کد مطلب: ۴۳۲۸۵۷

در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام شد:

سبد معیشت هر خانوار کارگری ؛ ۵ میلیون تومان / آغاز مذاکرات رسمی افزایش حداقل مزد

سبد معیشت هر خانوار کارگری ؛ 5 میلیون تومان / آغاز مذاکرات رسمی افزایش حداقل مزد

با اعلام میزان سبد معیشت هر خانوار کارگری معادل چهار میلیون و 940 هزار تومان در امروز، مذاکرات رسمی برای افزایش دستمزد سال 99 رسما آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر ساله در تعیین میزان افزایش حقوق دستمزد کارگران طبق ماده 41 قانون کار باید به دو عامل تورم و سبد هزینه معیشت خانوار توجه شود. طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران میزان تورم در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه امسال 37 درصد بود. اما درباره سبد معیشت خانوار کارگری قرار بود امروز این رقم اعلام شود.

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به سبد خواروبار حدود 1.5 میلیون تومانی و ضریب 31 درصدی برای سایر عوامل،سبد معیشت هر خانوار کارگری در کشور حدود چهار میلیون و 940 هزار تومان تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: البته این عدد کل هزینه خانوار را شامل‌ می‌شود که باید توجه کرد هزینه‌های اجتماعی شامل درمان، مسکن و آموزش را دولت طبق قانون اساسی باید پوشش دهد. اما در حال حاضر چون دولت در تامین این هزینه‌ها به صورت کامل اقدام نمی‌کند ما این هزینه‌ها را در سبد معیشتی لحاظ کردیم. اگر این هزینه‌ها کاهش یابد، سبد معیشت نیز کمتر می‌شود.

آهنی‌ها تصریح کرد: سبد معیشت کارگری، فقط یکی از معیارهای تعیین حداقل دستمزد سال آینده است و هزینه کل خانوار کارگری را نشان می‌دهد. بنابراین این رقم، در جلسات آغاز روند مذاکرات دستمزد سال 99 مطرح خواهد شد.

وی متذکر شد: ما برای جلسات تعیین مزد به چنین داده‌ها و زیرساخت‌هایی نیاز داریم و به مواردی مثل این و حفظ اشتغال توجه خواهیم کرد. بعد از این مباحث با توجه به قانونی که داریم برای رسیدن به مزد منطقی و تعادلی و با توجه به عواملی که در حفظ شرایط کارفرمایان و کارگران اهمیت دارد، تلاش خواهد شد.

این عضو شورای عالی کار در پایان بیان کرد: به احتمال زیاد اواسط هفته آینده جلسه شورای عالی کار برای تعیین مزد سال آینده شروع خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز تعیین سبد معیشت کارگری در حالی حدود پنج میلیون تومان اعلام شده که در حال حاضر حداقل دستمزد کارگران در سال 98 معادل 1.5 میلیون تومان بوده است.

پیش از این تجارت‌نیوز نوشته بود: اگر نماینده‌های کارگران به دنبال افزایش حداقل حقوق کارگران حداقل به میزان اعلام شده تورم هستند. با توجه به پایه حقوق ۱٫۵ میلیون تومانی سال ۹۸ در صورت لحاظ کردن تورم ۳۸ درصدی دی ماه در افزایش حقوق برای سال بعد احتمالا پایه حقوق سال ۹۹ برای کارگران به رقمی حدود ۲٫۱ میلیون تومان نزدیک شود. حال نیز با توجه به کاهش تورم در بهمن ماه به 37 درصد به نظر می‌رسد با لحاظ کردن تنها تورم، حداقل دستمزد کارگران در سال 99 بیش از دو میلیون تومان شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کارگر وکارگر زاده

    سلام به حاضرین درجلسات شورای عالی کار آقایان محترم کل بحث ها واظهار نظرات شما رادر دوجمله عنوان میکنم اول یک سوال لطفا بفرمائید اگر طبقه کارگر کشور نبود شما هم در آن محل وجود نداشتید من مطمئن هستم اصغر آقا آهنی باید به کارفرمایان جواب بدهد ما اسراری بر اضافه حقوق نداریم چون به محض اینکه اعلام شود که قرار است چندریال به حقوق کارگر اضافه شود جیب برهای بازار که موردحمایت دولت هستند چند صد تومان افزایش قیمت را به ملت تحمیل میکنند شما مدیر باشید ونظام اقتصادی کشوررا کنترل کنید تا کارگر به شکلی زندگی کند که در محیط کار مشغله ای جز انجام کارش نداشته باشد درغیر اینصورت با پنج ملیون هم کارگر بیچاره یکهفته درماه نمیتواند مثل شما زندگی کند آقایان کشور ما به اندازه کافی ثروتمند هست که ملتش دررفاه زندگی کنند پس سعی کنید اگر از وجدان خبر دارید اجازه بدهید یکبار آسوده وراحت باشد وکمتر عذابتان بدهد اگر حق کارگر پرداخت نشود یک دزد نامرد بدون هیچ حقی پولهارا میبرد وبه ریش همه شما میخندد موفق وپیروز باشید

  • ناشناس

    خط فقر 9 میلیون سبد معیشت 5 میلیون مگه میشه مگه داریم

  • ناشناس

    مسئولین فقط فکر خودشون هستند خودشون حقوق نجومی می گیرند حقوق کارگر باید حداقل ۵ میلیون باشه هزار بار جلسه میزارن برا چندرغاز بالا بردن واقعا خنده دار و تاسف باره متاسفم برا ایرانی بودن

  • ماه من

    من همسریک کارگرزحمتکش هستم شوهرم حتی جمعه هاهم میره سرکارامابازبه زورداریم ازخرج ومخارج زندگی برمیایم شرکتهاهم که سه ماه یبارحقوق میدن

  • ناشناس

    واقعا خجالت آوره

  • ناشناس

    من که بعد از پنج سال خرید خدمت کارگری اما عیدی کارمندی بدون اضافه کار رروزهای تعطیل که اومدیم به زور مارو کردن قراردادی الان چهارساله قراردادی هستم با حقوق۱/۶۸۰وتفاوت ۵۰۰هزار تومنی با خرید خدمت ها اگه حرف بزنیم میگن به سلامت بودجه نداریم ولی ازون طرف هی نیروی جدید خرید خدمت میگیرن ،

  • ناشناس

    فقط این دعاروماکارگرها میتونیم درحق مسئولین کنیم اگه خدایی وایمانی وجودداره انشاالله به حق آبرو وزحمت کارگرهابه حق ناله بچه های بی گناه کارگرها که مجبورن همیشه نداری ونداشتن رواحساس کنن مسئولین و اونهایی که باعث همچین آرامشی برای کارگرهاهستندهم خودشون هم خانوادشون مثل ماکارگرها خوشبخت بشن وبه روزماهابشینن و این حس رواحساس کنن

  • ناشناس

    سلام الان من هزارتومان توجیبم پول ندارم پس کی
    این حقوق چندر غاز رامیریززد

  • ناشناس

    سلام.من با ما هی حدود3 میلیون کم اوردم.البته با اضافه کاری.700کرایه خونه بدونه پرداخت اب برق گاز.تلفن.چه بر سه به اون کارگری که 2 تومان حقوق در یافت میکنه.

  • ناشناس

    ما شما را حلال نمیکنیم؟