خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۹۱۴۸

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه یازدهم خرداد ماه ۱۳۹۸

امیدهای ارزی و نفتی ایران در دوران ارزانی کم سابقه نفت

امیدهای ارزی و نفتی ایران در دوران ارزانی کم سابقه نفت

امروز (‌‌شنبه یازدهم خرداد ماه 1398) روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از رئیس کل بانک مرکزی نوشته است که آمریکا تلاش کرده که فروش نفت ایران را کاهش دهد، ولی مسیرهایی را برای دریافت درآمدهایمان پیدا کردیم .همچنین روزنامه مردم سالاری نوشته است که معاملات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه با کاهش ۴۰ درصدی، به پایین‌ترین روند افت در سه ماه اخیر رسید و بنا به گفته دفاتر املاک، قیمت‌ها از دو هفته قبل ثابت شده است.

به ‌گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌‌شنبه یازدهم خرداد ماه 1398) روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از رئیس کل بانک مرکزی نوشته است که آمریکا تلاش کرده که فروش نفت ایران را کاهش دهد، ولی مسیرها و روندهایی را برای دریافت درآمدهایمان پیدا کردیم که هیچ یک از این کارها نمی‌تواند بر آن اثرگذار باشد. همچنین روزنامه مردم سالاری نوشته است که معاملات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه با کاهش ۴۰ درصدی، به پایین‌ترین روند افت در سه ماه اخیر رسید و بنا به گفته دفاتر املاک، قیمت‌ها از دو هفته قبل ثابت شده است.

مسیرهایی جایگزین برای درآمدهای ارزی پیدا کرده‌ایم

روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «مسیرهایی جایگزین برای درآمدهای ارزی پیدا کرده‌ایم» نوشته است که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که آمریکا تلاش کرده که فروش نفت ایران را کاهش دهد، ولی مسیرها و روندهایی را برای دریافت درآمدهایمان پیدا کردیم که هیچ یک از این کارها نمی‌تواند بر آن اثرگذار باشد.

این روزنامه نوشته است: عبدالناصر همتی با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس، با بیان اینکه تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای به زانو درآوردن ایران بی‌نتیجه بوده است، گفت: آمریکا و متحدانش قرار بود سال گذشته ایران را به زانو درآورند که البته تمام تلاش هایشان بی‌نتیجه بود و امسال شرایط بهتری داریم و محکم در این مسیر ایستاده‌ایم و خوشبختانه در شرایط فعلی ثبات اقتصادی نیز برقرار شده است.

وی افزود: مهم‌ترین نشانه بی‌اثر بودن تلاش‌های آمریکا و متحدانش نیز این است که در روزی که به نام روز فلسطین و قدس نام‌گذاری شده و همگان بر علیه اسرائیل شعار می‌دهند، متحدین آمریکا واسرائیل همه را در مکه مکرمه به دور هم جمع کرده‌اند و علیه ایران شعار می‌دهند که همه این موارد نشان از قدرت و استحکام ایران دارد و به یاری خدا آزادی قدس نیز محقق خواهد شد.

همتی با بیان اینکه رفتار فعلی آمریکا، نشانه شکست تلاش‌های این کشور برای افزایش فشار بر ایران است، تصریح کرد: درحال حاضر آمریکا اعلام کرده است که حداکثر فشار را بر ایران وارد کرده و تلاش کرده که فروش نفت ایران را کاهش دهد، ولی مسیرها و روندهایی را برای دریافت درآمدهایمان پیدا کردیم که هیچ یک از این کارها نمی‌تواند بر آن اثرگذار باشد. پیغام‌ها و رفتار فعلی آمریکا نشان از شکست تلاش‌هایش دارد و به امید خداوند بزودی شاهد پیروزی مردم ایران خواهیم بود.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی نوشت: لازم دیدم، اخبارخوب میزان تامین نیازهای وارداتی در 70 روز اول امسال را، که در راه پیمایی با شکوه روز قدس اعلام کردم، به اطلاع برسانم.

