کد مطلب: ۲۱۵۰۲۳

اشتغال پایدار در کشور نیازمند همکاری بانک‌ها است

اشتغال پایدار در کشور نیازمند همکاری بانک‌ها است

اشتغال فراگیر به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت در راستای ایجاد اشتغال پایدار در کشور نیازمند همکاری بانک‌ها است حال آن‌که سرگردانی متقاضیان بعد از تایید و ثبت نهایی طرح نشان از ناهمراهی بانک‌ها در روند اجرایی طرح است.

طرح اشتغال فراگیر موضوع بند الف و ب تبصره 18 با اعتباری معادل 200 هزار میلیارد ریال برای کل کشور در نظر گرفته شده که سهم لرستان از این مبلغ، چهار هزار و 633 میلیارد ریال است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تاکنون از این میزان یکهزار و 980 میلیارد ریال به بانک‌ها ابلاغ شده است یعنی بانک‌ها موظفند در نهایت همکاری و نظارت، تسهیل گر باشند.

این در حالی است که طی روزهای اخیر به رغم اینکه طرح‌های اشتغالزای برخی متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال فراگیر در استان لرستان مراحل مختلف کارشناسی و ثبت در سامانه کارا را پشت سر گذاشته با مراجعه به بانک‌ها دچار سرگردانی شده‌اند و جواب‌های نامشخصی دریافت می‌کنند.

مهدی یوسف‌وند یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال فراگیر است که طرح او به تایید و تصویب نهایی رسیده و به بانک معرفی شده است.

این کارآفرین می‌گوید: در مراجعه به بانک رفاه شهرستان سلسه به او گفته شده اعتباری برای پرداخت به این منظور نداریم برو بعدا بیا.

علی محمودوند یکی دیگر از متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال فراگیر که طرح طرع اشتغال‌زایی ایجادی او نیز مورد تایید قرار گرفته و به بانک معرفی شده است، می‌گوید: در مراجعه به بانک ملت الیگودرز به او گفته شده باید تسهیلات دریافتی را 6 ماهه پرداخت کنی در حالی‌که بنا بر دستورالعمل اجرای طرح اشتغال فراگیر در یک بازه زمانی یک تا سه ساله دریافت‌کننده وام باید بازپرداخت را انجام دهد.

قاسم امانی کارآفرین و سرمایه گذار بخش خصوصی از شهرستان خرم‌آباد نیز می‌گوید بعد از معرفی و مراجعه به بانک به او گفته شده است واجد شرایط دریافت وام نیستی.

به نظر می‌رسد وحدت رویه‌ای بین بانک‌ها در این زمینه وجود ندارد در صوتیکه با ابلاغ یکهزار و 980 میلیارد ریال از سهم بیش از چهار هزار و 630 میلیارد ریالی لرستان در طرح اشتغال فراگیر باید نهایت تعامل و تلاش بین دستگاهی برای پرداخت تسهیلات و ایجاد اشتغال پایدار در استان صورت گیرد.

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: جلسات متعددی با روسای بانک‌ها در این زمینه برگزار شده است اما متاسفانه بانک‌ها همکاری مطلوبی نداشته‌اند و با اعمال شرایط سختگیرانه‌ای در عدم پذیرش وثیقه‌ها و پروانه‌های فعالیت، تسهیل گر پرداخت وام و اجرای طرح اشتغال فراگیر نیستند.

وی افزود: با برنامه ریزی‌های دقیق، بررسی‌های مکرر و همکاری فرمانداران شهرستان‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی سه هزار و 732 طرح متقاضی تسهیلات با مبلغ پنج هزار میلیارد و 87 میلیون و 60 هزار ریال به تصویب نهایی رسیده و به بانک‌های عامل معرفی شده است.

آشتاب گفت: از مجموع این تعداد طرح، 209 طرح متقاضی مبالغ بالای 2 میلیارد و 500 میلیون ریال و سه هزار و 523 طرح متقاضی مبالغ کمتر از 2 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده‌اند.

وی افزود: تصویب نهایی این میزان تسهیلات برای لرستان 30 درصد بیشتر از سهم استان است و به عبارتی برای جذب سهم استان طرح به اندازه کافی وجود دارد و از این به بعد همت همه جانبه مسئولان استانی و فرمانداران را می‌طلبد.

وی اظهار کرد: با پیگیری و برگزاری مکرر کارگروه‌های شهرستانی و اطلاع‌رسانی به متقاضیان شهرستانی از طریق دستگاه‌های اجرایی شهرستان براساس دستورالعمل ابلاغی و ثبت اطلاعات در سامانه کارا و از طرفی تفویض اختیار مدیران بانک‌های عامل به شعبه‌های شهرستانی زمینه پرداخت تسهیلات مورد تقاضا باید فراهم شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: در روند اجرای طرح مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد از جمله اینکه می‌توان به ابلاغ نشدن کامل سهم بانک‌های عامل اشاره کرد به طوریکه در کل یک هزار و 980 میلیارد ریال معادل 42.7 درصد تاکنون تخصیص یافته است.

وی گفت: به غیر از بانک کشاورزی که سهم آن معادل 695 میلیارد بطور کامل ابلاغ شده سهم دیگر بانک‌ها به طور کامل ابلاغ نشده است.

آشتاب افزود: از مجموع سهم بانک ملی که 927 میلیارد ریال است فقط 10 درصد معادل 92 میلیارد ریال، از مجموع سهم بانک سپه که معادل 579 میلیارد ریال است، 45 درصد معادل 260 میلیارد ریال و از مجموع سهم بانک رفاه که معادل 464 میلیارد ریال است، 50 درصد معادل 232 میلیارد ریال ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: همچنین از مجموع سهم بانک ملت که معادل 579 میلیارد ریال است، 41 درصد معادل 237 میلیارد ریال، از مجموع سهم بانک تجارت که معادل 579 میلیارد ریال است، 50 درصد معادل 289 میلیارد ریال و از مجموع سهم بانک توسعه تعاون که معادل 347 میلیارد ریال است، 50 درصد معادل 173 میلیارد ریال و از مجموع سهم بانک صادرات که معادل 463 میلیارد ریال است هیچ مبلغی ابلاغ نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان تاکید کرد: برای اجرای طرح اشتغال فراگیر، ایجاد اشتغال پایدار و کاهش بیکاری در لرستان باید مدیران بانک‌های عامل نسبت به پیگیری سهم خود تا حصول نتیجه اقدام کنند.

مشکل اشتغال در استان لرستان اساسی‌ترین موضوع و چالشی بوده که همواره و در همه دولت‌ها وجود داشته است اما رفع کامل این مشکل در اختیار و حیطه مسئولیت‌ها صرفا یک دستگاه اجرایی خاص نیست گاه برای اجرای یک طرح فراگیر در راستای ایجاد اشتغال فراگیر تعامل و همکاری بین تمام دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و فرمانداری‌ها باید صورت گیرد تا بتوان سهم استان را در بازار اشتغال و رفاه محقق کرد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.