کد مطلب: ۳۰۹۰۹۰

آیا سقوط آزاد نرخ ارز باعث ارزانی مسکن می‌شود

آیا سقوط آزاد نرخ ارز باعث ارزانی مسکن می‌شود

در وضعی که قیمت دلار عاملی برای افزایش بهای مسکن در ماه‌های گذشته بوده این پرسش به وجود آمده است که با کاهش قیمت ارزها از هفته‌ گذشته و احتمال تثبیت آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده می‌توان به کاهش قیمت‌ها دراین بازار امیدوار بود؟

در وضعی که قیمت دلار عاملی برای افزایش بهای مسکن در ماه‌های گذشته بوده این پرسش به وجود آمده است که با کاهش قیمت ارزها از هفته‌ گذشته و احتمال تثبیت آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده می‌توان به کاهش قیمت‌ها دراین بازار امیدوار بود؟

کارشناسان معتقدند برای نتیجه‌گیری و قضاوت در خصوص تاثیر ریزش‌ها بر بازار مسکن بسیار زود است زیرا نوع عملیاتی که در بازار ارز انجام می‌شود ماهیتا با آنچه در بازار مسکن اتفاق می‌افتد،‌ تفاوت بسیاری وجود دارد.

به گفته کارشناسان بازار، بازدهی بازار مسکن در طولانی‌مدت اتفاق خواهد افتاد و خیلی تحت تاثیر نوسان‌های روزانه قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر افزایش شدید قیمت دلار سبب بردن تقاضا به سمت بازار مسکن شده بود و با این تصور که با تورم شدید روبه‌رو خواهیم بود در واقع فروشندگان مسکن را متقاعد کرده بود که قیمت‌های بالاتری ارایه دهند زیرا انتظار تورمی بالاتری به وجود آمده بود. اگر این انتظار تورمی یک مقدار تعدیل شود، ‌انتظارهای فروشندگانی که قیمت‌های بالایی برای فروش داده‌اند، ممکن است تعدیل شود.

فروشندگان هنوز به کاهش نرخ ارز اطمینان ندارند

محمد علی ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن اظهار کرد:‌ بخش مسکن در یک ماه گذشته نیز با نوسان‌های قیمتی همراه بوده است اما تعداد معاملات در این بازار در شهریور کاهش یافته است و فروشندگان به دلیل تردیدهایی که از قیمت ملک خود داشتند مصمم به فروش نبودند. کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر هنوز نتوانسته است به بسیاری از بازارها از جمله مسکن این اطمینان را بدهند که از ثبات برخوردار خواهد بود و در نهایت منجر به کاهش قیمت‌ها در این بازار می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در وضع فعلی باید به دو نکته مهم توجه داشت یکی اینکه باید بدانیم که قیمت‌ها براساس اصل عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند و دیگری آنکه میزان ساخت مسکن در سالها‌ی گذشته کاهش داشته است درحالی که تقاضا در این بازار افزایشی بوده است و ضروری است که سرمایه‌گذاری در تولید مسکن افزایش یابد.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد:‌ عرضه مسکن باید براساس تقاضاهایی که هر سال به این بازار افزوده می‌شود روند رو به افزایش داشته باشد. خانه‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند باید تخریب و بازسازی شود تا استانداردهای لازم را برای سکونت افراد در این بازار داشته باشد اما باید گفت که بازار مسکن اکنون از مدیریت درستی برای متعادل‌سازی و توازن در عرضه و تقاضا برخوردار نیست.

مداخله نکردن دولت در بازار به نفع این بخش نبوده است

وی ادامه داد:‌ دولت با مداخله‌نکردن در بازار مسکن کار را به دست بخش خصوصی داده است اما بازار و تولید مسکن دستخوش تغییر‌های قیمتی است که در اقتصاد کلان کشور وجود دارد و متاسفانه‌ تحول قیمتی در بازارهای کالایی به صنایع مرتبط با بخش مسکن نیز تسری یافته است و آشفته‌ بازاری را در مورد مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت‌ تمام‌شده ساخت مسکن به وجود آورده است.

ربانی عنوان کرد:‌ در رابطه با کاهش قیمت دلار باید گفت تولیدکنندگان مسکن هنوز اعتماد چندانی به ثبات بازار ارز ندارند و مطمئن نیستند که این کاهش قیمت دلار در بازار ادامه‌دار باشد به همین دلیل تاثیری بر قیمت مسکن و حتی بخش هیجانی بازار نداشته است.

وی ادامه داد:‌ بازار مسکن تاثیر مستقیمی از بازار ارز نگرفته است و تنها تاثیر آن این است که فروشندگان و خریداران از معامله دست کشیده‌اند و منتظر هستند ببینند ادامه روند کاهشی دلار تا کجا ادامه پیدا می‌کند.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن از دی ماه گذشته تا کنون حدود 40 درصد بوده است، اظهار کرد:‌ بازار مسکن حدود 5 سال از ثبات قیمتی برخوردار بوده است که البته با رکود هم همراه بوده است و افزایش‌های چند ماهه قیمت مسکن نیز متناسب با سرمایه‌گذاری که در این بخش می‌شود نیست.

وی اضافه کرد: مردم به وضع اقتصادی اعتماد چندانی ندارند و فروشندگان واقعی مسکن قیمت‌های بالایی برای املاک خود تعیین کرده‌اندکه ممکن است در توان خرید بسیاری از مردم نباشد.

ربانی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر بسیاری از مصالح ساختمانی با افزایش قیمت و کمبود مواجه شده است، اظهار کرد:‌ لوله پولیکا در 45 روز گذشته به سه برابر افزایش یافته است و فردی که امروز قرار است شروع به ساخت مسکن کند طبیعی است که باید با در نظر گرفتن این نابسامانی برای ساخت و تولید مسکن اقدام کند.

وی اضافه کرد:‌ مسائل مربوط به صنایع کشور به طور مستقیم بر بخش مسکن تاثیرگذار است و حدود 72 صنعت و 400 حرفه به طور مستقیم با این بخش مهم اقتصادی در ارتباط است و هر تحولی در بازارها می‌تواند قیمت تمام‌شده بخش مسکن را دستخوش تحول‌های قیمتی کند.

منبع: پانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.