کد مطلب: ۵۲۳۱۱۳

جزئیات برنامه‌های ایران برای افزایش روابط تجاری با عراق در سال ۱۴۰۰

جزئیات برنامه‌های ایران برای افزایش روابط تجاری با عراق در سال ۱۴۰۰

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به عوامل موثر در کاهش صادرات ایران به عراق در سال جاری گفت: اما روابط تجاری دو کشور با توجه به هدف گذاری های انجام شده رو به رشد خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرزاد پیلتن در پاسخ به این سوال که وضعیت تجارت ایران و عراق در سال ۹۹ چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: بازار عراق با ۲۲ درصد سهم صادرات کشور در گروه کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۹ در رتبه اول بازارهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و در میان گروه کشورهای هدف بعد از چین طی همین مدت در رتبه دوم قرار داشته است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ارزش صادرات جمهوری اسلامی ایران به عراق طی ۱۱ ماهه اول سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته و به ۶٫۹ میلیارد دلار رسیده است.

وی گفت: از نظر وزنی صادرات جمهوری اسلامی ایران به عراق در ۱۱ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با ۷٫۶ درصد افزایش روبرو بوده و به حدود ۲۴ میلیون تن رسیده است.

پیلتن بیان داشت: محصولات صادراتی مانند پسته، روغن‌های سبک، گوجه فرنگی، آلومینیوم، کاتد مس، پروپان مایع، پلی اتیلن، آلومینیوم در ۱۱ ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ رشد صادراتی داشته اما برخی کالا از جمله مس، مصنوعات آهن، شیرآلات بهداشتی، دوغ، شیرخام ، پیاز، موسیر و سیر در ۱۱ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ با کاهش صادرات مواجه بوده است.

وی عمده دلیل کاهش صادرات نسبت به سال گذشته را در درجه اول تحریم های بین المللی عنوان کرد و گفت: تحریم‌ها همچنان باعث مزاحمت و محدودیت در توسعه روابط تجاری دو کشور شده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران به عامل دوم اثرگذار بر کاهش تجارت ایران و عراق اشاره کرد و گفت: شیوع ویروس کرونا تاثیری به مراتب بیشتر از تحریم‌ها بر کاهش تجارت دو کشور داشت بطوری که پس از شیوع این ویروس در ماه‌های ابتدایی ارتباطات تجاری و روابط اقتصادی ما با همه کشورها و بویژه عراق به مدت حدود ۵ ماه دچار افت شدید شد.

وی بیان داشت: با توجه به محدودیت در صادرات محصولات کشاورزی به عراق پس از شیوع ویروس کرونا روند صادرات رو به رشد به کشور عراق در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با کندی و کاهش مواجه شد.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در ارتباط با چشم‌انداز تجاری دو کشور نیز بیان کرد: با کاهش سایه تحریم‌ها و رفع عامل شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شود از سال آینده روابط ایران و عراق حرکت رو به رشدی داشته باشد و به سمت افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور حرکت کنیم.

جزئیات برنامه های ایران برای افزایش روابط تجاری با عراق در سال ۱۴۰۰

پیلتن با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که روابط تجاری دو کشور ایران و عراق در سال آینده نسبت به سال جاری افزایشی باشد، گفت: سازمان توسعه تجارت ایران هم برای این رشد برنامه‌ریزی کرده است و به دنبال فراهم کردن زمینه برای حضور هر چه بیشتر فعالان اقتصادی‌مان در کشور عراق است.

پیلتن افزود: به عنوان نمونه ما برنامه ریزی کرده ایم که سال آینده در کلیه نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی عراق در بخش عربی و کردی (اقلیم کردستان) مشارکت داشته باشیم.

وی افزود: برنامه‌های مختلف دیگری نیز پیش بینی شده لذا برای حمایت از تاسیس مراکز تجاری و دفاتر تجاری توسط شرکت های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی کرده‌ایم و تسهیل صدور ویزا برای تجار دو کشور نیز یکی از برنامه‌ها است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت به برخی دیگر از اقدامات مورد نظر برای توسعه روابط تجاری و کشور اشاره کرد و گفت: برای اعزام هیات‌های تجاری برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و برگزاری همایش‌های معرفی بازار عراق و برگزاری جلسات میز کشور عراق در سازمان توسعه تجارت برای هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی و بخش های خصوصی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: برنامه پیگیری حل مشکلات و مطالبات شرکت‌های ایرانی در عراق از طریق تشکیل کارگروه مشترک فنی نیز از دیگر برنامه‌های ما است.

