کد مطلب: ۵۹۴۸۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اولین زمزمه‌های افزایش حقوق کارگران/ پیش‌بینی‌ها چیست؟

اولین زمزمه‌های افزایش حقوق کارگران/ پیش‌بینی‌ها چیست؟

احتمالا نظر دولت برای افزایش حقوق سال آینده کمتر از پارسال باشد، اما نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران از سبد هزینه معیشت خانوار دفاع می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین جلسه شورای عالی کار دولت سیزدهم با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون روابط کار و نمایندگان گروههای کارگری و کارفرمایی برگزار شد.

در این جلسه مشخص شد که هزینه سبد معیشت کارگران به ۱۱.۵ میلیون تومان در ماه رسیده است.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار به اشاره به این که هزینه سبد معیشت ۱۱٫۵ میلیون تومانی یک برآورد غیررسمی است. به تجارت‌نیوز می‌گوید: در جلسه دیروز شورای عالی کار مصوب کرد که کارگروه مزد سه جانبه تشکل جلسه دهد تا عدد دقیق هزینه معیشت مشخص شود.

افزایش یکسان حقوق کارمندان و کارگران؟

خدایی ضمن تایید موضوع تاثیرگذاری نظر دولت برای افزایش حقوق کارگران ، می‌گوید: این که دولت به دنبال افزایش کم حقوق کارگران باشد به این معنی نیست که گروه کارگری این موضوع را بپذیرد.

او توضیح می‌دهد: اول این روال کاری شورای عالی کار متفاوت را روال کاری افزایش حقوق کارمندان است. ضمن این که درآمدهای کارمندان و کارگران هم‌خوانی باهم ندارد. اگر چه حقوق کارمندان خوب نیست اما وضعیت کارگران به مراتب بدتر از آنهاست.

نماینده کارگران افزایش تورم با افزایش حقوق و دستمزد را درست نمی‌داند. چرا که به نظر او، دستمزد محصول تورم است نه عامل آن. بلکه با توجه به افزایش تورم به دنبال جبران قدرت خرید از دست رفته هستیم نه افزایش. نماینده‌های کارگران در شورای عالی کار از سبد هزینه معیشت خانوار دفاع می‌کنند.

خدایی معتقد است: از سوی دیگر همه‌ی هزینه دولت حقوق و دستمزد نیست، دولت برای بخش‌های مختلف ممکن است اسکناس چاپ کند. این که همه‌ی چاپ اسکناس‌ها را به افزایش حقوق و دستمزد گره می‌زنند درست نیست.

حقوق کارگران در سال گذشته همسان با تورم، یعنی ۳۹ درصد افزایش یافت. یکی از پیش‌بینی‌ها برای افزایش حقوق سال آینده نیز همان ۳۹ درصد سالانه است. اگر حقوق کارگران ۳۹ درصد زیاد شود، پایه حقوق از ۲٫۶ میلیون تومان به ۳٫۶ میلیون تومان می‌رسد.

نظر دولت چیست؟

طی یک ماه گذشته ضدونقیض‌های بسیاری درباره افزایش حقوق کارمندان در سال آینده مطرح شده است، اما به نظر می‌رسد که مجلس و دولت به دنبال افزایش حقوق برای کارمندان نیستند. چرا که این دو قوه در فصل بودجه ریزی از اصلاح ساختار بودجه و کاهش هزینه‌های دولت می‌گوید.

یکی از ردیف‌های هزینه‌ای بودجه نیز پرداخت حقوق کارمندان است که مجلس و دولت به دنبال این هستند تا حقوق کارمندان خیلی افزایش نیابد. حقوق کارمندان در پارسال ۲۵ درصد افزایش یافت. اگر قرار باشد میزان افزایش کمتر از پارسال باشد، احتمالا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش پلکانی ۱۰ تا ۳۰ درصد خبر داده است. یکی دیگر از سناریوهای افزایش هم‌پای تورم است، پیش‌بینی‌ها برای تورم کشور تا پایان سال رقم ۴۰ درصد است.

از آنجایی که یکی از سه ضلع شورای عالی کار دولت است، گفته می‌شود دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ در این شورا حضور دارد و احتمالا دیدگاهش درباره افزایش حقوق کارمندان به افزایش حقوق کارگران نیز سرایت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایمان

    برای کنترل تورم بهترین کار افزایش ندادن حقوق است

  • ناشناس

    بابا من یک کارمندم از شما خواهشی دارم اصلا به ما حقوق ندهید در عوض بجایش خرج زندگی ما را بکشید و برای ازدواج و تحصیل فرزندانمان نیز شما مشارکت کنید به والله خانواده 5نفره هستم با 26سال سابقه 6میلیون حقوق میگرم با دو دانشجو در خانواده ،و پول برقم دو ماهه امده در یک خانه 100متری 980هزار تومان .شاید باورتان نشود در این 26سال سابقه چیزی به زندگیمان اضافه نشد نه زمینی خریدم و نه ماشینی ،ماشینم پراید مدل 78است و زندگی روزمره را با وام سپری می کنم اگر دولت خرج زندگی مرا بکشد و اصلا افزایش حقوق نداشته باشم راضی ام ،چون هیچ پس اندازی برای آینده فرزندانم ندارم و اگر بازنشسته شوم ومریضی نیز بخاطر سن بالا به سراغم می اید هیچ پولی برای درمان و ازدواج فرزندانمان نداریم مسئولین محترم والله ما را درک کنید.

  • عباس

    حقوق برا کارمند زیاد شه تورمه اما سود کاسب بره بالاتر تورم نیست الان کارخانه دار ها نسبت به پنج سال پیش دارند پادشاهی میکنند و کارگرا و کارمنداکه نونشون از بدشانسی افتاده گردن دولت و کارفرما با حداقل بسر میره الان یک سوپرمارکتی درآمد ماهیانش قد حقوق یکسال کارمنده وجدانتون کجاست انقدر درس خوندیم که تنبلای کلاس ماشینشون لندکروز باشه ما پراید اونم قسطی ۴۸ ماهه سود ۲۲ درصد

  • امین

    سلام خودم معلمم که 5ماهه بی حقوق زندگی میکنم ولی به داد پسرخالم برسید .
    آشپز دانشگاه زابل است و از اول کرونا تا حالا حقوق نداشته چون دانشجو نبوده و ۱۵ ساله کم وبیش آشپز دانشگاه پیشرفته ی زابل است بنده ی خدا تو این مدت کارگری میکنه دستش برید چندماه طول کشید خوب شه دست راستش از ناحیه بازو به دلیل تگری زدن باد کرد باز چند ماه بیکار موند اونم تازه اگر کاگری بنایی باشه نباشه اینا به کنار مستاجر هم است
    رییس دانشگاه و کارمندا و دانشجویان عزیز غذایی که از سلف میگرفتید همین آقا درست میکرده حالا رییس نباید تو این مدت کمکش میکردی و …به فکر نیروهای بدبختت باش کمکشون کن . ای خدا خدا میکنه که دانشجویان برگردند
    خدا عاقبت همه رو به خیر کند
    پخشش کن یا به گوش یک به درد بخوری برسون