کد مطلب: ۶۲۹۱۶۹

نفت ایران رانندگان آمریکا را نجات می‌دهد؟/ توافق هسته‌ای تولید نفت ایران را چقدر افزایش می‌دهد؟

نفت ایران رانندگان آمریکا را نجات می‌دهد؟/ توافق هسته‌ای تولید نفت ایران را چقدر افزایش می‌دهد؟

این احتمال وجود دارد که تولید نفت ایران افزایش پیدا کند. امید است که در نهایت با احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در نشست وین این اتفاق رخ دهد. در این صورت بازار جهانی نفت تکان خواهد خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این احتمال وجود دارد که تولید نفت ایران افزایش پیدا کند. امید است که در نهایت با احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در نشست وین این اتفاق رخ دهد.

به نقل از بلومبرگ ، تحریم‌ها علیه ایران ابتدا در سال ۲۰۱۶ برداشته شد و در ازای آن هم ایران برنامه هسته‌ای خود را محدود کرد. اما دیری نپایید که ترامپ از توافق بیرون آمد و اوضاع مجددا پیچیده شد. اگر تحریم‌های یکبار دیگر برداشته شوند، ایران قادر خواهد بود که تولید نفت خود را تقویت کرده و موجی از بشکه‌های ذخیره‌ شده در مخازن دریایی و خشکی خود در سراسر جهان را وارد بازار کند.

این موضوع می‌تواند روند صعودی اخیر قیمت نفت خام را معکوس کرده و فشار را از روی رانندگانی که با بالاترین قیمت سوخت در هفت سال اخیر مواجه‌شده‌اند، کم کند.

بر اساس اعلام دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، مذاکرات میان ایران و شش کشور آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان حالا به خط پایان رسیده است. اما هنوز برخی موارد مبهم است و هنوز برخی موانع سیاسی باید برداشته شوند. مهمترین این موانع برای ایران، تضمینی است که ایالات متحده باید در مورد آینده بدهد که دولت‌های بعد به سادگی این توافق را دوباره لغو نخواهند کرد. اما نه بایدن و نه هیچ رئیس‌جمهور دیگری نمی‌تواند چنین قولی بدهد. به ویژه زمانی که انجام یک معامله با ایران برای بسیاری از اعضای هر دو طرف کنگره نامحبوب است. ایران برای رسیدن به توافق باید واقع‌بین باشد. به هر حال این توافق می‌تواند حداقل سه سال دوام داشته باشد. با این حال اگر توافق صورت بگیرد، اثر بزرگی روی بازار نفت داشته و قیمت سوخت را به شدت تکان می‌دهد.

افزایش تولید نفت ایران

به ادعای بلومبرگ، زمانی که تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ کم شد، ایران بسیار سریعتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، تولید نفت خود را افزایش داد. طی یکسال ایران تولیدات خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر کرد. در واقع ایران در کمتر از چهار ماه به این میزان از تولید رسید. حالا ایران توان این را دارد که دوباره چنین کاری کند.

تولید نفت ایران

روند تولید نفت ایران از سال ۲۰۰۹

بر اساس آمار اوپک، پیش از شروع پاندمی، ایران روزانه ۱٫۸ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کرد. این میزان از مصرف داخلی موجب شده تا میزان تولید صنعت نفت ایران بدون نیاز به صادرات به بازارهای خارجی هم زیاد باشد. در زمان تحریم ایران به چین، سوریه و ونزوئلا نفت و میعانات گازی صادر کرده است.

تحلیلگران معتقدند ایران زودتر از حد انتظار می‌تواند تولیدات خود را افزایش دهد. سیتی‌گروپ می‌گوید به محض لغو تحریم‌ها و تا ماه آوریل یا می (کمتر از دو ماه) ایران می‌تواند تولید نفت خود را بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. این افزایش تولید تا پایان سال میلادی می‌تواند به ۱٫۳ میلیون بشکه در روز برسد.

البته باید به این رقم نفت استخراج شده و ذخیره شده در نفتکش‌ها را هم باید اضافه کرد. آنطور که بلومبرگ ادعا می‌کند، ایران حدود ۸۵ میلیون بشکه نفت در ذخایر دریایی خود دارد.

مشتریان نفت ایران

در سال ۲۰۱۶، خریداران در هند و اروپا به سرعت خرید نفت خام ایران را افزایش دادند. با توجه به عرضه محدود نفت و قیمت بالای ۹۰ دلاری هر بشکه، آنها احتمالا چنین فرصتی خواهند یافت.

مشتریان نفت ایران

چین قبلا بزرگترین مشتری نفت ایران بود، حالا هند هم مشتری بزرگ ایران است.

دفعه قبل، مشتریان آسیایی ایران برای خرید مقادیر کم نفت از ایران از تحریم معاف بودند. اما این بار اوضاع فرق می‌کند. اکثر مشتریان سابق ایران در سه سال اخیر نفت ایران را فراوری نکرده‌اند.

اگر توافق هسته‌ای ایران احیا شود، درست در زمانی که باید، بشکه‌های نفت بیشتری وارد بازار جهانی خواهد شد. در زمانی که گروه اوپک پلاس در تقلا برای تقویت تولید خود است و نفت شیل تگزاس هم هیچ نشانه‌ای از افزایش تولید ندارد. در چنین زمانی ایران است که می‌تواند به کمک رانندگان آمریکایی بیاید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.