پیلتن گفت: تسهیل حمل و نقل و پیگیری کاهش مشکلات پایانه ها و بازارچه های مرزی بین دو کشور از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران در مورد عراق است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میخواهند از سفره مردم صادر کنند.میوه .پیاز سیب زمینی خیار گوجه و … محصولات کشاورزی .گوشت و… از سفره مردم بگیرند صادر کنند به عراقی که 8 سال جوانان ما رو کشت و غرامت جنگ رو هم پرداخت نکرد این همه خسارت و کشته جنگ 8سال.اون وقت با صادارت این محصولات قیمت داخلی ان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد

    • سيدحسن از گرگان

      مخاطب عزیز؛
      کشاورزان دارن نابود میشن، تا کی بایستی از جیب کشاورزان خوراک مردم رو تامین کنن، چقدر کشاورز بایستی تاوان بده، مگه برا کشاورزان چی خدماتی ارائه میده دولت، هکتاری یک پاکت کود میده و معافیت مالیاتی البته در برخی از بخش ها، بابا ما از دولت هیچی نمیخواهیم فقط خودشو کنار بکشه تا سرمایه گذاران وارد عمل بشن، اون کیسه گدایی و خرید تضمینی تعاونی رو هم بندازید دور، هر چند تمام منافع توی جیب اونا میره، دوست عزیز اصلا نمیدونی صادرات چیه؟ چه مزایایی داره؟ این تورم لعنتی از بی کفایتی مسئولین علی الخصوص در بخش کشاورزی هست که اصلا نمیدونن چقدر تولید داریم و چقدر نیاز کشوره و چقدر بایستی واردات یا صادرات داشته باشیم. البته در واردات ارز ۴٢٠٠ تومانی میگیرن و خیلی بنفعشون هست که بجای صادرات واردات داشته باشن.
      خیلی حرف زیاده خیلی، از قیمت جهانی گندم که با ارز ۴٢٠٠ تومانی محاسبه میشه و میگن اگه وارد کنیم بنفعمون هست تا …..
      کشاورز دیگر تحمل نداره و به شهر نشینی و فروش زمین و ساخت و ساز باغ و ویلا در زمین های کشاورزی روی آورده،

  • کشاورزی هستم از دزفول

    پس کی می خواهید صادرات باز کنید چرا دست دست می کنید سیب زمینی وپیازهای انباری وسیب زمینی وپیاز جیرفت از کرمان ودزفول از خوزستان دست امده قیمتی ندارد حتی پول خرج جمع کردن هم نمی شود کشاورزان دارند ور شکست می شوند سیب زمنیی وپیاز دزفول روی دست کشاورز مانده حتی نمی صرفه جمع کنند پول مزد کارگر جمع کردن نمی شود بیاید ببینید چقدر سیب زمینی وپیاز که با صادر کردن آنها می شود ارز اوری کرد تو این تحریم ها درامد قشر کارگرها که اگر صادرات باز باشد کشاورزان جمع می کنند دارد در اثر گرمای شدید که در پیش است خراب می شوند پس صادرات باز کنید

  • ناشناس

    خدا لعنتتون کنه خدا ریشه اتون بکنه ..یه برنامه ریزی اول تا اخر ب ا کشاورزی نداشتین تواین تورم بدبختی زندگیمون باوام قرض کردم بذر کیلو‌۳۰۰۰ خریدیم زمین هکتار ۱۵اجاره کردیم الان سیب زمینی کیلو‌۱۰۰۰هم نمیخرن خوب چی میخواداز جون کشاورز بابا به خدا بدبخت بیچاره شدیم به فریادمون برسید الان کمک نمیکنید کی بدردمون بخورین دیگه نابود شدیم.باز کنید صادرات

  • علی

    سلام ما که چیز زیادی نمیخوایم چرا صادرات پیاز باز نمیشود.پیاز ها دارن خراب میشن .به دادمان برسید ‌.

  • سارا رحیمی

    عالی بود ، ولی با توجه به اینکه ایران هنوز نتوانسته بصورت کامل واکسینه شوند این سؤال پیش میاید که ممکن دوباره روابط تجاری ایران و عراق روبه کاهش بره