کد مطلب: ۵۹۵۷۰۷

افزایش نرخ تورهای مشهد : کرونا یا تورم ؟

افزایش نرخ تورهای مشهد : کرونا یا تورم ؟

افزایش قیمت تورهای مسافرتی مشهد در حالی هم چنان به روند خود ادامه می‌دهد که بعد از اتمام دوره پیک محرم و صفر انتظار می‌رفت نرخ‌ها روند کاهشی داشته باشند.

افزایش قیمت تورهای مسافرتی مشهد در حالی هم چنان به روند خود ادامه می‌دهد که بعد از اتمام دوره پیک محرم و صفر انتظار می‌رفت نرخ‌ها روند کاهشی داشته باشند. از یک طرف، قیمت بلیط‌های پرواز و قطار از ابتدای سال جهش چند برابری داشته‌اند و از طرف دیگر هتل‌های نیز از مهرماه سال جاری، نرخ‌های خود را ۳۰ درصد افزایش داده‌اند. همزمانی همه این عوامل در کنار یکدیگر سبب شده نرخ تور مشهد از ابتدای سال ۱۴۰۰ به نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش همراه شود. در ادامه این نوشتار، سرنخ‌های این افزایش قیمت بررسی شده که گویا تاکنون، راه حلی برای رفع آنها پیدا نشده است.

وقتی قیمت بلیط‌های پرواز سر به فلک می‌کشد

از بعد از شیوع ویروس کرونا که ابلاغیه‌های جدید فاصله‌گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل صادر شد، ایرلاین‌ها موظف شدند تنها بر اساس ۶۰ درصد ظرفیت خود بلیط ارائه دهند که همین هم بهانه‌ای برای افزایش بهای خدمات آنها حتی تا ۱۰۰ درصد نسبت به قبل بود. البته این مساله بعدها توسط معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به کل تکذیب شد و عنوان کرد که افزایش قیمت بلیط‌های پرواز اصلا ربطی به کاهش ظرفیت هواپیما نداشته است. هم چنین، جهش قیمت بلیط‌ها تنها منحصر به هواپیما نبود و بلیط‌های قطار نیز با رشد چشمگیر خصوصا در مسیرهای پرمتقاضی منتهی به مشهد همراه بود.

هتل‌ها بهای خدمات خود را ۳۰ درصد افزایش می‌دهند

در ادامه داستان افزایش نرخ بلیط‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی نیز هم صدا با تورم اقتصادی کشور شدند و از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۰ نرخ بهای خود را ۳۰ درصد افزایش دادند. این گران شدن خدمات در حالی بود که رئیس هیأت‌مدیره جامعه حرفه‌‌ای هتلداران خراسان رضوی در گفت و گویی عنوان کرد که افزایش نرخ اصلا منطقی نیست و باید بیشتر شود. امیر سزاوار در این گفت و گو افزود: «بنا به گفته مراکز رسمی کشور مانند بانک مرکزی، افزایش تورم کشور بیش از ۴۵ درصد بوده، درحالی‌که همه می‌دانند تورم بیش از ۱۰۰ درصد است. با این وجود هتل‌ها چگونه می‌توانند افزایش نرخ نداشته باشند؟ به نسبت تورم کشور، باید افزایش نرخ وجود داشته باشد. مگر می‌شود یک هتل مصارف خود را بر اساس تورم بازار خریداری کند و نرخ خود را بر اساس سال گذشته تعیین کند؟ با افزایش نرخ هتل‌ها موافقم، منتهی نمی‌دانم چرا افزایش نرخ هتل‌ها تنها ۳۰ درصد اعلام شده است! آیا نباید میزان افزایش آن برابر تورم اعلام می‌شد؟»

IMG 20211110 091055

امیدی به تعدیل قیمت‌ها است؟

با توجه به همه موارد عنوان شده و افزایش قیمت‌ها از نرخ بلیط گرفته تا بهای هتل و اقامتگاه، مساله کاهش قیمت تورها کلاف سردرگمی بنظر می‌رسد که تاکنون با پیگیری‌های بی‌نتیجه ارگان‌های زیادی همراه بوده است. از یک سو، کمیسیون عمران مجلس، با جدیت پیگیر مساله افزایش بلیط‌ها است که با مقاومت و طومار بلندی از پاسخ‌های سازمان هواپیمایی کشوری از ضرر و زیان‌های مالی خود مواجه می‌گردد. از سوی دیگر نیز، هتل‌ها خیال کوتاه آمدن از افزایش بهای سالیانه خود ندارند و معتقدند این گرانی، جدا از تورم پنهان گردشگری محاسبه شده است و باید بیشتر هم شود. شرایط این روزهای صنعت توریست کشور در حالی کج‌دار و مریض به روند خود ادامه می‌دهد که می‌بایست ضررهای هنگفت خود بعد از شیوع کرونا را از جیب مسافران تامین کند. مسافرانی که روز به روز از تعداد آنها کمتر می‌شود…

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.