کد مطلب: ۲۶۱۱۷۲

افزایش مقاومت در داخل اوپک با طرح افزایش تولید عربستان

افزایش مقاومت در داخل اوپک با طرح افزایش تولید عربستان

عراق اعلام کرد اوپک باید در برابر فشارها برای افزایش عرضه نفت مقاومت کند و نشان داد مخالفت با برنامه‌های عربستان سعودی در آستانه دیدار رسمی اوپک در هفته آینده قوی‌تر شده است.

دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک اعلام کرد محدودیت‌های عرضه از سوی این گروه هنوز به هدف خود دست نیافته و قیمت‌ها هنوز پایین سطح مطلوب مانده اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،مخالفت عراق به دنبال مقاومت مشابه از سوی ایران و ونزوئلا صورت گرفته و به معنای آن است که سه کشور از پنج کشور موسس اوپک اکنون با طرح عربستان سعودی برای بالا بردن تولید نفت مخالف هستند. گفته می‌شود بدنبال صعود قیمت‌ها به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه که تهدیدی برای رشد اقتصادی است، آمریکا از عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک درخواست کرده است محدودیت‌های تولید خود را تسهیل کنند.

عربستان سعودی و روسیه ماه گذشته بدون این‌که در ابتدا با اعضای اوپک مشورت کنند، پیشنهاد کردند میزان تولید افزایش پیدا کند و به نظر می‌رسد پیش از این افزایش تولید خود را آغاز کرده‌اند.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، در بیانیه‌ای اظهار کرد: تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک هنوز به هدف تعیین شده دست نیافتند و عراق تصمیمات یک جانبه‌ای که از سوی برخی از تولیدکنندگانی که با سایرین مشورت نمی‌کنند گرفته شده است را رد می‌کند.

این امر زمینه را برای یک دیدار جنجالی در ۲۲ ژوئن که اوپک و هم‌پیمانان این گروه در وین گردهم می‌آیند مهیا می‌کنند. ایران و ونزوئلا که هر دو هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند در نامه‌ای به اعضای اوپک خواهان اتحاد در برابر فشار آمریکا شدند. اگر عربستان سعودی و روسیه شیرهای نفت خود را باز کنند این دو کشور در معرض از دست رفتن سهم بازارشان قرار می‌گیرند.

عراق با محدودیت‌های فنی و همچنین اختلافات سیاسی روبه‌روست که مانع از صادرات بالاتر نفت این کشور شده است بنابراین از توافق اوپک برای افزایش تولید منفعت چندانی نخواهد داشت.

لعیبی گفت: ما نباید درباره نیاز بازار نفت به نفت بیشتر در حال حاضر بزرگنمایی کنیم زیرا این مساله ممکن است آسیب عظیمی به بازارهای جهانی وارد کند. با این حال مشخص نیست آیا عراق، ایران و ونزوئلا می‌توانند اقدام چندانی برای مقابله با برنامه‌های عربستان سعودی و روسیه انجام دهند اگرچه مقررات اوپک ایجاب می‌کند که تصمیمات با توافق جمعی گرفته شود، اما هیچ چیز مانع عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس به همراه مسکو برای افزایش تولید نفت نخواهد شد.

به نظر می‌رسد روسیه با وجود روابط سیاسی حسنه با ایران و ونزوئلا در فرآیند افزایش عرضه قرار دارد. تولید روسیه از پایین ۱۱ میلیون بشکه در روز به ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز در اوایل ژوئن افزایش یافته است، در حالی که سهمیه تولید این کشور تحت توافق با اوپک، ۱۰.۹۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

عربستان سعودی دهه‌هاست که با آمریکا روابط دیپماتیک دارد و ممکن است با فشار شدید آمریکا برای ملایم کردن روند رشد قیمت‌ها در شرایطی که رییس جمهور این کشور ایران را هدف تحریم قرار داده است، روبه‌رو شود.

اما سهیل المرزوعی، وزیر نفت امارات متحده عربی که امسال ریاست دوره اوپک را برعهده دارد به شبکه سی ان ان گفت: آمریکا از اوپک برای بالابردن عرضه خود درخواست نکرده است.

به گفته منابع آگاه، عربستان سعودی نیز درحال احیای تولید خود بوده و ماه گذشته برای نخستین‌بار از اکتبر بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

منبع:بلومبرگ

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.