کد مطلب: ۱۵۹۸۵۶

استقلال کردستان جنگ نفتی به راه می‌اندازد؟

استقلال کردستان جنگ نفتی به راه می‌اندازد؟

همچنان که تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان نزدیک می‌شود، غول‌های صنعت نفت نسبت به جنگ تولید نفت میان ایران و عراق بایستی نگرانی پیدا کنند.

انتظار می‌رود کردها اواخر سپتامبر درباره وضعیت سیاسی خود رای دهند و رای مثبت به استقلال کردستان به معنای آن است که عراق بخشی از مناطق شمالی خود را که شامل میدان نفتی کرکوک و ذخایر پیرامون آن است، از دست خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، جدیدترین خبر از کمیته انتخابات نشان می‌دهد که دولت اقلیم کردستان هر آنچه در توان دارد برای افزایش مشارکت بین‌المللی در این انتخابات انجام می‌دهد. مقامات کردستان روز دوشنبه اعلام کردند یک الزام مهم برای رای‌دهندگانی که در سایر نقاط حضور دارند را حذف کرده‌اند. کردهایی که در این انتخابات به صورت الکترونیکی رای خواهند داد دیگر نیازی ندارد تا کارت سهمیه خود را برای رای دادن ارائه دهند.

عراقی‌هایی که سال‌هاست در خارج از این کشور زندگی می‌کنند دیگر نسخه معتبر کارت شناسایی سازمان ملل را ندارند. در تمهید جدید، تنها رای‌دهندگان ملزم خواهند شد تا شهروندی عراقی خود را از طریق اسناد مربوط ثابت کنند.

در مدت یک هفته، مقامات انتخاباتی تعداد آرا را شمارش کرده و آینده سیاسی و سرزمینی عراق را اعلام می‌کنند.

شکست ارتش عراق برای حفاظت موثر از سرزمین‌های شمالی در برابر تهدید داعش، ارتش پیشمرگه کرد قوی‌تری را تشکیل داده که به میراث خود مباهات می‌کند و با رضایت حاضرند خون، عرق و اشکشان را برای سرزمینی که متعلق به خود می‌دانند، فدا کنند. در شرایطی که کرکوک در تصرف دولت اقلیم کردستان قرار دارد و داعش هنوز به طور کامل رانده نشده است، کردها تلاش می‌کنند حاکمیت کامل مسائل داخلی و خارجی خود را به دست آورد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، این همه پرسی را خلاف قانون اساسی و نامشروع خوانده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد کرکوک ۱۰ درصد از کل ظرفیت تولید عراق را تشکیل می‌دهد، در نتیجه استقلال کردستان به معنای آن است که بغداد ممکن است به زودی موقعیت خود به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک را به ایران واگذار کند.

پروژه‌های استخراج جدید در سراسر این کشور به تدریج میزان تولید عراق را بالا خواهد برد، اما تلاش‌های مشابهی در ایران در جریان است. تحلیلگران از این واهمه دارند که پس از جدایی کردستان، جنگ تولید نفت میان عراق و این منطقه در بگیرد اما منازعه نفتی بزرگ‌تر ممکن است میان ایران و عراق ایجاد شود که دو کشور با سطوح تولید مشابه هستند تا صنعت نفت خود را پس از سال‌ها انزوای بین‌المللی و منازعه داخلی بازسازی کنند.

مشخص نیست که دولت اقلیم کردستان در صورت یافتن استقلال خود، عضویت اوپک را کسب کند. عربستان سعودی که در واقع رهبر اوپک به شمار می‌رود و متحدان این کشور به شدت مخالف هرگونه حرکت به سوی یک کردستان مستقل هستند. بنابراین بعید است که دعوت عضویت در راه باشد. آمریکا و انگلیس نیز خواهان حفظ یکپارچگی ارضی عراق هستند تا این کشور به رشد اقتصادی متمرکز شود. بدون حمایت متحدان کلیدی عرب و غیرعرب، برای کردها استفاده از هرگونه سرمایه سیاسی در دایره‌های بین‌المللی دشوار خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تشریح چالش‌های مربوط به کردستان مستقل، به معنای آن نیست که این جدایی به هیچ وجه نباید روی دهد یا حتی نباید اکنون اتفاق بیافتد. همواره دلایلی برای به تاخیر انداختن همه‌پرسی استقلال وجود خواهد داشت. بلکه مسئله منافع نفتی مطرح است. اکنون یا زمان دیرتری این همه‌پرسی بدون اعتراض، هرگز اجازه نخواهد یافت برگزار شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.