کد مطلب: ۶۱۹۰۰۷

اقتصاد ایران توان احیا شدن دارد؟

اقتصاد ایران توان احیا شدن دارد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: علی رغم همه سختی‌ها اما اقتصاد ایران جوهره قوی برای احیا مانند کشور ژاپن را دارد.

به گازرش تجارت‌نیوز ، اقتصاد ایران علی رقم تورمی که از آن رنج می‎‌برد توان و جوهره احیا شدن را دارد؟

مهر نوشته است: مهدی طغیانی در جلسه هم‌اندیشی اساتید دانشگاه هنر اصفهان با محوریت چشم‌انداز آینده اقتصاد ایران در تشریح بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته از سال ۱۳۹۰ به بعد یک دوره جدید از اقتصاد را در ایران داشتیم که با مولفه‌ای به اسم تحریم به کشور همراه شد.

وی با بیان اینکه شرایط تحریم مانند تار عنکبوتی در هم تنیده شده، تصریح کرد: دو دوره از تحریم‌های ویژه و سخت را در سال‌های اخیر پشت سر گذاشتیم، نخستین آن مربوط به سال ۲۰۰۸ به بعد بود که در بین سال‌های ۹۳ تا ۹۵ شاهد وضعیت بینابینی از تحریم‌ها بودیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۵ با شروع ماجرای برجام تحریم‌ها به حداقل خود رسید اما هیچگاه صفر نشد و با خروج آمریکا از برجام و ریاست جمهوری ترامپ و تهدیداتی که از سوی او در سال ۹۶ مطرح می‌شد در نهایت اردیبهشت ۱۳۹۷ آمریکا از توافق با ایران خارج شد.

وضعیت ترسناک اقتصادی در سال ۹۹

وی با بیان آنکه اوایل سال ۱۳۹۷ دوره دوم شرایط سخت تحریمی کشور را تجربه کردیم، بیان کرد: در پی این موضوعات سال ۱۳۹۸ به لحاظ تحریم‌های ظالمانه سال سختی برای کشور بود که ۳ سال پی در پی ۹۷، ۹۸ و ۹۹ جز سال‌های بی‌نظیر پس از انقلاب اسلامی بود چرا که با وجود هزینه‌ای سنگینی که بر کشور تحمیل می‌شد اما فروش نفت همچنان ادامه داشت و آمریکا با دیدگاه آسیب به فروش نفت ایران تحریم‌های جدید خود را آغاز کرده بود.

طغیانی افزود: با شیوع کرونا فشارها بر کشور مضاعف شد، از اوایل مجلس یازدهم در خرداد که پیرامون وضعیت اقتصادی کشور استعلام می‌کردیم یکی از گزارش‌ها این بود که در ۳ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ کل درآمد انرژی کشور به ۲۰ درصد رسیده است که بدین معناست که در ۳ ماهه نخست سال تنها ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته درآمده داشته‌ایم که این میزان ۵ هزار میلیارد دلار بود و از وضعیت بسیار ترسناکی در حوزه اقتصادی خبر می‌داد.

وی تصریح کرد: با آرام‌تر شدن بیماری همه‌گیر کرونا در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ اوضاع به شرایط سابق نزدیک‌تر شد که سرجمع سال ۱۳۹۹، به ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد رسید و در سال جدید در مهرماه به این میزان درآمد رسیدیم بنابراین سال ۱۳۹۹ یکی از سخت‌ترین و بدترین سال‌های اقتصادی برای کشور بود.

تحریم امر عجیبی نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کرونا مزید بر علتی برای ضربه اقتصادی به کشور ما بود، خاطر نشان کرد: در ۱۰ سال گذشته سختی‌ها وآسیب‌های زیادی به زندگی مردم وارد شد که در گزارش‌های واصله آمده که متوسط قدرت خرید مردم در طی این سال‌ها ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان آنکه به موجب وضعیت متزلزل اقتصادی کشور علاوه بر رهبر معظم انقلاب رؤسای جمهوری مختلف دغدغه اصلاح و ایجاد ثبات در آن را داشتند، عنوان کرد: به طور مثال خاتمی طرحی را در سال ۱۳۷۶ به عنوان ساماندهی اقتصادی مطرح کرد یا احمدی نژاد اسم آن را طرح تحول اقتصادی نامگذاری کرد و همگی سعی بر حل بحران اقتصادی در کشور داشتند.

