کد مطلب: ۳۱۵۳۸۲

اجرای قرارداد بهره‌برداری موقت بندر چابهار تا ۱۴ روز آینده

اجرای قرارداد بهره‌برداری موقت بندر چابهار تا 14 روز آینده

نشست بررسی موافقتنامه چابهار با حضور مقامات سه کشور ایران، هند و افغانستان برای بررسی کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب برگزار شد.

نشست بررسی موافقت‌نامه چابهار با حضور مقامات سه کشور ایران، هند و افغانستان برای بررسی کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب برگزار شد.در این نشست سه جانبه که امام‌الدین وریماچ، معاون وزیر حمل و نقل افغانستان؛ تیرومورتی، قائم مقام وزیر امور خارجه هند و محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و اصغر فخریه کاشان، مشاور وزیر راه در امور بین‌الملل حضور داشتند به موضوع بهره‌برداری موقت بندرچابهار تا 14 روز آینده و تشکیل کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه ایران-هند- افغانستان در دو ماه آینده و … پرداخته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قائم مقام وزیر امور خارجه هند دراین نشست، گفت: مشتاقانه منتظر تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان و مشهد- هرات هستیم تا فعالیت ترانزیتی و حمل و نقل چند وجهی بین ایران، هند و افغانستان توسعه یابد.

«تیرومورتی» در اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار اظهارکرد: در اجرای موافقتنامه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان، بندر چابهار کانون توسعه ترانزیت منطقه و سه کشور است و این بندر برای انتقال کالا از هند به افغانستان نقش بسزایی دارد.

تشکیل کمیته پیگیری موافقت‌نامه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تا ۲ ماه آینده کمیته پیگیری موافقت‌نامه چابهار تشکیل می‌شود، گفت: حداکثر تا دو هفته آینده شاهد شروع رسمی قرارداد بهره‌برداری موقت پایانه چابهار توسط شرکت هندی هستیم.

محمد راستاد در حاشیه اولین اجلاس نشست اجرایی‌سازی و شورای هماهنگی موافقتنامه ۳ جانبه ترانزیتی چابهار بین ایران، هند و افغانستان اظهارکرد: در سال ۱۳۹۶ موافقت‌نامه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و مردادماه امسال برای اجرا ابلاغ شد.

او افزود: براساس ماده ۹ این موافقتنامه باید شورای هماهنگی ۳ کشور با حضور معاونان وزرای حمل و نقل ۳ کشور تشکیل می‌شد تا زمینه اجرای موافقتنامه فراهم شود.

راستاد افزود: از نظر نقش مهم ۳ کشور در ترانزیت، این موافقتنامه و نحوه اجرای آن می‌تواند کمک شایسته‌ای به بهبود وضعیت حمل و نقل و تجارت ۳ کشور داشته باشد و در این مدت شاهد این بودیم که ۹ کشتی حامل گندم صادراتی از طریق چابهار از هند به افغانستان ترانزیت شد.

منبع: روزنامه تعادل

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.