کد مطلب: ۷۴۵۴۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اسکناس های جدید ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی وارد بازار شدند

اسکناس های جدید 1000 و 2000 تومانی وارد بازار شدند

اسکناس های جدید 10 هزار و 20 هزار ریالی که تصویر آنها در تیر ماه امسال منتشر و حاشیه‌ساز شده بود از امروز وارد بازار شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسکناس های جدید 10 هزار و 20 هزار ریالی که تصویر آنها در تیر ماه امسال منتشر شده بود، وارد بازار شدند. اما انتشار تصویر این اسکناس‌ها دور از حاشیه نبود.

اسکناس های جدید

تصویر اسکناس های جدید

اسکناس‌هایی با امضای همتی

یکی از نکات مهم تصاویر منتشر شده از این اسکناس های جدید، وجود امضای عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی بر آنها بود.

در واقع، به نظر می‌رسد که اسکناس های جدید در دولت پیشین و زمان ‌رئیس‌کلی عبدالناصر همتی در بانک مرکزی چاپ شده‌ و حالا وارد بازار شده‌اند.

مقدمه‌چینی برای حذف چهار صفر از پول ملی؟

به علاوه، تصاویر این اسکناس‌ها نشان می‌دهند که در قسمت بالای آنها، صفرها به صورت کمرنگ نمایش داده شده و در قسمت پایینی هم اعداد بدون صفر درج شده‌اند.

موضوعی که عده‌ای آن را اقدام بانک مرکزی در جهت آماده کردن اذهان عمومی برای حذف چهار صفر از پول ملی تعبیر کردند. موضوعی که سال‌هاست شایعاتی پیرامون آن وجود دارد اما هیچ وقت به سرانجام نرسیده است.

علاوه بر این موضوعات، حواشی دیگری نیز پیرامون انتشار تصاویر اسکناس های جدید 10 هزار و 20 هزار ریالی وجود داشت که باعث شد انتقاداتی زیادی به بانک مرکزی در قبال چاپ این اسکناس‌ها مطرح شود.

هزینه بانک مرکزی برای اسکناس‌هایی بی ارزش

رشد تورم در سال‌های اخیر باعث کاهش شدید ارزش پول ملی و افت قدرت خرید اسکناس‌های هزار تومانی و دو هزار تومانی شده است.

در این شرایط، مشخص نیست که هدف بانک مرکزی از ایجاد این هزینه برای چاپ اسکناس‌هایی که عملا نمی‌توان چیزی با آنها خرید، چیست.

از طرف دیگر، طبق آخرین آمارها، چاپ هر اسکناس حدود ۳۵۰ تومان برای بانک مرکزی هزینه دارد. همین موضوع باعث شد که عده‌ای چاپ اسکناس های جدید را یک هزینه اضافه و بیهوده از سوی بانک مرکزی قلمداد کنند.

اسکناس‌ های جدید

تصویری از اسکناس‌ جدید 1000 تومانی اسکناس‌‌ های جدید تصویری از اسکناس‌‌ جدید 2000 تومانی

نکات امنیتی اسکناس های جدید

اسکناس های جدید هزار و دو هزار تومانی نکات امنیتی مختلفی دارند که در ادامه بررسی می‌شوند.

