کد مطلب: ۵۸۸۸۴۶

رئیس اتحادیه املاک تهران خبر داد:

کاهش اجاره مسکن از سال بعد / اجاره‌نشینی خوش‌نشینی می‌شود؟

کاهش اجاره مسکن از سال بعد / اجاره‌نشینی خوش‌نشینی می‌شود؟

قیمت مسکن در شهریور امسال نسبت به سال قبل حدود ۸ درصد کمتر شده است. با وعده ساخت چهار میلیون مسکن رئیسی برخی معتقدند کاهش قیمت مسکن ادامه‌ دارد. اما آیا کاهش قیمت مسکن، بر قیمت اجاره مسکن هم تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز آمار ایران اخیرا اعلام کرده که قیمت مسکن پس از ۹ ماه گرانی، در شهریور ماه کاهش یافته است. اگرچه کاهش قیمت مسکن اندک بوده، اما این امیدواری را ایجاد کرده که کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار باشد.

به خصوص که دولت وعده داده سالانه یک میلیون واحد مسکونی می‌سازد. حالا رئیس اتحادیه املاک تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: چنانچه دولت سیزدهم بتواند وعده خود را مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی اجرا کند، بازار دچار رکود می‌شود. این رکود اگرچه به ضرر سازندگان است، اما احتمالا بتواند قیمت‌ مسکن را کمی ارزان کند.

اجاره مسکن ارزان می‌شود؟

اما آیا کاهش قیمت مسکن می‌تواند نرخ اجاره مسکن را هم کاهش دهد؟ مصطفی قلی خسروی می‌گوید: کاهش قیمت مسکن می‌تواند بر نرخ اجاره هم تاثیر بگذارد و باعث کاهش اجاره مسکن شود. اما به گفته او این تاثیر آنی نیست و نمی‌توان انتظار داشت یکباره نرخ اجاره کاهش یابد.

او می‌گوید ممکن است نرخ اجاره مسکن سال آینده کمی تعدیل شود و اجاره‌ها مانند امسال جهش نداشته باشد.

به نظر می‌رسد با کاهش قدرت خرید و همچنین وعده ساخت مسکن، قیمت مسکن در طول چهار سال آینده روند کاهشی داشته باشد اما آیا با توجه به تورم امکان‌پذیر است؟

مصطفی قلی خسروی می‌گوید: اکنون قیمت مسکن واقعی نیست و حباب دارد. قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا نیست. بلکه هر فردی قیمت دلخواه خود را برای فروش اعلام می‌کند. قیمت مسکن باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود. به نظر می‌رسد در سال‌های آینده با توجه به رکود حاکم بر بازار، قیمت مسکن براساس میزان تقاضا متوازن شود.

در گرانی خانه بی‌تقصیریم

قلی خسروی با اشاره به آینده اجاره مسکن بیان کرد: اتحادیه در کاهش و افزایش قیمت مسکن و اجاره دخالتی ندارد. گاهی اوقات با اعلام وضعیت مسکن برخی مردم از دست ما شاکی می‌شوند. در حالی که ما در گرانی خانه بی‌تقصیریم.

او گفت: ترکیه در سال‌های گذشته در مسکن‌های اجاره‌ای سرمایه‌گذاری کرده است. همین مساله باعث شده که مردم این کشور در بحث اجاره‌نشینی دغدغه‌ای نداشته باشند اما مسئولان ما هم باید این برنامه را اجرا کنند.

قلی خسروی گفت: باید به سمت اجاره‌نشینی خوش‌نشینی پیش برویم، چرا که امروز دغدغه بخش اعظمی از ایرانی‌ها نرخ اجاره مسکن است.

براساس گزارش معاملات مسکن در تیر ماه امسال بیشترین واحد‌هایی که معامله شده نیز تا پنج سال ساخت بوده و منطقه پنج تهران با سهم ۱۴٫۴ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است.

