کد مطلب: ۶۶۶۶۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مالیات اصناف تغییر می‌کند؟

مالیات اصناف تغییر می‌کند؟

به نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی رویه جدید خود را برای وصول مالیات اصناف تغییر دهد. این تغییرات شامل تمدید فرجه ارائه اظهارنامه مالیاتی و تغییر ضرایب و معافیت‌های مالیاتی خواهد بود.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، دو روز پیش جمعی از کسبه و اصناف به عملکرد سازمان امور مالیاتی معترض شدند. نتیجه این اعتراض برگذاری جلسات فشرده میان اصناف و سازمان امور مالیاتی بود. براین اساس آیا مالیات اصناف تغییر می‌کند؟

بررسی‌های تجارت‌نیوز از اتاق اصناف و اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی نشان می‌دهد که در نتیجه این واکنش اعتراضی، ممکن است سازمان در رویه امسال خود تجدید نظر کند.

براین اساس از یکسو ممکن است مهلت نهایی ارائه اظهارنامه‌ مودیان مالیاتی تا میانه تیر تمدید شود و از سوی دیگر، احتمال تغییر در ضرایب و معافیت‌های مالیاتی صنوف مختلف وجود دارد.

تغییرات احتمالی مالیات اصناف چیست؟

اکبرپازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز با تایید ضمنی این موضوع به تجارت‌نیوز گفت: در دو روز گذشته مذاکراتی داشتیم و صحبت‌هایی شد هنوز نتیجه قطعی نیست، اما قرار است اتفاقاتی در رابطه با اصلاح ضرایب و معافیت‌ها و مهلت تمدید اظهار نامه رخ بدهد، همه اینها به جلسه امروز بستگی دارد.

وی ادامه داد: در بحث ضرایب مالیاتی شرایط هر صنف با صنف دیگر متفاوت است. ۱۳۵ اتحادیه صنفی داریم که طیف متنوعی از کالا و خدمات را ارائه می‌کنند.

پازوکی افزود: نمی‌توان برای همه صنوف درصد یکسانی را به عنوان مالیات تعیین کرد. قیمت کالا و خدمات برخی صنوف نوسان زیادی ندارد و برخی دیگر، افزایش قیمت چشمگیری داشتند. با هیچ منطقی قابل توجیه نیست که بابت فروش روغن، یخچال، ماشین و طلا یک درصد معین به عنوان مالیات تعیین شود.

پیش از این، حمیدرضا رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران درباره دلیل نارضایتی کسبه از عملکرد جدید سازمان امور مالیاتی به تجارت‌نیوز گفت: برای امسال تراکنش سامانه صیادی، دستگاه کارت‌خوان و حساب بانکی، مبنای وصول مالیات بر درآمد کسبه قرار دارد. این برآورد با شرایط اقتصادی همخوانی ندارد و نباید تورم به وجود آمده را سود فروشنده درنظر گرفت.

عملکرد سازمان امورمالیاتی از آن جهت به واکنش اعتراضی اصناف منجر شده که در بودجه سال ۱۴۰۱، دولت حساب ویژه‌ای را روی درآمدهای مالیاتی خود باز کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به اندازه کارمندان ازشون مالیات بگیرین همه چیز درست میشه.

  • ناشناس

    خزانه ی خالی را باجیب مردم پر نکنید به اندازه کافی تورم بهشان فشار آورده

  • ناشناس

    دستگاه کارت خوان یک اشتباه بود خیلی ها که نمیدونستن متضرر شدن و اونایی که میدونستن فرار کردن

  • ناشناس

    کارمند بیچاره بره دم کارده راحت مالیات کم میکنند دوزار به حقوقها اضافه شده صد برابر مالیات بعد طرف سالی حداقل 5برابر یک کارمند درآمد داره یک سوم کارمندان مالیات میدن .هرچند اعتراض‌ها منطقی است و دولت امسال برای جبران کسری بودجه عملا دست تو جیب مردم کرده .و جالب اینکه دولت به ظاهر 9دزصد ارزش افزوده مالیات میگیرد در حالی که عملا از نقطه تولید تا مصرف به تعداد مراحل 9درصد میگیرد و حال یک مالیات کلی هم سالانه میگیرد.

  • ناشناس

    لطفا کارمندان در مورد مالیات اظهار نظر نفرمایند به انهایی که حقوق مفت میگیرند ربطی ندارد نه سرمایه برای کار گذاشتن نه مکان.. دخالت بی جا نفرمایند. دز ضمن همه که سود نیست مالیات اینقدر سنگین است.

  • ناشناس

    یه زمین یا یه خانه صد میلیونی شده یک میلیارددونیم نه مالیاتی داده نه حرسی خورده نه بامشتری جنگیده ..بعدا یه مغازه داره داری که سعی میکنه همون سرمایه شو حفظ کنه بیان بگن تو مالیات بده توی این تورمی که خود تون بوجود اوردین..معلوم نیست کی این قانون وضع میکنه..

  • ناشناس

    حقوق نمایندگان مجلس وسایر وزرا نسبت به خروجی ونتیجه کاری که انجام میدهند کاملا ناعادلانه است.این بنده خداها خیلی زحمت می کشن لطفا یه فکری به حالشون کنید .باتشکر قل مراد از مرادآبادبالا

  • مهسا

    باید به اندازه کارمند ازشون مالیات گرفته بشه درآمد کاسب هر چقدر هم باشه از کارمند بیشتره چرا کارمند ها و کارگران که از اقشار ضعیف جامعه هستن باید جور کسبه را بکشند. تا الان ازشون نگرفتن بهشون خوش گذشته

  • ناشناس

    چرا من کارمند یا کارگر ۱۰ درصد درآمدم پیش پیش بپردازم ولی یه املاک که درامد انچنانی داره ازمن کمتر بده. همه باید مالیات بردرامد بپردازن ولی به شرطی که مشخص باشه کجای شهرم داره هزینه میشه

  • ناشناس

    سلام
    بنده مشاور املاک دارم.که بعنوان امین مردم پول ودیعه را به دستگاه پوز کشیده ام وسپس به صاحب منزل انتقال داده ام وهیچ سودی دراین نقل وانتقال پولی نصیبم نشده است حال باید مالیات آن پول رابپردازم واین ازانصاف به دور است لطفا اطلاع رسانی شود به مسئولین مربوطه/