کد مطلب: ۲۰۷۶۵۱

افزایش ۱۳ تا ۱۶ درصدی دستمزد کارگران

افزایش 13 تا 16 درصدی دستمزد کارگران

کارشناس بازار کار گفت: دولت در شورای عالی کار هدف‌گذاری کرده که بین 13 تا 16 درصد دستمزد کارگران را افزایش دهد و همین اتفاق می‌افتد و بیشتر از این میزان افزایش نخواهد داشت.

حمید حاج‌اسماعیلی، درباره اینکه چه راهی برای پر کردن شکاف موجود بین دستمزد کارگران و سبد معیشت وجود دارد، اظهار کرد: هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه دولت دغدغه‌ای که برای کارمندان دارد برای کارگران نیز داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این فعال بازار کار افزود: دولت تعیین کننده اصلی دستمزد برای کارگران است و کارگران و کارفرمایان در این باره از دولت تبعیت می‌کنند اما، دولت دغدغه و نگرانی جدی درباره دستمزد کارگران ندارد و خود را مسئول تامین نیاز کارگران به حساب نمی‌آورد و این بزرگترین مشکلی است که در حال حاضر در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه دولت باید دو نقش را در تعیین دستمزد کارگران مدنظر قرار دهد، گفت: نخست نقشی است که به لحاظ تکلیف حاکمیتی بر دوش آن است یعنی دولت باید در تعیین دستمزد کارگران متناسب با نیاز و شرایط اقتصادی آن‌ها احساس مسئولیت کند، نقش دوم، نقش کارفرمایی دولت است که کارفرمای بزرگی است و بسیاری از بنگاه‌های کوچک و بزرگ که مشمول قانون کار هستند زیر نظر دولت هستند و به دلیل همین نقش‌هایی که دارد باید دستمزد کارگران را به صورت منطقی افزایش دهد تا مشکلات کارگران کمتر شود.

حاج‌اسماعیلی تصریح کرد: دستمزد کارگران نسبت به دستمزد واقعی آنها بسیار فاصله دارد و بر اساس اعلام مسئولان دولتی، میانگین دستمزد کارمندان 2 میلیون و 900 هزار تومان است اما، کارگران یک میلیون تا یک میلیون 300 هزار تومان است که نشان دهنده تفاوت بین دستمزد کارگران و کارمندان است.

کارشناس بازار کار ادامه داد: دولت در کنار تلاشی که برای افزایش دستمزد کارگران بیشتر از تورم می‌کند باید حمایت‌های جانبی همچون پرداخت سبد کالا، ودیعه اجاره مسکن یا بن کالاهای اساسی است را برای کارگران مدنظر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: هر سال قدرت خرید کارگران کاهش پیدا می‌کند و این بدین معنی است که نتوانستیم دستمزدها را به صورت جدی ارتقا دهیم بنابراین حتما باید بازنگری جدی در روش‌ها و نگاه جدی به وضعیت معیشت کارگران شود.

حاج‌اسماعیلی با بیان اینکه نقش تشکل‌های کارگری بسیار ضعیف است و آنها بیشتر از دولت تبعیت می‌کنند و این خود لطمه به حقوق کارگران ایجاد کرده است، گفت: نگاه به مطالبات کارگران در کشور غیرفنی و غیرکارشناسی است و با این وضعیت نمی‌توان حقوق کارگران را افزایش داد و باید تغییر نگاه در این زمینه ایجاد شود.

کارشناس بازار کار اظهار کرد: دولت در شورای عالی کار هدفگذاری کرده که بین 13 تا 16 درصد دستمزد کارگران را افزایش دهد و همین اتفاق می افتد و بیشتر از این میزان افزایش نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: اگر وضعیت اقتصادی به همین منوال باشد و روش‌ها تغییر نکند، نمی‌توان انتظار تغییر وضعیت داشته باشیم.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.