کد مطلب: ۶۲۲۹۹۶

اتفاقی عجیب در آزادسازی سواحل شمال

اتفاقی عجیب در آزادسازی سواحل شمال

فرمان آزادسازی سواحل «شمال» از مالکیت دستگاه‌های اجرایی به شکل عجیبی در حال اجراست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتفاق عجیبی که در آزادسازی سواحل شمال در حال رخ دادن است چیست؟

به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس‌جمهور در روز شنبه نهم بهمن ماه، در سفر به گیلان طی فرمانی آزادسازی سواحل تصرف شده توسط کلیه دستگاه‌های دولتی تا مرز مجاز را در دستور کار قرار داد. براساس این فرمان دستگاه‌های دولتی ظرف مدت ۲۰ روز فرصت اعلام متصرفات خود به دفتر ریاست‌جمهوری را دارند.

در پی این فرمان رئیس‌جمهور تعدادی از دستگاه‌های دولتی در برخی از نقاط پهنه ساحلی شمال «برنامه نجات سواحل» را به اجرا در آوردند.

در حالی که منافع مراکز تفریحی و اقامتی سواحل متوجه یکی از مهم‌ترین بازارها یعنی بازار گردشگری، عموم مردم و توریست‌‌ها می‌شود، باید توجه داشت که حرکات نمایشی تاثیری در تحقق اهداف آزادسازی سواحل نخواهد داشت.

مهم‌ترین هدف در این اقدام، آزادسازی بازار گردشگری از حضور غیرمتخصص‌‌ها در حوزه مراکز اقامتی-تفریحی و گردشگری است تا پنج مرحله مهم را در این بخش و رونق و توسعه سواحل دنبال کند.

خروج سواحل از انحصار

نخست آنکه آزادسازی و واگذاری سواحل منجر به بالا رفتن عرضه در بازار گردشگری خواهد شد. یعنی ورود افراد متخصص به این بخش و ارائه خدمات گردشگری استاندارد منجر به جذب بیشتر گردشگر به سواحل خواهد شد.

نکته دومی که بسیار حائز اهمیت است اینکه، سواحل و پهنه شمال که «عرصه عمومی» محسوب می‌شود در اختیار «همگان» قرار می‌گیرد و از «انحصار» خارج می‌شود. این اقدام منجر به برخورداری عموم مردم از خدمات تفریحی و گردشگری خواهد شد که تا پیش از این، از آن محروم بوده‌‌اند.

مرحله سوم آزادسازی سواحل از دستگاه‌های دولتی، برقراری دسترسی مردم به ظرفیت سواحل شمال است که این امر تنها با سرمایه‌‌گذاری‌‌های کلان از جانب بخش خصوصی میسر است. در این مرحله، با واگذاری مراکز تفریحی و اقامتی دستگاه‌های دولتی به‌‌شکل مزایده، بخش خصوصی انگیزه لازم را برای سرمایه‌گذاری و رقابت پیدا می‌کند. از این رو، با فراهم کردن زیرساخت‌‌های لازم و ارائه خدمات همگام با استانداردهای جهانی شرایط را برای ورود گردشگران فراهم می‌کنند.

پیامدهای آزادسازی سواحل شمال

در چنین شرایطی وارد مرحله بعدی که همان افزایش رقابت فعالان گردشگری در جهت جذب گردشگر است می‌‌شویم که این امر منجر به کاهش هزینه‌های سفر، گردشگری و تفریحی خواهد شد و قدرت انتخاب گردشگران را برای برخورداری از خدمات با کیفیت‌‌تر و البته ارزان‌‌تر بیشتر خواهد کرد که تاثیر مستقیمی بر افزایش گردشگران و توسعه بازار گردشگری دارد.

هدف نهایی که آزادسازی و واگذاری سواحل شمال از تصرف دستگاه‌های دولتی دنبال می‌کند، دستیابی بازار گردشگری به رونق پایدار است. باتوجه به اینکه گردشگری به‌‌ویژه گردشگری دریایی می‌تواند سهم مهمی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال به‌‌شمار می‌‌آید، می‌تواند به تقاضای هرچه بیشتر منجر شود. بنابراین، باتوجه به اهداف مطرح شده، اجرای این فرمان تنها با واگذاری کامل سواحل شمال از تصرف دستگاه‌های دولتی محقق خواهد شد و گردشگری دریایی و سواحل شمال نجات خواهند یافت و صرف عقب‌نشینی تاثیری بر رشد گردشگری و درآمدی نخواهد داشت.

آخرین اخبار جامعه تجارت‌نیوز را از صفحه جامعه تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درود بر رئیس جمهور محبوب، واحسنت بر این کار انقلابی