در تیر امسال متوسط قیمت یک متر مربع خانه در تهران به نرخ ۳۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به خرداد ۱٫۳ درصد رشد کرده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۰٫۴ و ۹٫۶ درصادی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

برای مطالعه بیشتر خبر کد رهگیری خانه را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد‌

    واقعا برای خودم متاسفام که درکشوری زندگی میکنم که خانه متری سه چهارمیلونی را کردن متری سی چهل ملیون وحالا مثلا شده متری بیستو نه ونیم یا سی ونه نیم میگند ارزان شد افزایش هزار درصدی طرف همین یکی دوسالان هم مسکن خاک به دلار ربط داره یا ماسه یازمین ایننگ برشما رانت های دلال وباندهای ثروت اندوز اگر شماخان را گران نکردید پس کی کرده دقیقاشما در افزایش ناهنجار قیمت مسکن شریک هستید

    • Rezi

      داداش سه چهار میلیون متری؟ قبل از ۵۷ با چند ده هزار تومن شما خونه ویلایی تو بهترین منطقه میتونستی بخری

  • ناشناس

    از صحبت تا عمل خیلی راه هست قبل گرانی اجاره گفتن ۱۵ درصد باید گرون بشه ولی اگثر صاحبخونه ها ۷۰ الی ۰۰ا درصد گرون کردن .و این دلیل مدیریت ضعیف دولت هست

  • ح ر

    به چین نفت داده شود و چین در ایران با واردات مصالح ساختمانی و با استفاده از کارگر و نظارت ایرانی به سرعت خانه بسازد مطمعن باشید قیمت خانه کمتر ازنصف می شود به چشم کوری تحریم کنندگان  دلاری هم بخاطر تحریم جابجا نمی شود قیمت اجاره ها هم نصف خواهد شد لطفا این مطلب را به اطلاع مسئولین مربوطه محترم برسونید تا اقدام شود

  • امیر

    به چین نفت داده شود و چین در ایران با واردات مصالح ساختمانی و با استفاده از کارگر و نظارت ایرانی به سرعت خانه بسازد مطمعن باشید قیمت خانه کمتر ازنصف می شود به چشم کوری تحریم کنندگان  دلاری هم بخاطر تحریم جابجا نمی شود قیمت اجاره ها هم نصف خواهد شد لطفا این مطلب را به اطلاع مسئولین مربوطه محترم برسونید تا اقدام شود.

  • مشگین آبادی

    این فرد در باره گرانی مسکن میگوید،در آن‌نقشی ندارند که باید بگویم ۸۰ درصد گرانی مسکن به واسطه‌دلالان وواسطه گرانی است که امروز به مانند قارچ تحت عنوان مشاورین مسکن با چند خط تلفن در هر خیابان دهها از آن‌روئیده و اینها با هماهنگی هم آش گرانی مسکن را بهم میزنند که مبادا ته بگیرد.
    در قدم اول دولت باید این وظیفه سنگین را از دوش این قشر برداشته وتحت نظارت مستقیم به دولت الکترونیک ویا دفاتر پیشخوان با کارشناسی دقیق واگذار کند

  • احسان

    بیش از ۹۰ درصد گرانی مسکن مربوط به آقای
    اگر در ادعای خود صادق باشند باید پورسانت بنگاههای زیر مجموعه شان را متری منطقه ای تعیین کنند مثلا منطقه ۲ شهرداری متری x ریال برای فروش و متری y ,ریال برای اجاره و انوقت بنگاهها ذینفع در گرانی نباشند و خواهید دید اگر چنین شود قیمتها تا یک سوم فعلی نزول خواهد کرد

  • فرشته

    سلام. آقا. ریسی من یک. زن. بی سرپرستم. تو را خدا. خونه ارزون کن رهن. اجاره. تو به اون خدا. نزار. آواره بشم. یک. زن بی سرپرستم

  • فرشته

    سلام. تو را. خدا. خونه ارزون کنید. نزارید. یک. زن. بیسرپرستیم آواره. بشم. کمک کن آقا ریسی

  • محمد

    ب نطرم باید حتما کاری کنید پس مسول این همه نامسامانی کی هست چرا منه مستاجر باید شبها از فکر انداختم بیرون خوابم نره

  • الی

    به داد ما مستاجرین برسین گناه ما چیه کجا بریم با این همه گرونی چقد ما بدبختیم