براساس آماری که از همکاران تلاشگرم در حوزه ارزی دریافت نمودم، از ابتدای سال 98 تا به امروز، که عمده روزهای فروردین ماه تعطیل بود، 8.3 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی مواد اولیه و سایر کالاهای ضروری… تامین شده است، و این درحالی است که آمریکایی‌ها فشار تحریم اقتصادی را به حداکثر خود رسانده‌اند.

از این مبلغ، بیش از 3 میلیارد دلار آن توسط صادر کنندگان تامین شده است. جالب اینکه 800 میلیون دلار آن واردات در مقابل صادرات بوده است.

دراین زمینه، سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی در مورد نحوه برگشت ارز ناشی از صادرات، منطقی بودن نرخ نیما از نظر صادرکنندگان، رواج تدریجی و پر شتاب واردات در مقابل صادرات و مهمتر از همه درک شرایط خطیر اقتصادی توسط صادرکنندگان عزیز، بسیار موثر بوده است.

صادرات نفت ایران ادامه دارد

روزنامه ایران با تیتر «صادرات نفت ایران ادامه دارد» نوشته است که تحلیلگران براین باورند که تحریم‌های نفتی آمریکا مبنی بر صادرات صفر درصدی نفت ایران با شکست جدی رو به رو شده، به‌طوری که گزارش‌ها و مصاحبه‌های آنها نشان از یک سردرگمی مفرط در اجرای تحریم‌ها دارد.

این روزنامه نوشته است: اواخر هفته گذشته بود که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد: «برخی کشورها مانند هند و چین چنانچه میزان خرید نفت آنها به سقف تعیین شده از سوی آمریکا نرسیده، اجازه خواهند داشت تا رسیدن به این سقف از ایران نفت بخرند.»

اما درست ساعاتی بعد از این گزارش، «برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران که همواره نقش مخالف خوان احساسی راهبردهای اقتصادی ایالات متحده را بازی می‌کند، اخبار مندرج در این گزارش را تکذیب کرد و گفت: «رویکرد دولت دونالد ترامپ برای به صفر رساندن خرید نفت ایران هیچ تغییری نکرده است. پس از پایان معافیت از تحریم‌ها در ۱۲ اردیبهشت، هر کشوری که اقدام به خرید نفت ایران بکند، تحریم خواهد شد.»

به‌گزارش رویترز، برایان هوک در بیانیه‌ای این موضوع را اعلام کرده است و تأکید کرده که حتی کشورهایی که نتوانسته‌اند به اندازه سقف خریدی که قبلاً بر سر آن مذاکره شده بود نفت بخرند، چنانچه اقدام به خرید نفت ایران بکنند با تحریم مواجه خواهند شد.

کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، ترکیه، تایوان، ایتالیا، یونان، هند و چین از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران معاف شده بودند. برخی از کارشناسان معتقدند که احتمال توافق پنهانی میان این خریداران و آمریکا، حداقل برای مدت محدود وجود دارد.

این روزنامه نوشته است: فریدون مجلسی کارشناس حوزه بین‌الملل و سیاسی نیز معتقد است که تحریم‌های آمریکا توان صفر کردن صادرات نفت ایران را ندارد.

مجلسی می‌گوید: «اگرچه آمریکا به جد دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است، اما موفق نخواهد شد. تحریم امر مطلقی نیست و نمی‌تواند ما را به طور کلی از بازار نفت محروم کند.»

او ادامه می‌دهد: «اطاعت و پیروی از آمریکا برای کشورهای بزرگی مثل هند و چین هم مسأله تحقیرآمیزی است. اگرچه آمریکا قدرت دارد و ممکن است برخی مسائل را به آنها تحمیل کند.»

