خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۷۱۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش نرخ سود بازار بانکی برای سومین هفته متوالی / الاکلنگ‌سواری بانک مرکزی ادامه دارد

افزایش نرخ سود بازار بانکی برای سومین هفته متوالی / الاکلنگ‌سواری بانک مرکزی ادامه دارد

مطابق اعلام بانک مرکزی، افزایش ۰٫۰۹درصدی نرخ سود بازار بانکی باعث شد که این نرخ برای سومین هفته متوالی صعوی شود و به ۲۰٫۷۴درصد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان هفته گذشته، نرخ بهره بین بانکی مطابق پیش‌بینی‌های تجارت‌نیوز عمل کرد و برای سومین هفته متوالی صعودی شد. به این ترتیب و مطابق اعلام بانک مرکزی ، سود بازار بین بانکی در ۹ شهریور ماه با افزایش ۰٫۰۹درصدی به رقم ۲۰٫۷۴درصد رسید.

چرا نرخ سود بازار بانکی افزایش یافت؟

این افزایش در سود بازار بانکی از آنجایی قابل پیش‌بینی بود که در هفته‌های گذشته دولت و بانک مرکزی دست به سرکوب این نرخ زده بودند. آن هم پس از اینکه این نرخ از ابتدای امسال روندی صعودی را در پیش گرفته بود و در پایان تیر ماه به ۲۱،۳۱درصد رسید.

با این وجود، فشار سهامداران بورسی که گمان می‌کردند کنترل این نرخ در کانال ۲۰درصد، اوضاع بورس را سامان می‌دهد، باعث شد که دولت و بانک مرکزی سرکوب بهره بین بانکی را در دستور کار قرار دهند. اما از آنجا که بانک مرکزی مجبور بود برای کنترل این نرخ، منابع خود را در بازار بین بانکی عرضه کند، سرکوب این نرخ تنها برای سه هفته ادامه یافت. به نظر می‌رسد عواقب تورمی و کمبود منابع، باعث شده که بانک مرکزی فعلا قید کنترل بهره بین بانکی را بزند.

رشدی که کافی نیست

با وجود اینکه سود بین بانکی در هفته‌های گذشته صعودی بوده، کارشناسان عقیده دارند که رشد اندک این نرخ، از کاهش دستوری آن بهتر است. هر چند کافی نیست. زیرا این افزایش‌های میلی‌متری نه تنها دردی را از بازار بین بانکی دوا نمی‌کنند، بلکه اثرات روانی آن باعث افت بورس می‌شود.

این کارشناسان عقیده دارند که سود بین بانکی باید بالاتر از ۲۳ یا ۲۴درصد باشد. به اعتقاد آنها، نوسان آن در کانال ۲۰درصد، یکی به نعل یکی به میخ زدن بانک مرکزی است. زیرا به این ترتیب هم از اعتراض دوباره بورسی‌‌ها جلوگیری می‌‌کند و هم فشارها را بر بانک مرکزی برای کنترل این نرخ تا حدودی کاهش می‌‌دهد. با این وجود، تداوم چنین روندی، همچنان پیامدهای تورمی در پیش دارد. پیامدهایی که می‌تواند شرایط اقتصادی را وخیم‌تر از امروز کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    تو کشوری که ۴۵ درصد تورم هست مردم پول بزارن بانک برای ۲۰ درصد سود؟
    بعد یکسال سود که نمیگیرن هیچ حتی ۲۵ درصد هم ضرر کنن؟
    تا سود بانکی اصلاح نشود تورم ادامه دار خواهد بود