کد مطلب: ۶۱۵۵۹۹

در یک برنامه زنده اینستاگرامی مطرح شد:

آینده دلار و طلا چه خواهد شد؟ / پیش‌بینی بازارها در سال ۲۰۲۲

آینده دلار و طلا چه خواهد شد؟ / پیش‌بینی بازارها در سال ۲۰۲۲

قیمت دلار در چند روز اخیر متاثر از اخبار مذاکرات روند نزولی شدیدی به خود گرفته است. اما آینده دلار چه می‌شود؟ بازارهای داخلی دیگر و بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۲ چه روندی خواهند داشت؟ مکتوب مصاحبه زنده‌ در این مورد با دو کارشناس را در ادامه بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در امروز در آستانه ورود به کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفت. قیمت دلار در چند روز اخیر متاثر از اخبار مذاکرات روند نزولی شدیدی به خود گرفته است. اما آینده دلار چه می‌شود؟ بازارهای داخلی دیگر و بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۲ چه روندی خواهند داشت؟

در سال ۲۰۲۱ بازارهای مختلف در جهان بازدهی مثبت داشتند اما در دوره بازار طلا و نقره این طور نبود. طلا در سال گذشته چهار درصد و نقره ۱۸ درصد افت ارزش داشتند.

آن طو که اخیرا یورونیوز گزارش داده بود در سال گذشته میلادی نفت ۵۵، بورس آمریکا ۲۹ درصد، بورس آلمان ۱۵ درصد، بورس ژاپن هشت درصد، بورس ایران دو درصد، بیت کوین ۸۲ درصد، اتریوم ۴۳۷ درصد و بایننس‌ کوین ۱۴۴۰ درصد رشد داشتند.

اما در سال ۲۰۲۰ اوضاع چطور خواهد بود؟

«سی.ان.ان» برای اقتصاد سال ۲۰۲۲ چند اتفاق را پیش‌بینی کرده است: کرونا از بین نمی‌رود، بحران زنجیره تامین کالا، بحران تورم، افزایش نرخ بهره در آمریکا، نبود حمایت مالی دوره کرونا و اتفاق غیرمنتظره مثل حملات سایبری یا جنگ یا فجایع طبیعی یا سقوط در بازار ارز دیجیتال.

این اتفاقات چه سیگنال‌هایی برای بازارهای داخلی کشور دارد؟

ساعت ۲۱ روز دوشنبه ۲۰ دی ماه تجارت‌نیوز مصاحبه زنده‌ای در این مورد با دو کارشناس خواهد داشت. میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی و محمد شاهرخی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به پیش‌بینی بازارها خواهند پرداخت.

علت اصلی نوسانات اخیر ارز

سردبیر تجارت‌نیوز: آیا می‌توان گفت نوسانات چند روز بازار ارز صرفا به‌خاطر مذاکرات بوده است؟

میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: مسلما اخبار مذاکرات مهم‌ترین عامل ریزش قیمت دلار بوده و عامل دیگری وجود نداشته است. توافقی در راه است و این خبر در بازارهای اقتصادی شیوع پیدا می‌کند، اما به‌طور کلی هم عدم اطمینان بین فعالین بازار وجود دارد و نبود قطعیت در بازار باعث خطای تصمیم‌گیری شده است.

وی افزود: احساس من بر این است که توافقات حداقلی اتفاقات افتاده است. سه حالت برای مذاکرات وجود دارد. توافقات حداکثری، توافقات میانه و توافقات حداقلی. توافقات حداکثری که ممکن نیست چون طرفین تغییراتی از ایران می‌خواهند که ممکن نیست. اما اگر توافق حداقلی اتفاق بیفتد که از نظر من اتفاق افتاده باعث شده است عاملان به ارز دلار در بازار اقدام کنند و در صورت اتفاق قیمت دلار تا پایان سال همان ۲۷ تومان می‌ماند. کف ریزش دلار را من می‌توانم تا ۳ هزار تومان پیش‌بینی کنم که اتفاق نمی‌افتد. حداکثر قیمت برای سال قیمت واقعی خود دلار است که در محدوده ۳۲ هزار تومان خواهد بود.

