کد مطلب: ۶۵۹۳۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۹ درصدی مصرف برق/ مشترکان خانگی منتظر خاموشی باشند؟

افزایش ۹ درصدی مصرف برق/ مشترکان خانگی منتظر خاموشی باشند؟

سخنگوی صنعت برق ایران از افزایش ۹ درصدی مصرف برق در سطح کشور خبر داد. موضوعی که با نزدیک‌شدن به فصل تابستان و گرم‌ترشدن هوا نگرانی مشترکان خانگی را مبنی بر آغاز خاموشی‌ها در سال جدید به دنبال داشت. اما آیا امسال هم قطعی برق خواهیم داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نزدیک‌شدن به فصل تابستان بسیاری از شهروندان نسبت به آغاز قطعی برق ابراز نگرانی می‌کنند. در طول دو سال گذشته خاموشی‌های سراسری چنان به امر طبیعی تبدیل شد که وزارت نیرو برای قطع برق مشترکان برنامه هفتگی منتشر می‌کرد که اکثراً قطعی‌ها هم طبق آن اتفاق نمی‌افتاد. امسال نیز با گرمای زودرس هوا، مصرف برق در کشور ۹ درصد افزایش یافت.

این شرایط را برخی شهروندان به معنای احتمال آغاز خاموشی مشترکان خانگی می‌دانند. اما سخنگوی صنعت برق کشور اعتقاد دارد که به‌رغم افزایش ۴۵۰۰ مگاواتی مصرف برق ، شرایط هنوز مساعد است. مصطفی رجبی‌مشهدی در گفتگویی که اخیراً با ایسنا داشت در رابطه با برنامه قطعی برق اعلام کرد: تأکید ما بر گذر از تابستان با کمترین محدودیت است.

او در رابطه با اینکه در شرایط خشکسالی و کاهش پنج درصدی ذخایر آبی چطور می‌توان محدودیت‌ها را پشت‌سر گذاشت؟ توضیح داد: تعمیرات نیروگاه‌‌‌های برق‌آبی به صورت ۱۰۰‌ درصد تمام شده و همه واحدها آماده تولید هستند.

چرا مشترکان نگران مصرف برق هستند؟

در این میان اما آنچه نگرانی‌ها نسبت به آغاز قطع برق مشترکان خانگی را افزایش می‌دهد به اظهارات وزیر نیرو بازمی‌گردد. پس از افزایش ۹ درصدی مصرف برق ، علی‌اکبر محرابیان اعلام کرد که در حال حاضر مصرف این انرژی معادل تابستان است.

به گزارش وزارت نیرو، او این را هم افزود که امسال برنامه این وزارتخانه بیشتر روی ارائه پاداش به مشترکان صرفه‌جوست. بر این اساس، مشترکان می‌‌‌توانند به‌ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف برق ، ۵۰۰ تومان پاداش بگیرند.

اما نکته اصلی به این اظهارات وزیر نیرو مربوط می‌شود که تمام برنامه‌ها را به مصرف برق و رفتار مشترکان منوط می‌کند! وی درباره احتمال قطعی برق و آغاز خاموشی‌ها در تابستان توضیح داد: می‌‌‌توانیم طوری حرکت کنیم که مشکلات مردم به حداقل برسد. اما این مساله که خاموشی نداشته باشیم، به رفتار مشترکان بستگی دارد.

محرابیان نیز با تائید صحبت‌های رجبی‌مشهدی تأکید کرد: در مورد تعمیرات نیروگاهی یک‌ کار استثنایی انجام و تمام ظرفیت‌‌‌های نیروگاه‌‌‌ها به طور کامل تعمیر شد. به‌ویژه در بخش نیروگاه‌‌‌های برق‌آبی بعد از هشت‌ سال تعمیرات همه واحدها به اتمام رسید.

پیش از این نیز قرار بود برق صنایع از اواسط اردیبهشت قطع شود. اما اکنون که چهار روز از خرداد هم می‌گذرد هنوز کارخانه‌های فولاد و سیمان به روال قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهند. موضوعی که ممکن است در بخش خانگی هم رخ دهد و با اصلاح الگوی مصرف برق امسال میزان خاموشی‌ها حداقل کمتر از سال‌های گذشته باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر برق کدام ادارات قطع می‌شود؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.