کد مطلب: ۲۱۰۲۷۶

استقبال ۱۰۱ هزار میلیاردی از سود ۲۰ درصدی

استقبال ۱۰۱ هزار میلیاردی از سود 20 درصدی

درحالی حدود ۱۰ روز از آغاز انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی در بانک‌ها می‌گذرد که در فرصت‌های آخر استقبال از این طرح بیشتر شده و البته طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی در چند روز ابتدایی حدود ۱۰۱ هزار میلیارد تومان اوراق فروش رفته است.

بخشنامه بانک مرکزی در شهریورماه امسال برای کاهش یکدست نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد گرچه تا حدی جذابیت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها را کاهش داد و تمایل به خروج سپرده و سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر از جمله بازار ارز را ترغیب کرد ولی سیاستی که بانک مرکزی از یک هفته پیش در دستور کار بانک‌ها قرار داد و نرخ سود گواهی سپرده را ۲۰ درصدی اعلام کرد، موجب شد تا بار دیگر حرکت به سمت بانک‌ها رونق بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتشار اوراق گواهی با سود ۲۰ درصد یعنی پنج درصد بالاتر از نرخ سود بانکی و با شرایطی مشابه و البته جذاب‌تر از نظر جریمه ابطال موجب شد تا مشتریان بانک‌ها برای استفاده از شرایطی که دو هفته‌ای تعیین شده است، به تکاپو بیفتند. به‌طوری که هر چند عمدتا حساب‌های ۱۵ درصد سالانه خود را به گواهی سپرده تغییر دادند و کمتر منابع جدیدی وارد شد، ولی در مجموع استقبال خوبی انجام شد.

تازه‌ترین آماری که رئیس کل بانک مرکزی از انتشار اوراق گواهی سپرده اعلام کرده، نشان می‌دهد که در فاصله ۲۸ بهمن تا سوم اسفندماه حدود ۱۰۱ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده فروش رفته است.

در کنار اینکه سیف، از استقبال از اوراق گواهی سپرده ابراز خرسندی کرده، مشاهدات میدانی و آنچه که در بانک‌ها وجود دارد نیز نشان می‌دهد که حتی تا امروز (دوشنبه) مشتریان شبکه بانکی تمایل زیادی برای خرید اوراق گواهی سپرده داشته‌اند که البته این روند می‌تواند تا پایان هفته جاری که مهلت نهایی خرید اوراق اعلام شده تشدید شود و رقم فروش بالاتر برود.

انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی، یکی از سیاست‌های سه گانه بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز از طریق جذب نقدینگی بوده است.

انتشار اوراق سپرده ارزی و همچنین پیش فروش سکه دو روش دیگر هستند که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی استقبالی از آنها نشده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.