کد مطلب: ۲۲۳۴۳۲

اما و اگرهایی برای رسیدن حقوق کارگران به سبد معیشت

اما و اگرهایی برای رسیدن حقوق کارگران به سبد معیشت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر هزینه‌های مسکن، بهداشت و آموزش را از سبد خانوار حذف کنیم کارگران 2 تا 3 سال دیگر به دستمزد سبد خانوار دست می‌یابند.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما اگر تولید و رشد را توامان داشته باشیم اما بازاری برای فروش در اختیا نداشته باشیم بازهم محکوم به تعطیلی هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، او افزود: عوامل مالی، تکنولوژی و نیز بازار مصرف از جمله عوامل مهم در زنده نگداشتن بازار است.

ربیعی گفت: اگر در داخل خریدی صورت نگیرد بازار به واردات رو می‌آورد که نتیجه آن خروج ارز از کشور است که طبیعتا این شرایط برای اقتصاد کشور مفید نخواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بحث حمایت از کالای ایرانی موضوع هوشمندانه است که توسط رهبر انقلاب مطرح شد ولیکن این امر نیز موانع خاص خودش را دارد و نیازمند سیاستگزاری های خاص خود است.

ربیعی در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های خرید محصولات داخلی این است که این امر به فقر زدایی کمک قابل توجهی می‌کند، در کنار آن بخش اعظمی از رشد کشور نیز با خرید داخلی ممکن می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه این وزارتخانه در سال 97، سیاست افزایش قدرت خرید مردم را دنبال می کیند خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف کارت خرید محصولات داخلی را دنبال می‌کنیم اگرچه این طرح در دوره‌های قبل چندان موفق نبوده است، ما در سال 97 نیز به دنبال اعطای کارت‌های خرید به بازنشستگان و حقوق بگیران هستیم.

به گفته ربیعی افزایش حقوق و دستمزد خود به خرید کالای ایرانی کمک قابل توجهب می‌کند اگرچه ذائقه مصرف کننده هم مهم است و در کنار آن شیک بود، دوام و کیفیت هم از اهمیت بالایی برای مصرف کننده برخوردار است.

او گفت: در حال حاضر نسل جدید به سمت برندهای مطرح میل کرده که روی این مهم هم باید کار شود.

ربیعی گفت: ما در پوشاک، کفش و لوازم آرایشی و بهداشتی باید نام‌های معتبر جهانی را به داخل ایران بکشانیم تا در این شرکت‌ها در داخل ایران دست به تولید بزنند و محصولات خود را از ایران به خارج از کشور صادر کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتباط موثر با همسایگان را برگی برنده در راه فتح بازارهای منطقه دانست و گفت: برای این مهم ما باید با همسایگانمان تفاهنامه هایی امضا کنیم.

ربیعی در بخش بعدی صحبت‌هایش روی مسئله کیفیت محصولات داخلی تاکید کرد و گفت: به روز رسانه تکنولوژی در کنار بهبود زیرساخت‌ها از جمله اقدامات لازم برای بهبود تولیدات داخلی به حساب می‌آید.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: ما باید محصولاتمان را متناسب با ذائقه مردم هماهنگ کنیم، همه باید به عنوان یک تفکر به سمت مصرف محصولات تولید داخلی حرکت کنیم همین اقدام محصولات تولید داخل را برای سایر کشورها تبدیل به برند می‌کند لذا باید روی تکنولوژی با هدف رقابت پذیر بودن کار کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر باید روی اقلامی که بیشترین واردات در کشور را دارد متمرکز شویم تا با تولید این محصولات در داخل کشور اقتصاد ملی را پویاتر کنیم.

او گفت: ما باید یک جنبش استاندارد راه بیندازیم و این سطح را ارتقا دهیم، تولیدکنندگان داخلی هم باید ملی فکر کنند و به بازار خرد قناعت نکنند.

ربیعی افزود: در حال حاضر بر اساس محاسبات صورت گرفته می‌توانیم با یک برنامه 2 تا 3 ساله به سبد معیشت خانوار برای کارگران دست یابیم به شرطی که مسئله مسکن، بهداشت و آموزش را از این سبد حذف کنیم.

او یادآور شد: امروز کف حقوق یک کارگر با دو فرزند حدودا یک میلیون و پانصد و سی و هفت هزار تومان دریافتی دارد، من معتقدم افزایش مزد خود به قدرت خرید کمک می‌کند.

ربیعی با بیان اینکه بر اساس استاندارد جهانی کسی که یک ساعت در هفته کار کند شاغل محسوب می‌شود گفت: از آنجایی که این تعریف جنبه بین‌المللی دارد لذا منطقی است، افرادی که زیر 16 ساعت در هفته کار می‌کند حدودا بین 3 تا 6 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند که رقم قابل توجهی نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر مبنای کشور ما برای بازنشستگی 2 سال پایانی است، گفت: همین استاندارد موجب شده تا همواره شکافی قابل توجه بین حقوق بازنشستگان احساس شود که این شکاف باید به حداقل برسد، ما در سال 97، از کف جامعه شروع به کاهش این شکاف دریافتی در بین بازنشستگان می‌کنیم که این شیوه موسوم به شیوه پلکانی است.

ربیعی خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، بنگاه‌های خرد در بحث اشتغال فراگیر می‌توانند تا سقف 8 درصد تسهیلات دریافت کنند، این رسته‌ها شامل کفش، پوشاک، لوازم آرایشی و غیره است، هدف این است که این بنگاه‌ها بتوانند روی پای خود به ایستند.

منبع: شبکه خبر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.