کد مطلب: ۳۹۲۰۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آغاز فصل جدید بازار متشکل ارزی / آیا قیمت دلار بالا می‌رود؟

آغاز فصل جدید بازار متشکل ارزی / آیا قیمت دلار بالا می‌رود؟

سرانجام قرار است بازار متشکل ارزی از روی کاغذ به واقعیت بپیوندد. طبق اعلام مقامات مسوول بازار متشکل ارزی در آستانه عید قربان راه‌اندازی خواهد شد، اما با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز و روند کاهشی قیمت دلار، نرخ واقعی دلار در بازار متشکل ارزی روی چه نرخی کشف می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرور تاریخی اخبار منتشر شده پیرامون زمان راه‌اندازی این بازار نشان می‌دهد که از بهمن ماه سال گذشته تا به امروز هر ماه یک تاریخ برای آغاز قطعی این بازار اعلام شده اما هیچ کدام به وقوع نپیوسته است.

اما به نظر می‌رسد فعالیت‌های این بازار وارد فاز جدیدی شده، به نحوی که اخیرا سایت اینترنتی آن با نشانی الکترونیکی «www.ice.ir» کار خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده است.

طبق آخرین تاریخ ثبت شده در آیین‌نامه بازار متشکل ارزی ، روز 11 تیر ماه سال جاری زمان آغاز به کار آزمایشی این بازار بود، اما پس از این که به تعویق افتاد؛ وحید شقاقی، اقتصاددان در خصوص زمان مناسب راه‌اندازی این بازار گفت: باید این بازار زمانی اجرا شود که نرخ دلار بالاتر از نرخ فعلی(بازار) باشد، یعنی وقتی کشف قیمت انجام می‌شود قیمت دلار در بازار آزاد بیشتر باشد؛ به عبارتی قیمت کشف شده از نرخ بازار پایین‌تر باید.

روز 21 تیر ماه محمود شکسته‌بند، مدیرعامل بازار متشکل ارزی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار متشکل ارزی آماده اجرا است و هیچ مشکلی برای راه‌اندازی ندارد، فقط منتطر این هستیم که در زمان مناسب افتتاح شود تا بیشترین اثر را در بازار داشته باشد.

«بازار متشکل ارزی تا عید سعید قربان با 100 عدد صراف شروع به کار خواهد کرد»، این جمله جدیدترین اظهار نظر محمود شکسته‌بند در خصوص زمان راه‌اندازی این بازار است.

با توجه به اظهارات وحید شقاقی و مدیرعامل بازار متشکل ارزی، این بازار احتمالا باید در زمانی که دلار روند پرنوسانی داشته باشد راه‌اندازی شود.

بررسی روند قیمتی دلار در بازار آزاد از ابتدای تابستان نشان می‌دهد که آرامش نسبی بر بازار حاکم است. این آرامش روند کاهشی خود را از روز 20 اردیبهشت ماه آغاز کرد.

با توجه به دو گزاره‌ای که ذکر شد راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در آستانه عید قربان با توجه با آرامش در بازار ارز کمی بعید به نظر می‌رسد. اما در مجموع می‌توان سه گزاره را متصور شد:

اول این که اگر بازار ارز آرامش خود را تا عید قربان حفظ کند، با توجه اظهارات محمود شکسته‌بند قیمت دلار در این بازار پایین‌تر از نرخ فعلی کشف می‌شود؛ یعنی بازار باید منتظر کاهش قیمت دلار پس از عید قربان باشد.

دوم این که می‌شود پیش‌بینی کرد این تاریخ نیز همانند زمان‌های قبلی که برای آغاز به کار این بازار اعلام شده بود، عملی نشود.

سوم این که احتمالا بازار ارز تا روزهای پیش از عید قربان دچار نوسان افزایشی شود تا پس از آن که بازار راه‌اندازی شد قیمت ارز پایین‌تر از نرخ بازار کشف شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همین یکی رو کم داشتیم دولتی ، نیما ، سنا ، هرات ، استامبول، دلار دستوری ، افزایش قیمت کالاهای اساسی ، خودرو ، ملک و امروز بازار متشکل ارزی خخخخخخخخخ

  • ناشناس

    خخخخححخخخخخخ.دلار به زودی گران میشه.

  • ناشناس

    اولین کشف قیمت بین 10000 تا 9500 تومان برای دلار خواهد بود !!!!!!!!!

  • ناشناس

    انشاالله دلار گرون بشه

    • ناشناس

      فکر مریضای سرطانی رو کردی؟؟؟

    • Atrisa

      نه خیر دلار ارزون بشه بهتره

  • ناشناس

    بزرگترین اقتصاد دان ها گفتن دلار زیر محدوده قیمتی ۱۱ تا ۱۲ واسه اقتصاد سمه و باعث رانت میشه و جهش دوباره ارزی و به ضرر دولته
    اینکه تحلیل میکنن قیمت پایین میاد واسه اینه صاحبین ارز خانگی بیان بفروشن…
    نفروشید با ضرر