طغیانی ادامه داد: اغلب کشورهایی که اکنون در رده‌های نخست اقتصادی در دنیا هستند تحریم‌های اقتصادی را پشت سر گذاشته‌اند و باید دانست که تحریم در فضای تعاملات دنیا، شوک‌ها و آسیب‌ها، هیچکدام عجیب نیست. در کتابی که تحت عنوان اقتصاد تحریم نوشته‌ام، به حدود ۲۰۰ تحریم در قرن بیستم اشاره شده که یکی از آنها تحریم دکتر مصدق بود، بنابراین باید دانست که تحریم امر عجیبی نیست.

دولت درآمد کم و مخارج زیاد دارد

وی تصریح کرد: ماه نخست مرحله دوم تحریم‌ها، رهبر معظم انقلاب ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که به کشور ارائه شد و با بررسی این بندها متوجه می‌شویم که بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد، یکی از این بندها پیرامون بودجه کشور است. در بودجه ۱۴۰۱، یک هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به بودجه عمومی اختصاص یافته است که از این مبلغ حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه دستگاه‌های وابسته به دولت است و یک هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان پولی است که صرف مخارج دولت می‌شود. در خصوص مخارج دولت باید گفت که دولت ما درآمد کم و خرج زیاد دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون درآمد دولت گفت: درآمد کشور از منابع مختلف ۶۶۴ هزار میلیارد تومان و خرج روزمره دولت نیز ۹۶۰ هزار میلیارد است که در این صورت شاهد کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی هستیم که این موضوع نشان از وجود اشکال در ساختار بودجه دارد، هنگامی که در جلسات مختلف با دستگاه‌ها شرکت می‌کنیم شاهدیم که چیزی که برای دستگاه‌ها پیش بینی و به تصویب رسیده است از نیازهایشان بسیار کمتر است.

وی در تشریح کسری بودجه کشور عنوان کرد: اکنون دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که برای جبران آن باید به فروش دارایی و یا استقراض مبادرت کند، البته کشور راهی جز این موضوع ندارد که برای دارایی فروشی به سراغ نفتی که میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا ایجاد شود می‌رود تا مخارج روزمره خود را تأمین کند.

ابهام در نظام مالیاتی کشور

طغیانی افزود: نوع دوم آن استقراض است که طبق گزارش‌ها ۱۵۷ هزار میلیارد تومان نفت فروخته و ۱۴۴ هزار میلیارد تومان استقراض می‌شود که اگر کسری بودجه افزایش یابد به دنبال آن باید فروش بیشتر نفت و استقراض بیشتر صورت پذیرد، که این موضوع بلای ۱۰ ساله اقتصاد ایران است، درحالیکه دولت‌ها در تلاشند که کم خرج و کارایی زیادی داشته باشند اما دولت ما برعکس عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اوضاع اقتصادی کشور در حال بهبود است اما سرعت کمی دارد، خاطر نشان کرد: ضروری است که برای بهبود شرایط، نظام مالیاتی تصحیح شود، در موضوع مالیات به ما آموخته‌اند که هر که بامش بیش برفش بیشتر بدین معنا که هرکسی که بهره بیشتری از اقتصاد کشور می‌برد باید مالیات بیشتری پرداخت کند اما اکنون اینگونه نیست و بسیاری از موارد نیز در نظام مالیاتی کشور گنگ و مبهم است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته تنها در ما به تفاوت قیمت کارخانه و بازار فولاد ۲۴ هزار میلیارد تومان رانت داشتیم و پیرامون میزان مالیات پرداختی و اینکه چرا و در کجا خرج شده هیچ کسی اطلاع نداشت، که این موضوع خود از وضعیت نامناسب شرایط اقتصادی خبر می‌دهد، باید گفت که ما شاهد هیچ رصد اقتصادی در کشور نیستیم.

