کد مطلب: ۴۳۳۸۴۳

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی طلا و شاخص دلار

افت قابل توجه دلار و طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر کرونا

افت قابل توجه دلار و طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر کرونا

شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا به دیگر کشورها از جمله ایالات متحده، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد. در هفته‌ای که گذشت شاخص دلار 1.14 درصد افت کرد و طلا حدود سه درصد کاهش یافت.

با گسترش بیشتر ویروس کرونا خارج از مرزهای چین از جمله ایالات متحده، شاخص دلار در هفته پایانی فوریه با افت مواجه شد. در عین حال، با افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن، روز گذشته ین ژاپن در برابر دلار به بالاترین سطح هفت هفته گذشته رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته‌ای که گذشت با افت 1.14 درصدی مواجه شد. این در حالی‌ است که پیش از شیوع ویروس در دیگر کشورها و آمریکا، دلار آمریکا به‌عنوان دارایی امن، روند صعودی در پیش گرفته بود.

درحالی‌که شاخص دلار در اولین روز از معاملات هفتگی (روز دوشنبه) در سطح 99.25 واحد قرار داشت، روز گذشته به سطح 98.13 رسید.

نمودار زیر روند هفتگی شاخص دلار را در هفته گذشته نشان می‌دهد:

شاخص دلار

افت 1.14 درصدی شاخص دلار در هفته پایانی فوریه

اقداماتی که دولت‌های مختلف در سراسر جهان برای مهار این ویروس مرموز در نظر گرفته‌اند، موجب ایجاد اختلال در زنجیره تامین جهانی شده است.

شیوع گسترده‌تر ویروس و کاهش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک، سقوط بازارهای سهام در آمریکا را نیز به‌دنبال داشت؛ تاجایی‌که شاخص S&P 500 و داوجونز در وال‌استریت بدترین عملکرد هفتگی خود را از زمان بحران مالی 2008 تاکنون به‌ثبت رساندند.

این ویروس از روزهای پایانی دسامبر 2019 شیوع یافت. گزارش‌ها نشان می‌دهد، شاخص دلار از ابتدای سال 2020 تاکنون 1.80 درصد افت کرده است.

درحالی‌که عمدتا در زمان افزایش عدم قطعیت و وقوع بحران، طلا به‌عنوان دارایی امن نقش ایفا می‌کند، اما در هفته گذشته نزدیک به سه درصد افت کرد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که با افزایش تعداد قربانیان ویروس کرونا، سرمایه‌گذاران اقدام به فروش دارایی‌های خود و برداشت سود کردند.

قیمت جهانی طلا که در اولین روز از معاملات هفتگی هزار و 671 دلار بود، روز جمعه به هزار و 609 دلار کاهش یافت.

نمودار زیر، روند هفتگی قیمت جهانی طلا را در هفته گذشته نشان می‌دهد:

قیمت جهانی طلا

افت سه درصدی طلا در بازارهای جهانی در هفته پایانی فوریه

به‌گفته تحلیلگران، تشدید نگرانی‌ها از همه‌گیر شدن ویروس کرونا موجب شده سرمایه‌گذاران به دارایی‌هایی که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند، روی بیاورند.

بر اساس آخرین آمار و ارقام، در حال حاضر تعداد قربانیان این ویروس، دو هزار و 923 نفر گزارش شده و 85 هزار نفر به آن مبتلا شده‌اند.

سایر فلزات از جمله پالادیوم، پلاتین و نقره نیز طی هفته گذشته به‌ترتیب، 9 درصد، 4.4 درصد و 6.2 درصد افت کردند.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امن ترین سرمایه‌گذاری مسکن است