کد مطلب: ۳۱۱۶۰۲

تمام اتفاقات بورسی در روز توقف معاملات

تمام اتفاقات بورسی در روز توقف معاملات

امروز شاخص با کاهش 109 واحدی در رقم 174 هزار واحد جای گرفت. دلیل ریزش مجدد بورس چه بود و آیا امکان تغییر سیستم معاملاتی بازار سهام نیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از ریزش 6 هزار واحدی شاخص کل بورس در روز گذشته و پیش‌بینی سهامداران مبنی بر رشد شاخص در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، امروز یکشنبه (22 مهرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3230 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 109 واحد در رقم 174924جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4352 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 12 واحد در رقم 1927 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای پاکشو، دشیمی، های وب، شوینده صفوف خرید تشکیل شد، اما قدرت صفوف فروش بیشتر از صفوف خرید بود به طوری‌که نمادهای شپنا، وبملت، وتجارت، رمپنا، غبشهر، پکرمان، وسینا، وامید، فاراک، خاذین، فولاژ، وخارزم، ولساپا، ثمسکن، کسرا، وپست، فایرا، خساپا، سدور، وبصادر، شکربن، شاراک، ثاخت، وتوکا، تکمبا، خگستر، ونیرو، غپاک، خپارس، شکلر، سشرق، ستران، فاذر، کاذر، قزوین در صفوف فروش بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، تاپیکو، فخوز، کچاد، پارسان» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « شپنا، وامید، شتران، رمپنا، خساپا» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای « وخارزم، وبصادر، وتجارت، وبملت، خساپا» بود و نمادهای « وسینا، امید، وصنعت، خریخت، شاراک » بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه بازهم هسته معاملات گریبانگیر شاخص کل بورس شد. به‌گفته معامله‌گران بازار سرمایه، متاسفانه در نقطه عطف بازار که بازار بیشتر سمت خرید بود و شرایط رو به بهبود بود باز هم هسته معاملات مشکل پیدا کرد، به طوری که به دلیل بروز مشکل فنی در سامانه معاملات امکان سفارش‌گیری و انجام معاملات متوقف و بازار به صورت کل تعطیل شد. با اتفاقات امروز گمانه‌زنی‌ها برای رفتار غیرطبیعی چند روز گذشته بازار سرمایه بیشتر و قوی‌تر شد که بدون شک بی‌اعتمادی و فرار سرمایه‌ را در پی خواهد داشت. سهامداران انتظار داشتند که یکی از مسئولان سازمان بورس پاسخگوی مشکلات هسته معاملات در زمانی که صف‌های فروش درحال جمع آوری بود، باشند، اما متاسفانه هیچ مسئولی پاسخگوی وضعیت امروز بازار سرمایه نبود.

محمد‌خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص توقف معاملات امروز بازار سرمایه، گفت: بورس به تغییر سیستم معاملاتی نیازمند است که متاسفانه به دلیل تحریم امکان تغییر سیستم معاملاتی بازار سهام نیست، بنابراین سهامداران فعلا باید با همین سیستم معاملات خود را انجام دهند تا بلکه فرجی شود.

محمد‌ باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص ریزش 108 واحدی شاخص کل بورس در دومین روز جریان معاملاتی این هفته بازار سرمایه، گفت: انتظار می‌رفت که معاملات امروز بازار سرمایه نسبت به روزهای گذشته روند بهتری بگیرد که در ابتدای ساعات معاملاتی شاهد این موضوع بودیم، اما در ادامه و با مشکلاتی که در سیستم معاملاتی و هسته معاملات پیش آمد بازار از حالت عادی خود خارج شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در روزهای آینده و درصورت عدم بروز مشکلات امروز انتظار داریم که معاملات متعادل‌تر و رو به مثبتی در بازار به ویژه در نمادهای بنیادی شاهد باشیم.

خادمی افزود: در ادامه روند بازار به نظر می‌رسد که سهام‌های بنیادی راه خود را از کلیت بازار جدا کرده و به قیمت‌های تعادلی خود برسند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.