کد مطلب: ۲۶۰۱۸۷

ابلاغ مصوبه کاهش ساعت کاری در برخی استان‌ها

ابلاغ مصوبه کاهش ساعت کاری در برخی استان‌ها

نزدیک شدن به فصل گرما و افزایش مصرف برق هر ساله دولت را وا می‌دارد تا با انجام راهکارهایی مصرف برق را مدیریت کند، امسال نیز همچون سال‌های قبل کاهش ساعت کاری اداری در برخی از استان‌ها مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت.

نزدیک شدن به فصل گرما و افزایش مصرف برق هر ساله دولت را وا می‌دارد تا با انجام راهکارهایی مصرف برق را مدیریت کند، امسال نیز همچون سال‌های قبل کاهش ساعت کاری اداری در برخی از استان‌ها مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این راستا تصویب‌نامه اصلاحی هیات وزیران در خصوص مجوز تنظیم ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر موسسات عمومی غیردولتی به برخی استانداری‌ها ابلاغ شد که براساس آن ساعات کار دستگاه‌های اجرایی مناطق گرمسیری در بازه زمانی نیمه خرداد تا نیمه شهریور ۱۳۹۷ جابجا می‌شود.

هیئت وزیران در جلسه سیزده خردادماه سال جاری به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد تبصره بند (ز) ماده (۳۸) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۹۵) را تصویب کرد.

به استانداری‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان (در کلیه شهرستان‌های تابع استان‌های مذکور) و به سایر استانداری‌ها (در شهرستان‌های با دمای هوای بیش از (۴۵) درجه سانتیگراد) اجازه داده می‌شود به تشخیص شرکت‌های توزیع نیروی برق، ساعات کار ادارات و دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر موسسات عمومی غیردولتی را با رعایت قوانین مربوط از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳:۳۰ تنظیم کنند.

همچنین تمامی دستگاه‌های مذکور در بند (۱) این تصویب نامه مکلفند مواردی را رعایت کنند که بر اساس آن لازم است در فصل تابستان به نحوی در مصرف انرژی برق مدیریت کنند که مصرف آنها نسبت به مدت مشابه در سال قبل حداقل ۱۰ درصد کاهش یابد.

همچنین به منظور مدیریت برق مصرفی تجهیزات سرمایشی، دمای محیط کار حداقل (۲۵) درجه سانتیگراد تنظیم و سیستم‌های سرمایشی و روشنایی پس از پایان وقت اداری از مدار خارج شوند.

علاوه بر این با استفاده از مولدهای اضطراری خود در ساعات ۱۲ تا ۱۸ در ماه‌های تیر و مرداد برق تولید کنند. بهای سوخت این دسته از مولدها با تایید شرکت‌های توزیع نیروی برق توسط وزارت نیرو تامین خواهد شد.

همچنین کلیه واحدهای صنعتی و کشاورزی که دارای مولد برق بیش از (۱۰۰) کیلو وات هستند، موظفند طی ماه‌های تیر و مرداد بین ساعات ۱۲ تا ۱۶ جهت تامین کل و یا بخشی از برق مورد نیاز از ظرفیت‌های نیروگاهی خود استفاده کنند. وزارت نفت موظف به تامین سوخت گاز و یا نفت‌گاز مورد نیاز برابر قیمت‌های بخش صنعت است.

از سوی دیگر مسئولیت اجرای این تصویب‌نامه بر عهده مدیران دستگاه‌های اجرایی در سطح شهرستان‌ها و استان (حسب مورد) است و عدم رعایت آن تخلف محسوب می‌شود. وزارت نیرو موظف است در پایان تابستان گزارش عملکرد استان‌ها را به هیئت وزیران ارائه کند.

این مصوبه از طرف اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به وزارت نیرو، وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.

از سال گذشته مصوبه‌ای در هیئت دولت مطرح شده است که امسال نیز وزیر نیرو قصد دارد این مساله را در هیئت دولت مطرح کند تا مجوزهای لازم در اختیار استانداران قرار بگیرد که اگر میزان حرارت از عدد مشخصی فراتر برود استانداران بتوانند ساعات اداری دستگاه‌های اجرایی را کاهش دهند.

پیشنهاد مسئولان برقی در این حوزه مدیریت روی ساعت ۶:۳۰ تا ۱۲:۳۰ است تا ساعت‌های فعالیت ادارات محدود به این بازه زمانی شود و پس از این ساعت سیستم‌های سرمایشی این مراکز خاموش شود تا حداقل در دستگاه‌های اجرایی بار مضاعفی به شبکه سراسری اضافه نشود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.