  • نخ امنیتی پنجرهای هولوگرافیک: این نخ دارای پوشش ویژه‌ای است که در مقابل نور و با تغییر زاویه دید، به صورت هفت‌رنگ دیده می‌شود. همچنین بر روی آن عبارت لاتین CBI درج شده است.
  • تصویر مکمل: قسمتی از عدد ۱ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت اسكناس چاپ شده که در مقابل نور یکدیگر را تکمیل کرده و عدد ۱ را به صورت کامل نمایان می‌سازد.
  • چاپ برجسته: این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی می‌باشد. تصویر پرتره حضرت امام (ره)، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی اسكناس به این روش چاپ شده‌اند.
  • واترمارک و الکتروتایپ: تصویر سه‌بعدی پرتره حضرت امام (ره) همراه با عدد ۱ به صورت لاتین که به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به راحتی قابل رؤیت می‌باشد.
  • الیاف فلورسنتی نامرئی: در فرایند ساخت کاغذ اسكناس از الیاف فلورسنت نامرئي استفاده شده است که در زیر نور ماوراء بنفش، در رنگ‌های آبی، قرمز، سبز و زرد قابل مشاهده مي‌باشد.
  • شماره سریال: چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب مشکی فلورسنت انجام شده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ زرد تغییر طیف می‌دهند.
  • ریزنوشته (میکروپرینت): نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ‌نمایی قابل رؤیت هستند و تنها دستگاه‌های چاپ امنیتی قادر به چاپ آن‌ها هستند.
  • طراحی خطی سه‌بعدی (مدالین): نوع ویژه‌ای از طراحی امنیتی است که در آن نقوش به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سید‌عبدالهادی‌عاصی‌علوی‌تفتی

    سلام.خدا‌قوت.

  • ناشناس

    به چه درد میخورن وقتی با دوهزار تومان نمیشه گدا رو راضی کرد

  • ناشناس

    دلتون خوشه ها/ کدوم پول؟ نه خرجیمون میرسه نه پس اندازداریم اسمشوبذارین کوپن
    معلق چون ارزشش ثابت نیست
    تهمت و افترا چیه ؟ قبل از انفجار بیروت قیمت دلار و پرایدچند بود حالاچند ؟ ارزش سهام بورس به یک بیستم تنزل پیداکرده
    کسیکه پولشو تبدیل به کالابخصوص سکه و ارز کرد برد ماباید مثل گربه بپریم اگه دهنمون رسید میخوریم اگه نرسیید به درک

  • هلن هلن

    باسلام خدمت بزرگواران عزیز
    بنده که علاقه به تمبرو اسکناس وسکه دارم تقریبا4ماه پیش تومیدان فردوسی(منظورم توصرافان وکلکسیونداران وفروشندگان انواع اسکناس اززمان قاجارتاکنون)اسکناس5هزارتومانی و۱۰۰۰و۲۰۰۰هزارتومانی درهرمغازه ای وکسانیکه توپیاده روبساط پول کرده بودندهربسته راتا۱۰برارقیمت میفروختند.جالب اینجاست یه ماه پیش تایه هفته پیش بارهابه خزانه بانک مرکزی وبقیه بانکهاسرزدم که باخواهش وتمناکه ازهرکدام یه بسته یاازهرکدام داریدازهمون یه بسته بهم بدید!
    ولی متاسفانه متاسفانه درجوابم میگفتندآقای محترم باماشوخی میکنیدماکه خودمون کارمندهستیم اولین باره ازشمااسمشومیشنویم وتاحالاندیدیم.
    امیدوارم تاقبل ازعیدنوروز۱۴۰۲ازهرکدام یه بسته ازطریق بانک بدستم برسه وبخرم که کلکسیون جمهوری اسلامیم تکمیل شود.

  • ناشناس

    پول بدون پشتوانه فقط باعث تورم هست..برگشتیم به ۱۵۰سال پیش که واحدپول قران بود البته ارزش پولی مون باحذف صفرها مرتب میادپایین

  • ناشناس

    اسفا به حال, ما، هر روز خبری جدید از از بیسوادهای, نالایق میرسد

  • ناشناس

    خاک تو سرتون با پولتون

  • ناشناس

    معتقدم بانک مرکزی در حذف چهار صفر از واحد پول کشور عجله ننماید، زیرا با ادامه روند فعلی سال آینده باید پنج تا صفر حذف شود و با تورم ۵۰درصدی هر دوسال یکبار باید یکی از صفرها را کم کنید
    💵🔥💵🔥😡