اقتصاد ایران جوهره احیا دارد

وی تصریح کرد: حدود ۱۲ میلیون پایانه فروشگاهی و درگاه پرداخت در کشور داریم، از این تعداد بعد از یک سال و نیم که درخواست رسیدگی داشتیم، هفته گذشته گزارشی به دست ما رسید که خبر از ۵/۴ میلیون دستگاه کارت خوان بدون پرونده مالیاتی در کشور می‌داد.

طغیانی با بیان اینکه علی رغم همه سختی‌های متحمل شده بر مردم و کشور اما اقتصاد ایران جوهره قوی دارد، بیان کرد: تجربه احیای ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم و احیای آلمان تجربه‌های جالبی هستند چرا که این کشورها با خاک یکسان شده بودند، اما جوهره قوی این اقتصاد بار دیگر آن‌ها را احیا کرد.

وی افزود: اتفاقات این سال‌ها نشان داد که اقتصاد ایران جوهره و ظرفیت بالا دارد که نویدبخش جهش است، و در صورت تصحیح مواردی چون نظام مالیاتی، نظام بودجه‌ای، نظام بانکی، نظام توزیع اقتصاد کالا و خدمات با وجود تحریم‌ها و فشارهای فراوان شاهد جهش اقتصادی و مثبت کشور خواهیم بود.

احیای زاینده‌رود راه حل فنی و مهندسی ندارد

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اوضاع به گونه‌ای شده که مسیر صحیح فعالیت اقتصادی مسدود و مسیر اشتباه برای افراد باز است، از نشانه‌های اقتصاد سالم این است که کسی یک شبه نمی‌تواند ره صدساله را برای ثروتمند شدن طی کند و یا آنکه یک شبه فقیر و بیچاره شود، اما وضعیت اقتصادی ایران این اتفاق را به واقعیت تبدیل کرده است.

وی پیرامون تورم عنوان کرد: از مهرماه شتاب افزایش نرخ تورم کاهش یافته است و در مجموعه امسال نرخ رشد مثبت خواهد بود، همچنین پیش‌بینی ما برای نرخ رشد سال آینده مثبت است و تنها نگرانی ما آن است که مردم تاب تحمل شرایط سخت اقتصادی را برای طولانی مدت نداشته باشند. از سوی دیگر با وجود آنکه امیدواری‌های برای انجام توافق در برجام وجود دارد اما نباید به این نوسانات سیاسی دل بست چرا که اگر مطابق با پیش‌بینی‌ها در ۲ سال آینده بار دیگر جمهوری‌خواهان در آمریکا بر سرکار بیایند کار برای ایران سخت خواهد شد، بنابراین باید به گونه‌ای عمل کرد که وضعیت اقتصادی کشور وابستگی آن‌چنانی به تحولات و نوسانات سیاسی در دنیا نداشته باشد.

صنعت جدید به دنبال انتقال آب

طغیانی در ادامه این جلسه پیرامون وضعیت زاینده رود تصریح کرد: وضعیت امروز زاینده‎رود ناشی از ۱۰ الی ۲۰ سال مدیریت و رفتار نادرست است که امروز این نتیجه را به بار آورده است، همچنین راه حل این موضوع فنی و مهندسی نیست که به طور مثال آب از دریا بیاوریم که به دنبال آن هزینه مالی و انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند و هر مترمکعب این آب بین ۲ الی ۳ یورو قیمت دارد که به پول هر متر مکعب آب ۶۰ الی ۹۰ هزار تومان است و به موجب گران بودنش هیچ جایی جز صنعت قابل استفاده نیست.

