کد مطلب: ۲۸۸۶۸۰

سالانه رقم می‌خورد

افت نیم متری آب‌های زیرزمینی دشت ورامین و شهریار

افت نیم متری آب‌های زیرزمینی دشت ورامین و شهریار

قائم مقام شرکت آبفای استان تهران گفت:​ در دشت‌های ورامین و شهریار سالانه نیم متر سطح آب افت می‌کند و ۳۶ سانتی متر فرو نشست زمین را شاهد هستیم.

علیرضا نوذری پور، با اشاره به اینکه محدودیت‌های زیادی از نظر منابع مالی برای تامین آب شرب وجود دارد که آزار دهنده است، گفت: تلاش کردیم و توانستیم آب شرب شهرهای استان تهران را تامین کنیم اما این حرکت پایداری نخواهد بود چون ما از همه ظرفیت منابع آب شرب زیر زمینی و سطحی استفاده می کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی گفت:​ سال‌های کم بارش سال‌های سختی است و نیاز به مدیریت مصرف بیشتر دارد. در حال حاضر مصرف روزانه آب هر تهرانی ۲۲۰ تا ۲۳۰ لیتر است که باید در شرایط سازگاری با کم‌آبی الگوی مصرف آب به ۱۵۰ لیتر در شبانه روز برسد وگرنه شرایط خوبی را پیش‌بینی نمی‌کنیم. در شهر تهران ۷۰ درصد آب مورد نیاز شرب از ۵ سد تامین­ ­و حدود ۳۰ درصد باقی مانده از طریق چاه‌های عمیق برداشت و تامین می‌شود این در حالی است که در اغلب شهرهای استان فقط از آب زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز شرب استفاده می‌کنیم.

این مقام مسوول ادامه داد: عمق چاه‌های تامین کننده آب شرب در استان سال به سال بیشتر میشود و هم‌اکنون از چاه‌هایی با عمق ۲۵۰ مترآب برداشت می‌کنیم در حالی که در دو دهه قبل عمق چاه‌ها بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر بوده است. در ۳۰ سال گذشته ۴۰ متر عمق آب زیرزمینی در دشت‌های ورامین و شهریار کاهش یافته است.

نوذری پور به افت استاتیک و دینامیکی آب اشاره کرد و گفت:​ به لحاظ رشد مهاجرت و جمعیت،​ برداشت آب زیرزمینی افزایش یافته و سالانه حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از این دشت‌ها برداشت می‌کنیم و همچنان رشد جمعیت را در سال‌های آینده در پیش داریم مانند تامین آب شرب شهرهای پرند و پردیس و منطقه ۲۲ تهران که ساخت و ساز زیادی در آن انجام شده است.

​وی تاکید کرد: آنچه مغفول مانده آمایش سرزمین است که به این بخش متاسفانه خیلی کم پرداخته می‌شود و ما شاهدیم که شهرهای بزرگ به کلان‌شهرها و کلان شهرها به ابر شهرها تبدیل می‌شود در حالی که این شهرها در نقطه ای قرار دارند که منابع آب پایدار وجود ندارد.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.