کد مطلب: ۶۰۰۲۱۴

افغانستان در آستانه فروپاشی مالی

افغانستان در آستانه فروپاشی مالی

سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود آورده است که افغانستان به زودی فروپاشی سیستم مالی را تجربه خواهد کرد که پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن بسیار عظیم خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود از وضعیت سیستم مالی افغانستان ابراز نگرانی کرده است و آن را در معرض فروپاشی توصیف کرده است و از بانک های افغانستان می خواهد تا در این راستا تصمیماتی را اجرایی کنند؛ برنامه توسعه سازمان ملل متحد در این گزارش سه صفحه ای در مورد سیستم بانکی و مالی افغانستان گفته است که هزینه اقتصادی و اجتماعی فروپاشی سیستم بانکی افغانستان بسیار عظیم خواهد بود.

پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در ۱۵ اوت، عقب نشینی ناگهانی اکثر حمایت های توسعه ای خارجی، اقتصاد این کشور را به سقوط آزاد کشانده است و فشار شدیدی را بر سیستم بانکی افغانستان وارد آورده است؛ در گزارش UNDP، برنامه عمران ملل متحد، آمده است که "سیستم های پرداخت مالی و بانکی افغانستان به هم ریخته است و مشکل بانکی باید به سرعت حل شود تا ظرفیت تولید محدود افغانستان بهبود یابد و از فروپاشی سیستم بانکی جلوگیری شود."

عبدالله الدرداری، رئیس UNDP در افغانستان به رویترز گفت: «ما باید راهی پیدا کنیم تا مطمئن شویم اگر از بخش بانکداری حمایت می کنیم، از طالبان حمایت نمی کنیم.

سیستم بانکی افغانستان پیش از به قدرت رسیدن طالبان آسیب پذیر بود اما از آن زمان کمک های خارجی متوقف شده است، میلیاردها دلار از دارایی های افغانستان در خارج از کشور مسدود شده است و سازمان ملل متحد و گروه های کمک رسان اکنون در تلاش هستند تا پول نقد کافی را وارد کشور کنند.

سازمان ملل متحد از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته است بارها هشدار داده است که اقتصاد این کشور در آستانه سقوط است که احتمالاً بحران پناهجویان را تشدید می کند؛ UNDP گفت که اگر سیستم بانکی شکست بخورد، بازسازی آن ممکن است چندین دهه طول بکشد.

در گزارش UNDP آمده است که با روند فعلی و محدودیت های برداشت، حدود ۴۰ درصد از پایه سپرده افغانستان تا پایان سال از بین خواهد رفت؛ در این بیانیه آمده است که بانک ها اعطای اعتبارات جدید را متوقف کرده اند و وام های معوقه دو برابر شده است و از پایان سال ۲۰۲۰ تاکنون رشد ۵۷ درصدی داشته است.

الدرداری گفته است که "اگر روند اهدا وام های معوقه ادامه یابد، بانک ها ممکن است در شش ماه آینده فرصتی برای بقا نداشته باشند."

نقدینگی بحران دیگر این کشور است؛ طبق براوردهای صورت گرفته تنها حدود ۵۰۰ هزار دلار در اقتصاد این کشور در گردش است. گفتنی است که افغانستان در سال گذشته حدود ۷ میلیارد دلار کالا و محصولات و خدمات که عمدتاً مواد غذایی بوده اند به کشور خود وارد کرده است و اگر منابع کافی برای واردات در اختیار نداشته باشد با بحران غذایی و فروپاشی سیستم مالی مواجه خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینا که گفتن ایران جای زیندیگانی نیست برویم کابل

    • ناشناس

      فعلا که با این شرایط ارزش پولشون هنوز پنجاه برابر پول ماست، ضمنا تمسخر لهجه ناشی از عدم دریافت مسائل تربیتی از جانب خانواده هست

  • ناشناس

    اقتصاد ما که چندسال فروپاشیده

  • ناشناس

    افغانستان که اقتصاد ور شکسته ای داشت که با امدن طالبان ان نیم بند اقتصاد هم از بین خواهد رفت که جای هیچ شکی نیست

  • خدا ترس

    اقتصاد افغا نستان وما مثل هم است اقتصادی ور شکسته تعارف ندارد

  • شهروند

    ایران هم خیلی وقته فروپاشیده

  • ناشناس

    اینا همونایی هستند که پول مارو تو فرغون ریخته بودن.این هم نتیجه اتکا به آمریکا.

  • حدیثه

    افغانستان خیلی وقته که همه چیزش از هم پاشیده افغانستان که دیگه کشور نیست

  • ناشناس

    طالبان فقط به فکر قدرت و قلدری خودشان اند نه به فکر مردم
    ثانیآ طالبان مشروعیت ندارد بین مردم افعانستان چون مردم از جنگ خسته شده اند جبرآ تحمل می‌کند وگر نه ….

  • ناشناس

    ایران همین که امنیت داره جای شکرش باقیست