وی با بیان اینکه نگرانی امروز ما درآمدزایی از این آب است، گفت: ممکن است با آمدن این آب صنعت جدید شکل گیرد که این صنعت جدید به طور قطع جمعیت جدیدی به همراه خواهد داشت و من در جلسه‌ای به آقای رئیس جمهور پیرامون افزایش مسکن در اصفهان گفتم که باید در این باره تجدید نظر کنند چرا که زاینده رود ظرفیت بارگذاری جمعیتی جدیدی را ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: تجربه قبلی ما در مسکن‌سازی انبوه نشان داده که اغلب ساکنان این خانه‌ها مهاجران هستند و ممکن است ۸۰۰ هزار نفر به سفره زاینده‌رود اضافه شوند که این موضوع خطرناک است. همچنین آنقدر مصرف آب در بالادست زیاد است که آب مورد نظر در پشت سد زاینده رود جمع نمی‌شود. ۲ سال گذشته ۴۴ میلیارد متر مکعب آب پشت سد خوزستان جمع شد و این در حالی است که ذخیره زاینده رود حتی به نصف هم نرسید.

وی با بیان اینکه باید مانع آب دزدی‌ها و برداشت‌ها شد، تصریح کرد: تخمینی که برای تابستان امسال زدیم در بخش سد تا بخش چم آسمان حداقل ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب گم می‌شود، یعنی حرکت‌های غیر مجازی چون حفر چاه یا پمپ غیر مجاز عامل آن است، همچنین برای انتقال آب دریا به اصفهان تنها به اندازه نیروگاه اصفهان برق لازم است که این آب از دریا به اصفهان برسد چراکه اصفهان نسبت به دریا در ارتفاع است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این ادبیات جا نیفتاده است که مسئله زاینده رود با لوله بردن و آوردن حل نمی‌شود و باید حکمرانی آن را تغییر داد. ناامید نیستیم اما تغییرات کند است، همچنین باید به مسئله زاینده‌رود دیدگاه فرهنگی و اجتماعی داشت و اگر برای مصارف زاینده رود چاره نکنیم مواردی چون انتقال آب از دریا به اصفهان همچون مسکن‌های مقطعی و کوتاه مدت عمل می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران یک پدیده و جریان فوق‌العاده است

در ادامه این جلسه هم‌اندیشی سید محمد تقی ابطحی، رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر اصفهان اظهار داشت: ۲ سالی بود که به موجب همه‌گیری بیماری کرونا علاوه بر دانشگاه‌ها جلسات هم‌اندیشی نیز تعطیل شده بود اما اکنون با آرام شدن وضعیت این بیماری بار دیگر جلسات مختلف در همه حوزه در حال برگزاری است.

وی پیرامون وضعیت کلی کشور گفت: اکنون کشور از لحاظ امنیتی در اوج قرار دارد چرا که ضمن وجود امنیت مردم نیز آن را احساس می‌کنند، همچنین اکنون قدرت آمریکا در منطقه تضعیف شده است و پنجه‌های برنده آمریکا در برخی کشورها و بخش‌ها فرو می‌کرد به ویژه پس از ترور شهید سلیمانی کند شده است.

رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه هنر اصفهان افزود: ایران از نظر وضعیت سیاسی در شرایط خوبی قرار دارد چرا که تمام کشورهای دنیا به نظر می‌رسد که از لحاظ ماهیت فرهنگی کاپیتالیستی یا سوسیالیستی هستند درحالیکه ایران از فرهنگی مبتنی بر اسلام و قرآن پیروی می‌کند.

وی پیرامون برگزاری جلسات هم‌اندیشی با محوریت مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: حکومت جمهوری اسلامی ایران یک پدیده و جریان فوق‌العاده است اما در حوزه مسائل اقتصادی معضلاتی در آن وجود دارد و ضروری است که با برگزاری چنین جلساتی از افق پیش روی مباحث اقتصادی اطلاع داشته باشیم.

آخرین اخبار حوزه اقتصادی را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آزاده

    با این ساختار حکمرانی و مشکلات فرهنگی بهیچ عنوان

  • حاج تقی

    آزموده رو آزمودن خطاست