کد مطلب: ۷۵۳۵۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش فشار آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت ایران به چین

افزایش فشار آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت ایران به چین

ایالات متحد در راستای تحریم‌های خود علیه ایران، اعلام کرد که مانع از صادرات نفت ایران به چین خواهد شد. نفتی که به ظاهر از مالزی خریداری می‌شود و مقصد آن بزرگترین کشور واردکننده نفت جهان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاخ سفید به دنبال اعمال تحریم‌ها با هدف محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که فشار بر چین را برای توقف خرید نفت ایران افزایش خواهد داد.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران روز دوشنبه به تلویزیون بلومبرگ گفت: «چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی ایران است و مذاکرات ما برای منصرف کردن پکن از این خریدها افزایش خواهد یافت».

ایالات متحده در سال 2018 پس از خروج ازبرجام که با هدف محدود کردن برنامه اتمی تهران انجام شده بود، تحریم‌ها علیه ایران و صادرات نفت آن را تشدید کرد. طبق ادعای بلومبرگ، ایران نیز در پاسخ، غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد.

بر اساس این گزارش، محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های پالایش شده ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و به نظر می‌رسد مقصد قسمت عمده آن، چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان است اما به ظاهر این نفت از مالزی می‌آید.

به گفته شرکت تحلیل کشتیرانی ورتکسا، صادرات ایران به عنوان یک کشور حوزه خلیج فارس در ماه گذشته به حدود 1.4 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان آن در حدود چهار سال اخیر است. برخی از تاجران انرژی معتقدند آمریکا از حضور نفت ایران در بازارهای جهانی تا زمانی که به حفظ ثبات قیمت‌ها کمک کند خوشحال است. اما رابرت مالی چنین ادعایی را تکذیب می‌کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، قیمت نفت برنت به تقریبا 130 دلار در هر بشکه افزایش یافت که باعث افزایش شدید قیمت بنزین در آمریکا شد و به وجهه سیاسی جو بایدن ضربه زد. نفت برنت از آن زمان به 88 دلار به ازای هر بشکه کاهش یافته است، اما بسیاری از تحلیلگران، از جمله گروه گلدمن ساکس و مورگان استنلی، پیش‌بینی می‌کنند که نفت در اواخر امسال دوباره به بالای 100 دلار صعود کند.

مالی درباره افزایش صادرات نفت ایران گفت: « حضور نفت ایران در بازارهای جهانی برای ما خوشایند نیست. درست است که نمی‌توانیم تحریم‌های خود را به‌طور کامل اجرا کنیم اما از هیچ تلاشی برای مطمئن شدن از اجرای آنها دریغ نمی‌کنیم».

او اظهارات دیگر مقامات آمریکایی در خصوص اینکه مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای تا حد زیادی شکست خورده است را تکرار کرد. مالی گفت که تمرکز ایالات متحده بر جلوگیری از اعمال خشونت علیه معترضان در داخل کشور و جلوگیری از حمایت ایران از جنگ روسیه در اوکراین قرار دارد.

رابرت مالی گفت: «تمرکز ما روی اعدام شهروندان ایران و اقداماتی است که می‌توانیم برای مقابله با آن انجام دهیم. همچنین توجه ما به تلاش برای متوقف کردن کمک ایران به کشتار شهروندان اوکراینی توسط روسیه و اقداماتی که می‌توانیم برای جلوگیری از آن انجام دهیم، معطوف شده است. توافق هسته‌ای در دستور کار ما نبوده است».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.