کد مطلب: ۱۵۴۳۱۰

وزیر نفت:

الگوی جدید قراردادهای نفتی مقدمه‌ای بر حضور جوانان در صنعت نفت

الگوی جدید قراردادهای نفتی مقدمه‌ای بر حضور جوانان در صنعت نفت

وزیر نفت با بیان اینکه تا به حال در تاریخ نفت، قراردادی بسته نشده بود که میانگین سنی مذاکره‌کنندگان آن ۳۰ سال باشد، گفت: الگوی جدید قراردادهای نفتی مقدمه‌ای بر حضور جوانان در صنعت نفت است.

بیژن زنگنه، اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی را مقدمه‌ای برای حضور جوانان در صنعت نفت کشور دانست و گفت: در قرار داد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توتال، نخستین بار در تاریخ صنعت نفت کشور میانگین سنی مذاکره‌کنندگان ایرانی به ٣٠ سال کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: الگوی جدید قراردادهای نفتی با صبر و حوصله من و همکارانم به نتیجه رسید و قراردادی واقعی امضا شد که در کنار آن 10 تا 15 نفر از نیروهای جوان وارد صحنه این قراردادها شدند.

زنگنه تصریح کرد: این اولین قراردادی است که توسط جوانان کشور منعقد شده است، تا به حال در تاریخ نفت، قراردادی بسته نشده بود که میانگین سنی مذاکره‌کنندگان آن را جوانان تشکیل دهند، این نکته بسیار مهمی است، به ویژه برای صنعت نفتی که دچار پیری شده و با مشکلاتی مواجه بود، این موضوع برای من درس بزرگی داشت.
نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم در دوازدهم تیر ماه جاری بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین‌المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی است که پس از لغو تحریم‌ها امضا شد.

بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین‌المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می‌دهند.

سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.

این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.