همچنین امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: «می‌شنویم که واردکنندگان نفت ایران در حال رایزنی برای دریافت معافیت‌ها از آمریکا هستند. اما موفقیت و عدم موفقیت این رایزنی‌ها، روی سیاست‌ها و تلاش ایران برای صادرات نفت اثری ندارد و ایران به صادرات نفت ادامه خواهد داد.»

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا با هدف کاهش تنش با ایران اعمال تحریم بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران را به تعویق انداخته است. وزارت خزانه‌داری آمریکا قصد داشت، در اواسط ماه مه تحریم علیه صادرات محصولات پتروشیمی ایران را آغاز کند.

به‌ گزارش فارس، این منابع می‌گویند، این اقدام با هدف کاهش تنش و جلوگیری از خارج شدن شرایط از کنترل آمریکایی‌ها اتخاذ شده است.

افزایش ۱۱۲ درصدی قیمت خانه در یک‌سال

همچنین روزنامه مردم سالاری با تیتر «افزایش ۱۱۲ درصدی قیمت خانه در یک‌سال» نوشته است که معاملات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه با کاهش ۴۰ درصدی، به پایین‌ترین روند افت در سه ماه اخیر رسید و بنا به گفته دفاتر املاک، قیمت‌ها از دو هفته قبل ثابت شده است.

قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۴ هزار و ۲۱۸ مورد بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این سطح از افت معاملات به آرامش قیمتی در بازار منجر شده و به گفته‌ واسطه‌ها، مالکان در دو هفته اخیر دیگر قیمت‌های پیشنهادی را بالا نبرده‌اند.

شیب نزولی قیمت ارز، کاهش تنش‌های سیاسی، افت شدید توان طرف تقاضا و رکود معاملاتی، مهم‌ترین عوامل ایجاد ثبات قیمت در بازار مسکن ارزیابی می‌شود.

یکی از مشاوران املاک در شرق تهران می‌گوید: بعد از اسفندماه که بازار خرید و فروش داغ شد در فروردین ماه معاملات افت کرد که تصور می‌کردیم به علت تعطیلات است، اما پس از رشد قیمت در ۴۵ روز ابتدای سال جاری، از نیمه دوم اردیبهشت ماه بازار دچار رکود شد.

مروری بر کارنامه یک ساله بازار مسکن نشان می‌دهد کاهش معاملات از تابستان ۱۳۹۷ کلید خورده، در نیمه دوم نزول بیشتری پیدا کرده و در دی‌ماه با افت ۶۴ درصدی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

سپس در اسفندماه با رشد ۴۳ درصدی ماهیانه و البته کاهش ۴۹ درصدی سالیانه معاملات مواجه شدیم که باعث شد قیمت‌ها ۸.۸ درصد نسبت به بهمن ماه افزایش پیدا کند.

در فروردین ماه ۱۳۹۸ نیز قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران به ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۱ و ۱۰۴ درصد افزایش یافت.
معاملات هم کاهش ۷۳ و ۳۲ درصدی سالیانه و ماهیانه را به ثبت رساند.

مرکز آمار نیز گزارش داد که تورم ماهیانه مسکن کل کشور در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ افت کرده و به ۰.۶ درصد رسیده و برآوردها نشان می‌دهد تورم ماهیانه مسکن در تهران نیز به حدود ۲ درصد رسیده است. با این وجود می‌توان برای ماه‌های آینده آرامش نسبی بازار مسکن را مشروط به عدم تلاطم بازار ارز پیش‌بینی کرد.

آماری که مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک از قراردادهای خرید و فروش و اجاره تهران و کل کشور در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ارائه داده حاکی از آن است که در تهران ۱۴ هزار و ۲۱۸ مورد خرید و فروش ملک انجام شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. در بخش اجاره نیز ۱۴ هزار و ۵۲ قرارداد در پایتخت به امضا رسیده که نسبت به اردیبهشت ۱۳۹۷ بالغ بر ۲۳ درصد کمتر بوده است.

