کد مطلب: ۳۳۰۵۰۱

ابلاغ دستورالعمل رصد کالا در زنجیره تجاری

ابلاغ دستورالعمل رصد کالا در زنجیره تجاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت با هدف تحقق موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل رصد کالا در زنجیره تجاری کشور را ابلاغ کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با هدف تحقق موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل رصد کالا در زنجیره تجاری کشور را ابلاغ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ این دستورالعمل همچنین با هدف تحقق راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند جدید مورد نیاز برای نظارت بر فرآیند واردات، ‌صادرات، ‌حمل، ‌نگهداری و مبادله کالا و ارز تدوین شده است.

این دستورالعمل برای شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار و مصوبه‌های ستاد تنظیم بازار که در بند 23 سیاست‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی بر آن ‌تاکید شده است، تدوین و ابلاغ شد.

طبق این دستورالعمل، کالاهای مشمول طرح رصد کالا در زنجیره تجاری و ضوابط مرتبط با آنها از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و به اطلاع فعالان تجاری می‌رسد.

برپایه این گزارش، فعالان تجاری حسب مورد باید برای انجام همه فعالیت‌های تجاری کالاهایی که اعلام می‌شود در سامانه جامع تجارت ثبت نام و با ورود به سامانه شناسه کالا نسبت به ثبت شناسه کالا اقدام کنند.

همچنین ثبت اطلاعات مکان‌های نگهداری کالا در سامانه جامع انبارها، ثبت اطلاعات تولید، ‌واردات و صادرات کالا، ثبت اطلاعات موجودی اولیه، و‌رود و خروج کالا و ثبت اطلاعات خرید و فروش کالا نیز باید از سوی فعالیت تجاری انجام شود.

اجرای این دستورالعمل برای همه فعالان تجاری اعم از واردکنندگان، تولیدکنندگان، صادر‌کنندگان، شرکت‌های پخش، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان ضروری است.

بر پایه آمار سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در نیمه نخست امسال در پی بیش از 186 هزار مورد بازرسی کشف کالای قاچاق در سطح عرضه، بیش از چهار هزار پرونده قاچاق به ارزش افزون بر پنج هزار و 480 میلیارد ریال تشکیل و به مراجع رسیدگی کننده ارسال شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.