کرد، اما در آغاز هفته جاری قیمت دلار کاهش یافت و سطح قیمت آن تا کانال 14 هزار تومان نیز پایین آمد.

علت گرانی دلار در هفته گذشته چه بود؟ آیا دلار ارزان‌تر می‌شود؟

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس امور بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: ارز تابع دو عامل کلیدی است؛ یک عامل داخلی و یک عامل بیرونی. در واقع نرخ ارز تحت تاثیر دو شوک داخلی و شوک بیرونی تغییر پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در کنار این دو شوک نکته‌ای که مهم بوده این است که اقتصاد چقدر به نرخ ارز وابسته است. هرچقدر که اقتصاد کشوری توانمند باشد و بتواند مواد اولیه مورد نیازش را خودش تولید کند و نیاز کمتری به کشورهای دیگر داشته باشد درنتیجه تحت تاثیر کمتری از شوک‌های ارزی قرار می‌گیرد و برعکس، کشوری که واحدهای صنعتی آن برای مواد اولیه و تجهیزات نیاز به ارز دارد تحت تاثیر آن دو شوک قرار می‌گیرد که می‌تواند بر قیمت ارز آن نیز تاثیر داشته باشد.

مستخدمین حسینی می‌افزاید: عامل درونی که کشور ما به آن مبتلا بوده عدم ثبات شرایط اقتصادی است. به ویژه اینکه دولت و مجلس نیز نتوانستند از یک پایگاه مطمئنی برنامه‌های اقتصادی را ارائه دهند که سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بتوانند به آن اعتماد کنند. این نکته کلیدی بود اما نکات بعدی برمی‌گردد به فضایی که برای فضای اقتصادی کشور به وجود آمده است.

این کارشناس در ادامه می‌گوید: فضایی که در خصوص fatf، ویروس کرونا و بحث ساختار بودجه سال 99 به وجود آمده از جمله عواملی بود که نرخ ارز را تحت تاثیر قرار داد. درباره بودجه سال 99 به نظر می‌آید مجلس باید پذیرای این باشد که بودجه بر مبنای دو دوازدهم در سال آینده شکل بگیرد تا سر فرصت مجلس بتواند بودجه 99 را به تصویب نهایی برساند.

وی اضافه می‌کند: با نگاهی به اجزای تاثیرگذار بر متغیر نرخ دلار متوجه می‌شویم که هر کدام از این عوامل از یک بلاتکلیفی برخوردار بوده‌اند که توانسته بر نرخ ارز تاثیر بگذارد آن را افزایش دهند.

مستخدمین حسینی درباره پیش‌بینی قیمت دلار عنوان می‌کند: طی روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت دلار بودیم اما به‌مرور این افزایش کاهش پیدا می‌کند و پیش‌بینی که دارم این بوده که اگر اتفاق غیرمنتظره دیگری پیش نیاید نرخ دلار به وضعیت باثبات دو ماه پیش برگردد و حتی این احتمال وجود دارد که بازهم در کانال 13 هزار تومان قرار بگیرد.

این کارشناس در پایان تاکید می‌کند: جدای از بحث مربوط به fatf و تهدیدهایی که از سوی غرب بر اقتصاد کشور حاکم شده، عامل بیرونی دیگری که می‌تواند می‌تواند تاثیر بگذارد عدم ثبات در منطقه است. بحث مربوط تنش‌ها بین کشورهای ترکیه، روسیه و سوریه که می‌تواند تاثیرگذار باشد، منتها به نظر می‌آید ایران تا اینجا توانسته آن را به نحو مطلوبی مدیریت کند که به‌‌عنوان شوک بیرونی بر اقتصاد ما تاثیر نداشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام خدایش قیمت همه لوازم روزمره به دلار ربطش میدن به فکر بیچاره ها باشید

  • ناشناس

    فقط این من میدونم که بنی ادم دیگر اعضای هم نیستند

  • ناشناس

    به نظر من علت افزایش دلار اطمینان بازار به عدم برداشتن تحریم ها تا اردیبهشت 1400 است

  • ناشناس

    به نظر من دولت قیمت ارز میبره بالا که در اثر صادرات
    سود بیشتری ببره. ولی با این کار تورم شدیدتری ایجاد میکنه. بارشم رو دوش مردمه. اوضاع کار هم هر سال بدتر میشه. شوره گرونی دراومده. به جز تغذیه هم کار همه تعطیله

  • محسن

    هعی،چی میشد کشور ما ن تحریم بود، ن گرونی بود، ?‍♂️مام مثل ادم زندگی میکردیم. ای خدااا، دیگه نمی کشیم!!! بدبختیم حدی داره دیگه، اه.

    • ناشناس

      ارزو بر جوانان عیب نیست داش

    • ناشناس

      دلار میاد پایین صد درصد از این ارزونتر میشه کلا یه توقف واسه همه قیمتاست

    • هه

      تا اینکه حرف میزنی میگن خوب میشه؛

  • محمد

    همه مون بمیریم بریم به جهنم از این مملکت بهتره

  • ناشناس

    حتی تو این سایت هم حق تند اظهار نظر کردن رو نداریم ?

  • ناشناس

    این چرا من هر چی می نویسم می گه تکراریه؟؟؟

  • محمد مهدوی

    کنسول ps4 قیمتش ۴۰۰ دلار با دلار ۴۲۰۰ میشه ۱/۶۸۰/۰۰۰ با دلار ۱۸۳۰۰ میشه ۷/۳۲۰/۰۰۰ ????دیگه خودتون قضاوت کنید دولت الکی ارز دولتی برای واردات اجناسی میده که ما خودمون تو ایران داریم اون وقت برای اجناسی مثل کنسول بازی ارز دولتی نمیده ما نوجوانان چه گناهی کردیم اخه ?

  • معین

    این متن را اونایی بخونن که دلار کسب و کارشون شده. شماها‌ با بالابردن تقاضا مردم را بدبخت کردید. و بدونین این شرایط اینطور نمیمونه، کافیه یه طوفان اقتصادی بیاد تا شماها طعم بدبختی را بچشید.
    بدونید اون قدر پرده پوشی کرده که انگار بخشیده، پس بترسید از زمانی که کار اشتباهی انجام میدید اما خبری از مجازات نیست