کد مطلب: ۲۵۹۹۳۱

کاهش تولید مسکن افزایش اجاره‌بها را رقم زده است

کاهش تولید مسکن افزایش اجاره‌بها را رقم زده است

عقبایی گفت: در ۵ سال گذشته تولید مسکن حداقل ۴۰ درصد کاهش یافته است که این عامل نیز می‌تواند موجب افزایش اجاره‌بها شود.

حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک، در خصوص اجاره‌نشینی در کلان‌شهرها، اظهار کرد: اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت اجاره نشینی در کلان شهرها مربوط به رشد قیمت مسکن است و این امر یکی از شاخص‌های اصلی افزایش اجاره بها محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ رشد قیمت مسکن چندان چشمگیر نبود، اما قیمت اجاره‌بها در این سال‌ها با روند صعودی همراه بود.

نایب رییس اول صنف مشاوران املاک بیان کرد: در بهمن و اسفند ماه حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت مسکن در کلان شهرها داشتیم و همچنین بعد از عید نیز یک رشد نامتعارف و حباب گونه را تجربه کردیم که انتظار می‌رود رشد حقیقی بازار مسکن بر بازار اجاره نیز اثرگذار باشد.

عقبایی با اشاره به عدم توازن در عرضه و تقاضای مسکن گفت: ما در دوره‌ای شاهد کاهش صدور پروانه و ساخت و ساز در کشور بودیم و حداقل در ۵ سال گذشته تولید مسکن ۴۰ درصد کاهش یافته است و این عامل نیز می‌تواند موجب افزایش اجاره بها شود.

وی ادامه داد: بحث سیاست‌های پولی و بانکی در کشور نیز بی‌تاثیر بر بازار اجاره‌بها نبوده است به طوری که کاهش سود بانکی موجب شده عموم مالکان تمایل بیشتری برای دریافت اجاره پیدا کنند.

نایب رئیس اول صنف مشاوران املاک اشاره کرد: سوداگری در بازار اجاره، عدم مدیریت و نظارت دقیق تورم عمومی حاکم بر کشور از عوامل کمک کننده به رشد اجاره‌بها در کشور هستند.

عقبایی در خصوص راه اندازی سامانه املاک و اسکان تصریح کرد: گستردگی وزارت راه و شهرسازی و عدم تمرکز بر سیاست‌های مسکن موجب شده این بازار و مطالبه گری مردم در این خصوص با مقبولیت مواجه شود و انتظار می‌رود نمایندگان مجلس در رابطه با مطالبه مردم در حوزه مسکن نیز بررسی بیشتری صورت دهند تا این سامانه بزودی عملیاتی شود.

وی توضیح داد: رشد مظنه قیمت مسکن در پایتخت بر اساس متراژ و سن بنا بر مبنای اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی در سال ۹۵ در حدود ۴ میلیون تومان بوده و در حال حاضر قیمت متوسط مسکن در شهر تهران ۶ میلیون تومان اعلام شده است.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.