کد مطلب: ۳۴۲۳۲۷

ادامه رشد قیمت نفت / طلای سیاه در آستانه ۶۰ دلاری شدن

ادامه رشد قیمت نفت / طلای سیاه در آستانه 60 دلاری شدن

احتمال توقف تنش‌ها میان ایالات متحده و چین، کاهش بیش از حد عربستان سعودی و تغییر سیاست‌های فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره از عواملی است که تقویت قیمت نفت را موجب شده است. امروز هر بشکه نفت خام برنت با 1.35 درصد افزایش، به 59.51 دلار رسید.

به دنبال خوش‌بینی‌ها در مورد توقف تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و چین، قیمت نفت همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. از سوی دیگر تصمیم فدرال‌رزرو برای کاهش روند افزایش نرخ بهره در سال جاری هم به این مسئله کمک کرده است. این در حالی است که کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای امضاکنندگان توافق کاهش تولید آغاز شده اما گزارش‌ها نشان می‌دهد عربستان سعودی حتی بیش از میزان توافق‌شده تولید خود را کاهش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، عربستان در ماه ژانویه در مقایسه با دو ماه قبل از آن، یعنی ماه نوامبر، تولید خود را 800 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

تحلیلگران کامرتس‌ بانک آلمان بر این باورند که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان، همچنان عامل تعیین‌کننده مسیر بازار نفت در سال‌های آینده خواهد بود و به این ترتیب، انتظار می‌رود قیمت نفت در طول سال جاری میلادی حدود 70 دلار باشد.

در گزارشی در وال‌استریت ژورنال هم آمده است که عربستان سعودی برای جبران کسری بودجه خود به نفت 80 دلاری نیاز دارد و به این ترتیب با کاهش بیش از حد توافق‌شده در نظر دارد قیمت‌ها را به این سطح برساند.

امروز، چهارشنبه، هر بشکه نفت خام برنت با 1.35 درصد افزایش، با قیمت 59.51 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1.51 درصد افزایش به 50.53 دلار رسید.

در سال 2018، قیمت نفت با نوسانات بسیاری مواجه شد. زمانی که دونالد ترامپ در ماه می اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود، نگرانی‌ها از کاهش عرضه نفت ایران افزایش قیمت‌ را به دنبال داشت. به گونه‌ای که در ماه اکتبر قیمت جهانی نفت به بالاترین سطح از سال 2014 رسید. تولیدکنندگانی چون عربستان سعودی و روسیه برای جبران این کاهش، تولید خود را به شدت افزایش دادند. با این حال یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر، مقامات این کشور هشت مشتری اصلی ایران را از تحریم‌ها معاف کردند. به این ترتیب قیمت‌ها بار دیگر کاهش یافت.

به این ترتیب، تولید سه کشور عربستان سعودی، روسیه و ایالات متحده آمریکا به بالاترین میزان خود طی سال‌های گذشته رسید. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که با رشد بی‌وقفه نفت شیل در این کشور، آمریکابرای اولین بار در 75 سال گذشته به صادرکننده خالص نفت تبدیل شد . قیمت نفت تنها طی چند هفته در اواسط نوامبر، طولانی‌ترین سقوط بی‌‌وقفه خود را تجربه کرد.

با امضای توافق کاهش تولید در ماه دسامبر میان تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان و تولیدکنندگان غیراوپک به رهبری روسیه از یک‌سو و احتمال توقف تنش‌های تجاری میان واشینگتن و پکن اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این حوزه برای افزایش قیمت‌ها متقاعد شده‌اند.

تحلیلگران همچنین بر این باورند که معافیت‌های آمریکا به هشت خریدار نفت ایران که تا ماه می به آنها اجازه واردات نفت از این کشور را می‌دهد، دیگر تمدید نخواهد شد. به این ترتیب، این عامل هم می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها از اواسط سال 2019 بشود.

این در حالی است که احتمال آتش‌بس میان آمریکا و چین، بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان هم، به امیدواری‌ها افزوده است. توقف تنش‌ها میان این دو کشور، می‌تواند از کاهش فعالیت‌های تجاری، آن‌طور که پیش‌بینی شده بود جلوگیری کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امیدوارم قیمت نفت همینجوری بره بالا