کد مطلب: ۲۸۴۸۰۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه:

آینده بورس در روزهای اجرای بسته ارزی/هر روند صعودی قوی اصلاحاتی هم دارد

آینده بورس در روزهای اجرای بسته ارزی/هر روند صعودی قوی اصلاحاتی هم دارد

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: اگر شاخص بورس کالا بر اساس دلار ثانویه باشد به شدت می‌تواند بر روی بازار تاثیر مثبت بگذارد. همچنین اگر دلار ثانویه عدد بااهمیتی در حد هشت هزار تومان باشد، محرک جدیدی برای رشد شرکت‌ها خواهد بود.

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر سیاست‌های ارزی و بازار ثانویه بر بازار سهام گفت: «امروز خبر قطعیِ تبدیل شدن ارز شرکت‌های پتروشیمی و فلزی-معدنی به دلار بازار ثانویه رسید و با توجه به اینکه طی 10 روز گذشته بازار بر اساس شایعه این خبر عمل و معامله کرده، ما شاهد رشد بااهمیتی در بازار سهام تا به امروز بودیم. بنابراین طبیعی است که وقتی با شایعه بازار رشد کرده با خودِ خبر به تعادل برسد. این مساله کاملا قابل پیش‌بینی بود، به هر حال بسیاری در سود هستند و تصمیم به شناساییِ سود می‌گیرند.»

او در رابطه با سودآوری شرکت‌ها پس از اجرای این سیاست گفت: «تقریبا بر کسی پوشیده نیست که با توجه به وضعیتی که در دلار پیش آمده سودآوری شرکت‌ها می‌تواند تا دو برابر رشد کند. نکته‌ای که در مورد شرکت‌ها در حال حاضر وجود دارد این است که ما دلارِ بازار ثانویه را چه عددی در نظر بگیریم. شایعات مختلفی در این زمینه وجود دارد. برخی می‌گویند که در بازار ثانویه دلار قرار است به قیمت 9 هزار تومان معامله شود و بعد دولت با عرضه‌های خود قیمت را به هشت هزار و 500 تومان کاهش دهد. در نقطه مقابل برخی عدد پنج هزار و 500 را مطرح می‌کنند و اعداد بسیار متفاوت است و تضاد در این مساله، تحلیل‌پذیری آن را کاهش می‌دهد.»

این کارشناس بازار سهام همچنین افزود: «هنوز مشخص نیست که شاخص بورس کالا بر اساس دلار ثانویه یا دلار جهانگیری یا همان چهار هزار و 200 تومان خواهد بود. این آیتم بسیار مهمی است چرا که نیمی از محصول شرکت‌ها در همین بازار به فروش می‌رسد. امروز، دوشنبه قرار است جلسه‌ای در مجلس برگزار شود مبنی بر اینکه نرخ بورس کالا به چه صورت باشد. تعیین تکلیف این قضیه به خصوص اگر دلار ثانویه باشد به شدت می‌تواند تاثیر مثبت بر روی بازار بگذارد و شوک مثبتی به آن بدهد. از سوی دیگر، دلار ثانویه که قرار است از فردا یعنی سه‌شنبه معامله شود، اگر عدد بااهمیتی در حد هشت هزار تومان باشد، محرک جدیدی برای رشد شرکت‌ها خواهد بود. بنابرین شواهد نشان می‌دهد که ما دو آیتم مهم داریم. اول بورس کالا با چه نرخی خواهد بود که جلسه‌اش امروز برگزار می‌شود، دوم اینکه بازار ثانویه با چه نرخی قیمت خواهد خورد که سه‌شنبه تکلیفش مشخص می‌شود. این دو مساله می‌تواند آینده کوتاه‌مدت بازار سهام را تعیین کند.»

وی در مورد وضعیت بازار در بلندمدت گفت: «در بلندمدت اگر گزارش‌های ماهانه حاکی از آن باشد که تحریم‌ها بر روی فروش شرکت‌ها اثری نگذاشته، به نظرم ما شاهد رشد خواهیم بود و بالعکس اگر که شرایط به نحوی باشد که گزارش‌های ماهانه حکایت از اثر تحریم‌ها و کاهش مقدار فروش شرکت‌ها داشته باشد، این مساله می‌تواند موجب کاهش P/E در بازار سهام شود. بنابراین در بلندمدت، تحریم‌ها و در کوتاه‌مدت هم نرخ بورس کالا و نرخ بازار ثانویه تعیین‌کننده هستند. به هر صورت، بازار ریسک اصلی خود را که عدم افزایش و عدم تحقق افزایش نرخ دلار بود، از سر گذرانده و چنین ریسکی دیگر وجود ندارد. بنابراین بازار روندِ کاهشی نخواهد داشت ولی هر روندِ صعودیِ قوی اصلاحات و هیجاناتی هم دارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.