کد مطلب: ۳۵۷۰۴۱

روایت بلومبرگ از ادغام بانک‌های نظامی در ایران

روایت بلومبرگ از ادغام بانک‌های نظامی در ایران

بلومبرگ در گزارشی در رابطه با ادغام بانک‌های نظامی نوشته است: به دنبال فشارهای اقتصادی ناشی از بازگشت مجدد تحریم‌های ایالات متحده، ادغام این بانک‌ها نشان‌دهنده تلاش دولت برای کاهش نفوذ نیروهای نظامی در اقتصاد ایران است.

در حالی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در نظر دارد نقش نیروهای نظامی را در اقتصاد این کشور محدود و صنعت مالی را تقویت کند، بانک مرکزی ایران از ادغام شش بانک نظامی خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، قرار است بانک انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام شوند.

بانک مرکزی روز شنبه در وب‌سایت خود نوشت: این اقدام یک گام مهم در جهت حفظ ثبات و سلامت سیستم بانکی کشور است.

پس از فشارهای اقتصادی ناشی از بازگشت مجدد تحریم‌های ایالات متحده، ادغام بانک‌های نظامی نشان‌دهنده تلاش دولت برای کاهش رد پای نیروهای نظامی در اقتصاد این کشور است.

سپاه پاسداران، یک سازمان نظامی قدرتمند در ایران است که کسب‌وکارهای محلی در صنایع مختلف از بخش انرژی و مخابرات گرفته تا زیرساخت‌ها را کنترل می‌کند.

اسفندیار بتمن قلیچ، بنیانگذار وب‌سایت بورس و بازار که اخبار اقتصادی ایران را دنبال می‌کند، گفته است: ادغام بانک‌های نظامی ، مسیر پیش روی بانک مرکزی را برای اجرای مقررات در زمینه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و شفافیت مالی هموارتر می‌کند.

بانک مرکزی همچنین خواستار ادغام تعدادی از بانک‌ها و موسسات اعتباری با هدف اصلاح نظام بانکی و کمک به مقابله با حجم بالای وام‌های بد در ایران شده است.

ایران تاکنون در مسیر تصویب قوانین مربوط به مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی پیشرفت چندانی نداشته و این در حالی است که اقدامات ضروری برای جلوگیری از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF مورد نیاز است.

اتحادیه اروپا اعلام کرده، اینستکس ( سازوکار مالی ویژه تجارت میان اروپا و ایران ) تحت بالاترین استانداردهای ضدپولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم و در همکاری با تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل با ایران همکاری خواهد کرد که به این ترتیب انتظار می‌رود، عملیاتی شدن این کانال مالی ویژه تجارت منوط به تصویب FATF باشد.

این سازوکار مالی در 31 ژانویه از سوی سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه و با هدف ادامه تجارت با ایران گشایش یافت.

تندروها در ایران اما کمپینی را علیه تصویب لایحه FATF راه انداخته‌اند و آن را مشابه توافق هسته‌ای سال 2015 که میان ایران و قدرت‌های جهان امضا شد، تسلیم در برابر غرب خوانده‌اند.

توافق هسته‌ای

مذاکرات ایران با قدرت‌های جهان و در نهایت امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 موجب شد که به‌ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور لغو شود.

منتقدان به برجام اما در آن زمان هشدار دادند که تعامل با ایالات متحده آمریکا هیچ نفعی برای ایران ندارد؛ دیدگاهی که در نهایت با تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به نوعی تایید شد.

روز شنبه، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهادی مشورتی که اختلافات سیاسی را حل می‌کند، برای چهارمین بار در مورد تصویب لوایح چهارگانه FATF به توافق نرسیدند. روحانی که خود عضوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در جلسه روز شنبه حاضر نشد.

مجمع قرار است در نشست آینده که در سال آینده شمسی تشکیل می‌شود در این باره تصمیم‌گیری کند.

این در حالی است که روحانی از مجمج تشخیص مصلحت نظام و سایر نهادها به دلیل انحصار پروسه تصمیم‌گیری بر سر تصویب لایحه FATF انتقاد کرده و گفته است: تصمیم‌گیرنده در این کشور یا دولت است یا مجلس یا رهبری. رهبری چند بار به من گفتند که با لوایح چهارگانه مخالفتی ندارند، پس چه کسی مخالف است. کشور نمی‌تواند در دست 10 یا 20 نفر باشد. صاحب اصلی این کشور مردم هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.