محمد شاهرخی دیگر کارشناس اقتصادی در این باره بیان کرد: زمانی که دولت آقای رئیسی انتخاب شد خودشان می‌دانستند هدفشان در مذاکرات چیست. منفعت مذاکرات به نظر من صرفا دلار است. ما در ۹ ماهه امسال ۳۵/۱ صادرات غیرنفتی داشتیم ولی در مقابل آن ۳۶/۹ میلیارد دلار واردات داریم و در بودجه پیش‌بینی کردیم که ۱/۲ میلیون بشکه می‌فروشیم که به نظر من عدد آن خیلی دور از باور نیست. دولت به این نتیجه رسیده باید واقع‌بین باشد و باز لایحه بودجه مشخص بود که به پیشواز توافق رفته است.

وی افزود: من دوتا فکت دارم و به نظرم کف دلار اقتصادی ما ۲۵ هزار تومان است. دومین فکت این است که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تصمیم گرفتند گپ سنا و نیما را پر کنند. اگر دولت می‌خواست سیاست ارزپاشی شدیدی را راه‌اندازی کند نرخ نیمایی را روی ۲۵ هزار تومان نمی‌آورد البته کما اینکه قیمت نیما به ۲۶ هزار تومان خواهد رسید. باتوجه به دو فکتی که گفتم و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومان می‌شود. نرخ تعادلی را نیز ۲۷ هزار تومان پیش‌بینی می‌کنم اما اگر برجام اتفاق بیفتد حداقل این است که دیگر نوسان نداریم. من زیر ۲۶-۲۷ هزار تومان برای دلار حباب منفی می‌بینم و برای شش ماهه اول سال آینده بین ۲۷-۳۰ بازار باثباتی برای دلار وجود دارد.

پیش‌بینی بازار طلا

صادقی درخصوص اونس جهانی طلا بیان کرد: اگر بخواهیم درمودر بازار جهانی طلا صحبت کنیم باید بگوبم حدودا اواسط ماه مارچ چیزی که ما محاسبه می‌کردیم این بود که بازار طلای جهانی سیگنال خروج کامل را برای ما بدهد. می‌توانیم شاهد ریزش انس جهانی طلا تا محدوده ۱۶۵۰ دلار باشیم.

وی درخصوص بازار طلای داخلی ادامه داد: بازار طلای داخلی بیشتر از آنکه متاثر از اونس جهانی باشد متاثر از وضعیت اقتصاد داخلی است. اگر بخواهیم سیکل کلی اقتصاد را در سال آینده بررسی کنیم از امسال تا سال ۱۴۰۳ ما رشدهای عجیبی را در اقتصاد ایران پیش‌بینی نمی‌کنیم. بنابراین ممکن است ریزش طلای جهانی تاثیر کوتاه‌مدتی روی طلای داخلی داشته باشد ولی باز هم درمورد قیمت بخواهیم بگوییم سال آینده محدوده قیمت تعادلی طلا می‌تواند بین یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ باشد. من سرمایه‌گذاری روی طلای داخلی را پیشنهاد نمی‌کنم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره نرخ بهره اظهار کرد: اگر نرخ بهره در محدوده همین ۱۸ درصد بماند عامل ترجیحات اقتصادی چندان تغییر نمی‌کند. در ایران نمی‌توان خیلی نرخ بهره را پیش‌بینی کرد چون نرخ بهره ما سرکوبی است از طرفی نرخ بهره دولتی بحثی جدا است. نرخ بهره ایران در حدود ۲۰ درصد خواهد بود. انتظار شخصی من این است که دولت نرخ بهره را یک الی دو درصد افزایش دهد.

