کد مطلب: ۱۶۵۲۶۶

اتلاف منابع، همراه همیشگی رشد اقتصادی ایران

اتلاف منابع، همراه همیشگی رشد اقتصادی ایران

معاون پارلمانی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اقتصاد ایران در بهره‌وری جایی نداشته و رشد اقتصادی با اتلاف منابع همراه است.

معاون پارلمانی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رشد اقتصادی در ایران با اتلاف منابع همراه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید مصطفی رضوی در همایش ملی کارآفرینی، توسعه صادرات و بین‌المللی‌سازی کسب و کار که در مجتمع آموزشی و رفاهی شرکت نفت محمودآباد برگزار شد با بیان این‌که اقتصادهای متکی بر بهره‌وری یکی از دسته‌های تقسیم‌بندی اقتصادی دنیا است، اظهار کرد: در برنامه اول توسعه سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ رشد بهره‌وری نیروی کار ۲.۴ و رشد بهره‌وری سرمایه ۵ درصد بوده است.

وی با اشاره به این‌که دوره پس از جنگ رشد بهره‌وری کل عوامل تولید ۰.۴ درصد بود، افزود: در برنامه دوم بهره‌وری نیروی کار منفی ۰.۴، بهره‌وری سرمایه ۰.۲، بهره‌وری کل عوامل تولید ۰.۱ و سهم بهره‌وری از کل رشد اقتصادی ۲۸ درصد بوده است.

معاون پارلمانی وزیر اقتصادی و دارایی در ادامه از برنامه چهارم در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ دوره نفت بالای ۱۰۰ دلار خبر داد و گفت : بهره‌وری نیروی کار در این دوره ۹.۲، سرمایه منفی ۰.۲، بهره‌وری کل عوامل تولید ۱.۱ و سهم بهره‌وری کل عوامل تولید از رشد اقتصادی ۲۵ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه پنجم از سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ شاخص‌های بهره‌وری اول توسعه منفی ۰.۶، رشد سرمایه منفی ۹.۲، رشد بهره‌وری عوامل تولید منفی ۹.۱ درصد بوده که در مجموع سهم کل بهره‌وری عوامل تولید از رشد اقتصادی در دوره پنجم صفر درصد بوده است.

این مسئول با تاکید بر این‌که اقتصاد ایران در بهره‌وری جایی نداشته و رشد اقتصادی با اتلاف منابع همراه است، تصریح کرد: به عنوان مثال در ایران به ازای هرساعت کار ۷.۱ دهم دلار ارزش تولید است درحالی‌که این امر در کشورهای صنعتی بیش از ۴۰ دلار است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نخستین تقسیم‌بندی اقتصادی دنیا را اقتصاد متکی بر منابع دانست و اظهار کرد: استفاده از منابع ذخیره‌ای نفت به عنوان چهارمین رتبه در دنیا، دومین ذخیره گاز و دارا بودن بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی با رتبه پانزدهم از نظر دارا بودن مواد معدنی است.

رضوی در پایان جایگاه ایران در نوآوری را در رتبه سوم دسته اقتصادی یکی از عوامل موثر در رشد پایدار و بلند مدت که با ۸۱ شاخص اندازه‌گیری می‌شود دانست و خاطرنشان کرد: رتبه ایران در سال ۲۰۱۳ صد و سیزده، در ۲۰۱۴ صد و بیست و در آخرین مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۷ به هشتاد و نه بهبود پیدا کرده و در این شاخص رقابت‌پذیری در میان ۱۹ کشور منطقه امارات اول و ایران رتبه ۱۳ را دارد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.