کد مطلب: ۴۴۴۳۳۱

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی بازارهای جهانی:

چرا طلا افت کرد و بازار سهام رونق گرفت؟

چرا طلا افت کرد و بازار سهام رونق گرفت؟

طرح سه‌مرحله‌ای ترامپ برای بازگشایی کسب‌وکارها و نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش داروی کرونا از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی در هفته سوم آوریل بود.

طرح ترامپ برای بازگشایی کسب‌وکارها از یک‌سو و نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش داروی کرونا از سوی دیگر، از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی در هفته گذشته بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح سه‌مرحله‌ای رئیس‌جمهور آمریکا و به‌دنبال آن افزایش امید سرمایه‌گذاران، موجب شد بار دیگر تقاضا برای دارایی‌های پرریسک افزایش یابد.

شاخص دلار که در روزهای ابتدایی هفته از سطح ۱۰۰ واحد عبور کرده بود، در روزهای پایانی بار دیگر به سطح ۹۹ واحد بازگشت و تنها رشد ۰٫۲ درصد را تجربه کرد.

تا چندی پیش، بورس آمریکا چند سقوط کم‌سابقه را تجربه کرده. پس از اقدامات فدرال‌رزرو و در نظر گرفتن بسته‌های محرک مالی اما رونق بار دیگر به این بازار بازگشت.

گزارش‌ها نشان می‎دهد، در هفته سوم آوریل، شاخص داوجونز در آمریکا ۲٫۲۱ درصد رشد کرد. در عین حال، شاخص S&P 500 هم با افزایش ۳٫۰۴ درصدی مواجه شد.

این روند موجب شد تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله دلار، ین ژاپن و طلا کاهش یابد.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، نفت برنت و بیت‌کوین را در هفته گذشته نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

بازدهی بازارهای جهانی در هفته سوم آوریل ۲۰۲۰

قیمت جهانی طلا که در روزهای ابتدایی هفته به بالاترین سطح هفت سال گذشته رسیده بود، در آخرین روز از معاملات (روز جمعه) به هزار و ۶۸۴ دلار در هر اونس کاهش یافت و به این ترتیب در هفته گذشته افت ۴٫۸ درصدی را تجربه کرد.

علی‌رغم این افت قیمت اما اکثریت تحلیل‌گران بر این باورند که با توجه به وضعیت موجود، فلز زرد به روند صعودی بازخواهد گشت.

فیل فلین، تحلیلگر ارشد در موسسه پرایس فیوچرز گروپ در مصاحبه‌ای با کیتکونیوز گفته است: از آنجا که دولت‌ها در سراسر جهان برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا، ناچار به چاپ پول هستند، آینده بازار طلا بسیار امیدوارکننده است.

برخی در این میان قیمت دو هزار دلار را تا پایان سال برای این فلز گرانبها پیش‌بینی کرده‌اند.

نفت هم در هفته گذشته هفتمین هفته نزولی خود را در دو ماه اخیر به‌ثبت رساند.

قیمت نفت برنت در اولین روز از معاملات هفتگی ۳۲٫۰۱ دلار بود اما روز جمعه به ۲۸٫۰۸ دلار رسید و افت ۱۳٫۸ درصدی را تجربه کرد.

شیوع کرونا، تعطیلی کارخانه‌ها و کسب‌وکارها، لغو پروازها و شروع جنگ نفتی عربستان در ماه می، موجب شد بازار نفت روزهای کاهشیِ بی‌سابقه‌ای را پشت سر بگذارد.

ادامه روند کاهش تقاضا، تهدید بزرگی برای کمپانی‌های نفتی در سراسر جهان از جمله ایالات متحده محسوب می‌شود.

علی‌رغم توافق تاریخی اوپک‌پلاس برای کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز اما بسیاری از تحلیلگران به آینده این بازار با توجه به کاهش چشمگیر تقاضا خوش‌بین نیستند.

در بازار ارزهای دیجیتال هم قیمت بیت‌کوین از یکشنبه گذشته وارد کانال هفت هزار دلار شده بود، هفته باثباتی را پشت سر گذاشت. قیمت بیت‌کوین در حال حاضر (در لحظه تنظیم گزارش) با ۰٫۳ درصد رشد نسبت به هفته گذشته، به هزار و ۷۶۸ دلار رسیده است.

در عین حال پدیده هلوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین) طی ۲۵ روز آینده انجام می‌شود. این سومین هلوینگ بیت‌کوین است و داده‌های تاریخی به ما نشان می‌دهد که هر بار هلوینگ رخ داده، قیمت بیت‌کوین افزایش یافته است.

زمانی‌که اولین هلوینگ در سال ۲۰۱۲ رخ داد، قیمت بیت‌کوین ۱۱ دلار بود؛ اما یک سال پس از هلوینگ و در سال ۲۰۱۳، قیمت به هزار و ۳۰۸ دلار رسید.

در سال ۲۰۱۶ و در هلوینگ دوم، قیمت بیت‌کوین حدود ۶۰۰ دلار بود؛ اما بعد از یک سال و در سال ۲۰۱۷ به دو هزار و ۵۰۰ دلار افزایش یافت.

این بار نیز بسیاری از تحلیلگران انتظار رشد این ارز رمزنگاری‌شده محبوب را دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.