کد مطلب: ۳۰۰۷۷۸

کارشناسان بازار سرمایه پاسخ دادند:

افزایش نرخ سودبانکی چه تاثیری بر P/E شرکت‌های بورسی می‌گذارد؟

افزایش نرخ سودبانکی چه تاثیری بر P/E شرکت‌های بورسی می‌گذارد؟

احتمال اینکه دولت در چند ماه آینده نرخ سودبانکی را افزایش دهد بسیار وجود دارد، سوال این است که افزایش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر ارزش سهام صنایع می‌گذارد؟ در این باره کارشناسان بازار سرمایه به تجارت نیوز پاسخ دادند.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، طی چند ماه گذشته حجم نقدینگی در کشور رشد قابل توجهی داشته است که دلیل این موضوع می‌تواند کاهش ارزش پول ملی و به دنبال آن خروج سپرده‌های بانکی و حرکت سرمایه به سمت بازارهای موازی همچون طلا، سکه و ارز باشد. معمولا دولت‌ها برای کنترل نرخ تورم و حجم نقدینگی به افزایش نرخ سود بانکی اقدام می‌کنند و احتمال اینکه دولت در چند ماه آینده نرخ سود بانکی را افزایش دهد بسیار وجود دارد.

بدون شک یکی از عوامل اصلی رشد شاخص کل بورس تا به این لحظه ورود نقدینگی به بازار سرمایه است. به طوری که روند صعودی شاخص کل بورس و افزایش حجم معاملات در هفته گذشته نشانگر این موضوع است که مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس تمایل پیدا کرده‌ و خواهان انتقال سرمایه خود از بازارهای موازی یعنی سکه، طلا و ارز به سمت بازار سرمایه هستند، بنابراین به لحاظ روانی نقدینگی روی خوشی به بازار سهام نشان داده است، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که افزایش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر شاخص کل بورس و ارزش سهام صنایع می‌گذارد؟

محمدرضا گیوکی، عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران معتقد است که افزایش نرخ سود بانکی برای اقتصاد ایران بسیار مضر است، زیرا هم به بازار سرمایه و هم به خود بانک‌ها آسیب می‌زند.

وی اظهار کرد: متاسفانه تا امروز بانک‌ها یک رقیب دیرینه سرمایه‌گذاری برای بازار سرمایه به شمار رفته‌اند.با افزایش نرخ سود بانکی، هزینه مالی شرکت‌هایی که وام دریافت کرده‌اند مانند دارویی‌ها و برخی دیگر از صنایع افزایش پیدا می‌کند و این اتفاق برای خود بانک‌ها هم مطلوب نیست، زیرا بهای تمام شده پول برای بانک‌ها هم افزایش یافته و در نهایت خرج پول برای آن‌ها دشوار می‌شود.

ریسک سیستماتیک بورس

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص تاثیر افزایش نرخ سود بانکی بر روند بازار سرمایه، گفت:در حقیقت نرخ سود بانکی عاملی به موازات بازار سرمایه است و یک ریسک سیستماتیک برای بازار محسوب می‌شود. چنانچه نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند تاثیر منفی بر ارزش سهام تمام صنایع خواهد گذاشت مگر شرکت‌هایی با P/E پایین که تقسیم سود حداکثری در مجامع دارند.

رییسی افزود: نمادهایی از افزایش نرخ سود بانکی متضرر می‌شوند که تنها نوسان قیمت شرکت باعث سودآوری سهامدار می‌شود و ارزش شرکت تغییری نمی‌کند.

همچنین مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص تاثیر افزایش نرخ سود بانکی بر روند بازار سرمایه، گفت: افزایش نرخ سود بانکی باعث افزایش بازده انتظاری از تمامی سهم‌های بازار و به تبع آن کاهش نسبت‌های P/E خواهد شد.

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: البته در حال حاضر ریسک‌های سیاسی و نیز ریسک تحریم و ریسک‌های سیستماتیک بازار، باعث شده‌اند تا اثر افزایش نرخ سود بانکی در بازار کمتر مورد توجه باشد.

ملکی افزود: در رابطه با سودآوری شرکت‌ها نیز، افزایش نرخ سود بانکی تقریبا به ضرر تمامی شرکت‌ها خواهد بود و بسته به میزان تسهیلات برای شرکت‌ها، متفاوت است.

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: صنعت دارویی و عموم شرکت‌های کوچک بورس در ترازنامه خود دارای تسهیلات بانکی قابل توجهی هستند. البته شاید در شرایط فعلی، مشکلات فروش و وصول مطالبات و تامین مواد اولیه تولید، مواردی باشند که بیش از تغییرات نرخ بهره بانکی بر شرکت‌ها تاثیرگذار هستند.

کاهش دارایی شرکت‌های بورسی

همچنین مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص تاثیر افزایش نرخ سود بانکی بر ارزش سهام صنایع گفت: از افزایش نرخ سود بانکی برای کنترل و جمع آوری نقدینگی استفاده می‌شود، زیرا سرمایه‌گذار در مقابل هیچ زحمتی سود مشخصی دریافت می‌کند.

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: هرچند شاید افزایش نرخ سود بانکی باعث کاهش نرخ تورم شود، اما یک عامل منفی برای بازار سرمایه خواهد بود چون نقدینگی این بازار را هم می‌تواند به سمت خود بکشاند.

مویدی افزود: با افزایش نرخ سود بانکی شرکت‌هایی که دارای وام هستند یا برای توسعه فعالیت خود باید وام بگیرند تاثیر بیشتری خواهند پذیرفت و جمع ارزش دارایی آنان کمتر خواهد شد، زیرا سود بیشتری باید بپردارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت‌ها بعد از افزایش نرخ سود بانکی باید بر روی سامانه کدال شفاف‌سازی بدهند و اعلام کنند که چقدر از افزایش نرخ سود بانکی تاثیر می‌گیرند و چقدر از سود سهام آن‌ها کم می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.