شاهرخی، درمورد نرخ بهره در آمریکا گفت: اولین افزایش نرخ بهره را در آمریکا ماه مارس پیش‌بینی می‌کنم و بزرگترین بازاری که تحت تاثیر قرار می‌گیرد بازار کریپتو است، اما فشار در زنجیره تامین تا سال ۲۰۲۳ است. فشار تورمی تا پایان سال ۲۰۲۲ در جهان ادامه دارد و تنها با ابزاری مثل نرخ بهره می‌توان آن را کنترل کرد، پس تورم ادامه دارد اما کنترل‌شده‌تر. در بازار داخلی ترسی وجود دارد که اگر منابع بلوکه شده ایران آزاد شود دولت نرخ سپرده را بالا ببرد تا مردم سرمایه خود را در بانک‌ها بگذارند که امیدوارم به این سمت نرود. دولت اگر در برجام به نتیجه رسید باید به سراغ برجام داخلی برود.

وی درخصوص اونس جهانی طلا افزود: سال ۲۰۰۸ که بحران شروع شد اونس ۷۰۰ دلار بود. اتفاقی که جدید در این دو سال افتاد این بود که یک بازار نوظهور که بیش از دو تریلیون دلار ارزش داشت سپر تورم شد. طلا گوشه رینگ رفت و بازار فعال بازار کرییپتو بود. با افزایش نرخ بهره بازار کریپتو وارد فاز فرسایشی می‌شود.

او ادامه داد: درحال حاضر من با مفروضات فعلی و برای افراد حرفه‌ای بازار بورس را برای ترید بسیار مناسب می‌بینم. من اینطور فکر می‌کنم که سال ۲۰۲۲ فشار تورمی ادامه می‌یابد. زمانی که اقتصاد آمریکا به اشتغال کامل برسد بازار طلاو نقره را خوب پیش‌بینی می‌کنم. طلای داخل کاملا وابسته به دلار است.

پیش‌بینی بازار کریپتو

صادقی، درباره بازار کریپتو گفت: برآورد من از بازار کریپتو این است که سال اواخر ۲۰۲۲ زمستان کریپتو را داریم. اگر سطح نوسانی بخواهیم برای بیت‌کوین داشته باشیم از قیمت ترجیحی حدود ۵۷ هزار دلار تا محدوده ۲۸ تا ۳۰ هزار دلار می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۲ نوسان داشته باشد. از سال ۲۰۲۴ به بعد می‌توانیم انتظار شارپ کریپتو را داشته باشیم.

وی افزود: تا سال ۱۴۰۳ هر اتفاقی هم که رخ دهد، من دوران رکود قیمتی در بازار املاک را متصور هستم. بین محدوده ۲۸ تا ۳۱ میلیون تومان هر متر مربع می‌تواند در طول این سه سال نوسان داشته باشد. از سال ۱۴۰۳ به بعد باید منتظر شروع رشد بازار املاک را داشته باشیم که من ۵۵ میلیون در هر متر مربع را پیش‌بینی می‌کنم. طرح جهش ملی نیز تکانه‌های شدیدی را در این بازار به وجود نمی‌آورد.

این کارشناس اقتصادی درباره سرمایه‌گذاری در بازار سهام بیان کرد: در بازار سهام نیز برای دوستان سرمایه‌گذار و برای کسانی که می‌خواهند از رشد خوب بازار استفاده کنند از سال ۱۴۰۳ به بعد را می‌توانم توصیه کنم. نقطه تعادلی بازار همچنان یک میلیون و ۴۰۰ است و ممکن است از این میزان رشد کند.

پیش‌‌بینی بیت‌کوین

شاهرخی درمورد بیت‌کوین گفت: تا ماه مارس قیمت بیت‌کوین به ۳۰ هزار دلار می‌رسد. نظر من این است که بازار درحال حاضر خیلی عقب است و این عقب‌ماندگی را جبران خواهد کرد.

