کد مطلب: ۶۹۰۶۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارزپاشی بانک مرکزی ادامه دارد؟/ چرا روند قیمتی سکه امامی و بهار آزادی معکوس شده است؟

ارزپاشی بانک مرکزی ادامه دارد؟/ چرا روند قیمتی سکه امامی و بهار آزادی معکوس شده است؟

بانک مرکزی اعلام کرده است که بازار دلار در آرامش به سر می‌برد در چهار ماه اخیر حدود ۱۴ میلیارد دلار تامین ارز در کشور صورت گرفته است. آیا بانک مرکزی می‌‌تواند به ارزپاشی و خبردرمانی ادامه دهد؟ آیا این اقدام بر قیمت طلا و سکه تاثیری دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس بانک مرکز در گفتگویی اعلام کرد که بازار دلار با آرامش خوبی همراه است.

علی صالح‌آبادی در تازه‌ترین اظهارنظر درباره آخرین وضعیت بازار ارز عنوان کرد: آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماه اول امسال حدود ۱۴ میلیارد دلار تامین ارز داشتیم که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود ۸۰ درصد رشد داشتیم.( خبرآنلاین )

دلار بازار آزاد در هفته گذشته، بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روند پرنوسانی داشت و رفت و برگشت به کانال ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرد.

روزهای پیش از آن، قیمت دلار در بازار آزاد تا ۳۲ هزار تومان نیز پیش رفت. اما ناگهان قیمت دلار به ۳۱ هزار تومان رسید. امروز نیز قیمت به ۳۰ هزار و ۸۳۰ تومان رسیده است.

البته کارشناسان معتقدند این نوسانات ارزی در کشور به دلیل ارزپاشی و انتشار اخبار از مذاکرات وین است. کارشناسان می‌گویند انتشار اخبار قطعی از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای می‌تواند باعث ریزش قیمت‌ها در بازارهای دلار، طلا و سکه شود. در غیر این صورت حرف درمانی و انتشار اخباری صرفا در مورد ادامه گفتگوها، در کوتاه‌مدت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و در بلندمدت، بازارها به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کنند.

ارزپاشی بانک مرکزی ادامه دارد؟

آیا بانک مرکزی می‌تواند به ارزپاشی و خبردرمانی خود در بازار دلار ادامه دهد؟

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اقدام بانک مرکزی بستگی به اخباری است که از مذاکرات وین منتشر می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه ممکن است منابع پولی ایران در سایر کشورها با این توافق آزاد شود و مجددا به دست بانک مرکزی برسد، بانک مرکزی می‌تواند به ارزپاشی و خبردرمانی خود ادامه دهد.

او افزود: اما باید در نظر داشت که بحث برجام با درآمدهای نفتی نیز ارتباط دارد و می‌تواند تاثیر مثبتی در بازار داشته باشد. با این حال، بار روانی برجام نیز تاثیرگذار است و می‌تواند با منابع کمتری ثبات را در بازار ارز برقرار کند.

روند معکوس قیمت سکه

اما امروز قیمت سکه با نوساناتی همراه بود. سکه امامی و بهار آزادی در روزهای اخیر روندی معکوس را در پیش گرفتند. روز پنجشنبه، سکه امامی صعودی و بهار آزادی، نزولی بود. امروز این روند برعکس شده است.

روز پنجشنبه قیمت تک‌فروشی سکه طرح جدید (امامی) صعودی و ۱۴ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان اعلام شده بود. اما، سکه طرح قدیم (بهار آزادی) کاهشی بود و ۱۳ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان معامله می‌شد.

در لحظه تنظیم این خبر اولی با روند نزولی به ۱۴ میلیون و ۷۱۱ هزار و دومی با روند صعودی به ۱۴ میلیون و ۲۸ هزار تومان رسیده است.

علت این روند معکوس در بازار چیست؟ کدام سکه در بازار بیشترین حباب را دارد؟

فلاحیان توضیح داد: این روند معکوس به دلیل کاهش انتظارات تورمی است که در کشور وجود دارد. اما در حال حاضر ربع سکه دارای بیشترین حباب بین سکه‌ها است. البته بین سکه امامی و سکه بهار آزادی، بهارآزادی حباب بیشتری نسبت به امامی دارد.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نوری

    ارز پاسی دیگه چی هست اگر بانک مرکزی ارزش پول کشور را نگه ندارد پول آن مملکت کاغذی بیش نخواهد بود