خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۷۲۹۰

بهاءالدین حسینی‌هاشمی در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد:

چرا سود سپرده بانک‌ها به ۲۰ درصد رسید؟/ نرخ بهره دستوری با اقتصاد چه می‌کند؟

چرا سود سپرده بانک‌ها به ۲۰ درصد رسید؟/ نرخ بهره دستوری با اقتصاد چه می‌کند؟

یک کارشناس پولی و بانکی درباره علت و آثار افزایش سود سپرده بانک‌ها به ۲۰درصد و آثار نرخ بهره دستوری، با تجارت‌نیوز به گفتگو پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ؛ در روزهای گذشته خبرهایی از افزایش سود سپرده بانک‌ها دست به دست می‌شود. بر این اساس، به نظر می‌رسد که برخی از بانک‌ها سود سپرده‌های خود را به ۲۰ و حتی ۲۲درصد رسانده‌اند. در این گزارش با بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس بانکی به گفتگو پرداختیم تا علت این افزایش سود سپرده و آثار آن را بررسی کنیم.

سود سپرده چگونه افزایش یافت؟

هاشمی در ابتدا به بررسی افزایش سود بین بانکی از ابتدای سال پرداخت و در این مورد گفت: رشد نرخ بهره بین بانکی بدست بانک مرکزی نبود و خود بانک‌ها این نرخ را افزایش دادند. وقتی بانک مرکزی جلوی اضافه برداشت‌ها را بگیرد و در این موضوع جدی باشد، بسیاری از بانک‌ها در اتاق پایاپای اسناد بانکی، بدهکار می‌شوند.

وی افزود: به همین دلیل مجبور می‌شوند که از بانک‌هایی که مازاد منابع دارند، قرض بگیرند. از آنجایی که در حال حاضر، کمتر بانکی هست که مازاد منابع داشته باشد، نرخ بازار بین بانکی افزایش یافته است. نرخ سود بانکی، شاخصی برای تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات است. بنابراین، بانک‌ها به خودی خود نرخ سپرده را افزایش داده‌اند.

مهار تورم با افزایش سود سپرده بانک‌ها

هاشمی در ادامه به بیان راه مهار تورم با استفاده از ابزار نرخ بهره پرداخت و گفت: اصولی در اقتصاد وجود دارند که برخی موارد را دیکته می‌کنند. برای مثال یک کشور که در شرایط تورمی است، باید سیاست انقباضی داشته باشد. یعنی نرخ بهره را افزایش دهد تا سپرده‌گذاری در بانک مقرون به صرفه شده و تقاضا برای کالا کاهش یابد. این کاهش تقاضای کالا، کاهش قیمت آن و تورم را در پی دارد. این فرایند یک مکانیزم تعدیل تورم است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، نرخ تورم ایران بالای ۵۰درصد است. اصول اقتصاد می‌گوید که نرخ سود بانکی باید حداقل به میزان تورم باشد. یعنی کسی که پول خود را به عنوان سپرده در بانک قرار می‌دهد، نباید با کاهش ارزش پول خود مواجه شود. در واقع سود سپرده، باید کاهش ارزش پول ناشی از تورم را جبران کند.

متاسفانه نرخ سود سپرده در ایران ۱۸ درصد و نرخ تورم بالای ۵۰درصد است. در این شرایط مردم پول خود را از بانک خارج کرده و به بازارهای موازی مثل طلا، ارز، خودرو و مسکن می‌بردند. این موضوع باعث یک لجام گسیختگی در اقتصاد و یک تورم عمومی می‌شود. به طور کلی در شرایط فعلی، نرخ بهره باید به گونه‌ای باشد که پس‌انداز را حداکثر و تقاضا برای کالا را حداقل کند.

نرخ بهره ۲۰درصدی ادامه خواهد داشت؟

این کارشناس پولی و بانکی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سپرده ۲۰درصدی ادامه خواهد داشت یا نه گفت: قطعا این موضوع ادامه خواهد داشت. زیرا تورم و اقتصاد این موضوع را به بازار دیکته می‌کند. در این شرایط صاحبان سپرده‌های بزرگ، بر سر نرخ سود سپرده با بانک‌ها چانه می‌زنند و این نرخ را افزایش می‌دهند. این افزایش نرخ سود سپرده‌های خرد را هم بالا می‌برد.

وی همچنین بیان کرد: از طرف دیگر اگر بانک مرکزی بخواهد وظیفه خود مبنی بر کنترل حجم نقدینگی را انجام دهد و اسکناس بدون پشتوانه چاپ نکند، نرخ بین بانکی هم افزایش می‌یابد. این افزایش نیز بر نرخ سپرده تاثیر گذاشته و آن را بالا می‌برد.

تبعات نرخ بهره دستوری چیست؟

بانک‌های ایران با وجود تورم‌های بالای ۴۰درصد، مدت‌ها نرخ سپرده را در ۱۸درصد ثابت نگه داشته بودند.

هاشمی در پایان این گفت‌وگو به بیان تبعات این نرخ‌های دستوری در اقتصاد پرداخت. وی تصریح کرد: این سیاست‌های دستوری یا سرکوب‌های مالی به بحران‌های فعلی منجر می‌شوند. یعنی تورم و انفجار قیمت‌ها را به تاخیر می‌اندازد. چنین اقداماتی باعث شده‌اند که نرخ دلار به ۳۰هزار تومان برسد. در واقع این سیاست‌های دستوری، باعث می‌شود که تورم به عقب بیفتد اما به شکل شدید‌تری و در قالب بحران خود را نشان دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    الان مثلا سود بانکی افزایش پیدا کرده 20 درصد شد سود برید خجالت بکشید سدو وقتی معنی داره که یه چیزی از تورم جلو باشه الان اگر 50 درصد هم بدهید از بعضی بازار های دلالی عقب هستید مردم که پولشون رو از سر راه نیاورند تقدیم بانک کنند

  • ناشناس

    سلام به نظرم سود بانکی باید به۳۰ درصد برسد با این همه گرانی واقعا ۳۰ درصد هم کم است

  • ناشناس

    اتفاقا روی نرخ زمین ومسکن تاثیرخواهدگذاشت..

  • ناشناس

    فقط بخاطر اینکه مردم آگاه شدن دیگه گول بانک و بورس را نمیخورن متوجه هستن که اگر الان پولشان تو بانک و بورس بزارن آخر سال از پولشان خبری نیست حداقل ۵۰ درصد از دارایی آنها دود میشه برای منحرف کردن افکار عموم

  • ناشناس

    بنظرم با توجه به افزایش هزینه ها و تورم و گرانی های افسارگسیخته سود بانکی باید بین ۴۰تا۵۰درصد باشه ، ۲۰درصد یعنی پولتو مفتی دادی دست دولت

  • احمد

    بنظرم با توجه به افزایش هزینه ها و تورم و گرانی های افسارگسیخته سود بانکی باید بین ۴۰تا۵۰درصد باشه ، ۲۰درصد یعنی پولتو مفتی دادی دست دولت

  • محمد

    سودی بانکی پایین هست همه مردم سپرده خود را سمت خرید زمین ، طلا و ارز و خونه بردند همین کم بودن سود سپرده بانکی باعث بدبختی مملکت ما شده است

  • ناشناس

    در کشوری که بیش از ۵۰ درصد تورم وجود دارد چطور مردم پول بزارن بانک و بعد از یکسال ۳۰ درصد از ارزش پولشون کم بشه؟
    تنها راه کاهش تورم افزایش سود بانکی هست