او افزود: نرخ دلار نیمایی ۲۶-۲۷ برای سال آینده کف خواهد بود. گزارش‌های ۹ ماهه کف قیمتی سهام را تعیین می‌کند. من انتظار دارم بهمن یا اسفندماه یک رالی برای بازار داریم و شتخص یک میلیون و ۸۰۰ هم دور از دسترس نیست ولی بعد از آن باید ببینیم برنامه دولت چیست. اگر خبر برجامی بیاید گروهی مثل خودرو قطعا رهبر بازار می‌شود.

چشم‌انداز بازار مسکن

این کارشناس درباره آینده بازار مسکن توضیح داد: ما در بازار مسکن افزایش متری ۳۲/۵ را دیدیم. همچنین حجم معاملات در سه ماه گذشته افزایشی بوده است ولی اگر برجامی اتفاق بیفتد و حداقل انتظارات تورمی شکل نگیرد اتفاقی که من برای بازار مسکن می‌بینم این است که نقدشوندگی سخت می‌شود ولی کاهش قیمتی نداریم.

او افزود: یک به‌خاطر چسبندگی قیمت، دو به‌خاطر اینکه ایرانی‌ها نگه داشتن ملک را دوست دارند و سه اینکه تورم کالایی در پیش داریم. پس این بازار فعلا برای سرکایه‌گذاری جذاب نیست مگر اینکه پیش‌فروشی باشد.

وی درخصوص تاثیر برجام روی خودروهای خارجی افزود: نظر من این است که برجام شاید روی بازار خودروهای خارجی تاثیر داسته باشد.

صادقی نیز در این خصوص گفت: قیمت خودرو داخلی پایین‌تر نمی‌آید ولی درخصوص خودروهای خاص وابسته به دلار هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طلا بزودی تا گرمی ۸۰۰ میاد پایین

    • ناشناس

      مطمئنی؟؟؟؟ سال ۱۴۰۱ چی میره بالا؟؟؟؟

    • ناشناس

      هر وقت شد بگو خرید کنم ? اصلا به نظرم گرمی صد هزار تومان خواهد شد.

    • baykhannoroozi1

      سکه نخرید که قراره تا ۹ میلیون بیاد پایین

    • baykhannoroozi1

      سلام طلا نخرید چون تا ۹ میلیون میاد پایین قیمتش

  • ناشناس

    سهمیه بندی بنزین به این شکل کار درستی نیست، تورم زاست و مردم را دچار چالش میکند. دولت باید با افراد صاحب نظر ومتخصص اقتصادی مشورت کند.این طرح بایدبه مجلس برود و نمایندگان با نظرات عمه مردم تصمیم بگیرند. در حالیکه حاضر دولت بجایش پرداخت پول نقد در قالب انواع یارانه که بی عدالتی هم وجود دارد به مردم کوپن بدهد واجناس را به قیمت دولتی دراختیار مردم قرار دهد. این عادلانه تر ومنصفانه تر است. دولت بردرآمد متمولبن نظارت کند و مالیات کلان ازشون بگیرد.

  • علی

    شیبا مرد.

  • ناشناس

    عجب ملت جالبی هستیم اجناس ۲۰ برابرمیشه بعد۱۰۰۰تومن ارزون میشه میان خوشحالی میکنن که ارزون شد کمی تفکربد نیست

  • ناشناس

    دعا میکنم هردوشرکت برشکست بشن

  • ناشناس

    زهی خیال باطل ، متاسفانه مردم خیلی زود باور و ساده هستند توی این مملکت هیچی ارزون نمیشه توی این ۴۳ سال چی ارزون شد ، زهی خیال باطل ، واقعا برای خودمون متاسفم ولی خوبه که هنوز مردم امید دارند جای شکرش باقیه انشالله که ارزون بشه انشالله