کد مطلب: ۷۴۳۵۲۰

در گفتگو با تجارت نیوز مطرح شد:

مالیات بر عایدی سرمایه؛ به نفع بورس یا علیه آن؟

مالیات بر عایدی سرمایه؛ به نفع بورس یا علیه آن؟

اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه مدت‌هاست در دستور کار قرار دارد اما تا کنون نتیجه ملموسی از آن در بازارها دیده نشده است. بر اساس این طرح بنا بود با هدف کاهش معاملات سفته‌بازانه، از عایدی سرمایه‌گذاری در مسکن، ارز و مواردی از این دست، مالیات دریافت شود. گفته می‌شد دریافت این مالیات می‌تواند سرمایه‌های سرگردان را به سمت بورس هدایت کند اما تا کنون این نتیجه حاصل نشده است. یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز تاثیر این طرح بر بازار سرمایه را بررسی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدت‌هاست گفته می‌شود که بناست طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اقتصاد کشور اجرایی شود؛ طرحی که قرار بود معاملات سفته‌بازانه را در بازارهای موازی کنترل کند. اما این طرح در مسیر خود با چالش‌های زیادی از قبیل عدم دسترسی به جزئیات معاملاتی نظیر طلا و سکه یا خرید و فروش ارز در بازار آزاد، مواجه بود و تا کنون نتیجه مطلوبی از آن حاصل نشده است.

به طور کلی مالیات بر عایدی سرمایه، از سود ناشی از فروش تمامی مایملک غیرتولیدی ستانده می‌شود. این مایملک شامل مسکن، زمین، عتیقه‌جات، آثار هنری و سایر چیزهایی است که برای معامله‌گر سود دارند. البته در این بین سهام بورسی شامل طرح مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود.

ناظران اقتصادی بر این باورند که طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کوتاه‌مدت می‌تواند تاثیر بسزایی روی بورس و ورود نقدینگی به آن داشته باشد. یعنی سرمایه‌گذاران در کوتاه مدت برای فرار از مالیات، سرمایه خود را وارد بورس می‌کنند تا سود بیشتری کسب کنند. به ویژه در مقطع کنونی با توجه به موج تورمی جدید و تلاطم در بازارهای موازی، بورس می‌تواند به عنوان مقصد مناسبی برای جذب پول‌های سرگردان عمل کند و آرامش را به بازارهایی نظیر طلا و سکه، ارز و مسکن بازگرداند.

با این حال اما تا کنون این طرح به درستی انجام نشده و در نتیجه بورس نتوانسته است در موقعیت فعلی از استعداد خود برای جذب پول بهره‌مند شود. آمارهای ورود و خروج پول حقیقی در بازار سرمایه این فرضیه را تایید می‌کنند.

مالیات بر عایدی سرمایه مناسب اقتصادهای باثبات است

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در یک اقتصاد باثبات و معقول، منطقی است و باعث می‌شود که پول سفته‌بازها وارد بازارهای مصرفی همانند مسکن، خودرو و.. نشود؛ اما شرایط اقتصادی تورمی باعث شده که بخشی از پول‌ها و نقدینگی موجود در بازار به سمت سفته‌بازی برود.»

وی اظهار کرد: «ما یک تورم نهادینه در اقتصاد کشور داریم و عامل این تورم نیز دولت است. علت تورم نیز به ناترازی بانک‌ها، کسری بودجه و امثال این موارد بر‌می‌گردد.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «حال اگر مالیات بر عایدی سرمایه در کشور اجرایی شود؛ یعنی دولت از بی‌کفایتی خود مالیات می‌گیرد. دولت یک بار از مردم به علت تورم ایجاد شده و تضعیف پول ملی مالیات می‌گیرد و یک بار هم مالیات از عایدی سرمایه دریافت می‌کند.»

حق‌شناس تشریح کرد: «قرار است بازار سرمایه معاف از مالیات عایدی سرمایه باشد به واسطه همین موضوع در کوتاه‌مدت نقدینگی وارد بازار سهام می‌شود. اما توصیه من این است که فعالان بورسی نسبت به این مالیات خوش‌بین نباشند چرا که اقتصاد کشور و سیاست‌خارجه ما وضعیت خوبی ندارد.»

مالیات روی بورس!

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «مالیات عایدی بر بازار سرمایه برای کلیت اقتصاد مفید نیست و شاید در کوتاه‌مدت مقداری نقدینگی به سمت بازارسرمایه بیاید؛ اما در میان‌مدت باعث می‌شود خروج سرمایه از کشور تشدید شود.» حق‌شناس افزود: «به طور کلی طرح مالیات برعایدی سرمایه به زیان اقتصاد کشور است و احتمالا پس از اجرایی شدن این طرح، دولت مالیات را روی بازار سرمایه نیز پیاده کند.»

و اظهار کرد: «با توجه به وضعیت اقتصادی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه باعث خروج نقدینگی از کشور و در نهایت تضعیف ارزش پول ملی خواهد شد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگرمالیات دارسرمایه اجراشودبرای همه بایداجراشودازارگانهای انقلابی تابالاعدالت برای همه بایداجراشودخودنمایندگان هم باید مالیات برهندچون بعضی ازانهاچندشغله هستند