به گفته خسروی، در کل کشور نیز طی اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۷۶ هزار و ۳۹۳ قرارداد خرید و فروش به امضا رسیده که ۶ درصد کمتر از اردیبهشت ۱۳۹۷ بوده است. در بخش اجاره نیز ۴۸ هزار و ۲۳۲ قرارداد صورت گرفته که از افت ۱۴ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل حکایت دارد.

وی با بیان این‌که در هفته‌های اخیر سرعت رشد قیمت مسکن کاهش یافته است، گفت: با توجه به آرامش بازار ارز، پیش‌بینی می‌کنیم روند قیمت مسکن در سال جاری پایین‌تر از نرخ تورم عمومی‌قرار گیرد و این فرصت برای متقاضیان واقعی فراهم می‌شود تا نسبت به خرید اقدام کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: حذف قیمت از بازار مجازی خرید و فروش ملک در ایجاد ثبات قیمت بی‌تاثیر نبوده و امیدواریم سایت‌ها به ساماندهی مناسبی بر اساس قیمت‌های قطعی برسند و دیگر شاهد درج آگهی‌های کذایی نباشیم. تمامی‌دفاتر املاک را از درج قیمت منع کرده‌ایم و امیدواریم مدیران سایت‌ها بر روی فایل‌های شخصی هم نظارت کافی را داشته باشند.

تغییر چهره ترس در بازار نفت

همچنین روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «تغییر چهره ترس در بازار نفت» نوشته است که طی روزهای پایانی هفته قیمت طلای سیاه ریزش سنگینی را تجربه کرد و به کمترین سطح در سه ماه و نیم اخیر رسید. گرچه پیش‌تر تنش‌های منطقه‌ای و بحث تحریم‌ها منجر به نگرانی از سمت عرضه شده بود و از بهای نفت حمایت می‌کرد، اما اکنون سیگنال‌های طرف تقاضا زمینه‌ساز افت قیمت‌ها شده است.

ظهور نشانه‌هایی از اثرگذاری جنگ تجاری بر اقتصاد چین و استارت تقابل جدید تعرفه‌ای ترامپ علیه مکزیک رشد اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. بانک جهانی نیز در آخرین گزارش خود نسبت به اثرات مخرب جنگ تجاری بر رشد اقتصادی هشدار داده است.

این روزنامه نوشته است: بازار نفت این روزها شاهد تغییر در دغدغه و نگرانی معامله‌گران است. در حالی که از ابتدای سال جاری میلادی نگرانی از ریسک‌های ژئوپلیتیک و کمبود نفت در بازار، مهم‌ترین‌ دغدغه معامله‌گران بود در هفته‌های اخیر نگرانی از کاهش تقاضای نفت و بازگشت مازاد عرضه بر بازار این کالا سایه افکنده و افت شدید قیمت‌ها را رقم زده است.

بهای نفت‌خام ظرف سه روز گذشته با کاهش شدیدی مواجه شد و به کمترین سطح از اواسط فوریه یعنی کف بیش از سه ماهه خود رسید.

نگرانی از افزایش تنش‌های تجاری و اثرگذاری آن بر اقتصاد جهان مهم‌ترین‌ عامل نگرانی در بازار نفت بود. قیمت نفت برنت، نفت شاخص بازار اروپا روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۵ به وقت تهران) بیش از ۲دلار معادل ۳ درصد کاهش یافت و به ۶۶/ ۶۴ دلار بر بشکه رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت، نفت‌خام شاخص بازار آمریکا نیز ۲/ ۱ دلار معادل ۲درصد افت کرد و حدود ۴/ ۵۵ دلار بر بشکه معامله شد. این ریزش قیمت‌ها در حالی بود که در دو روز پیش از آن نیز بازار نفت افت قیمت شدیدی را تجربه کرده بود.

به‌طوری‌که نفت برنت که در معاملات اول هفته حدود ۷۰ دلار بر بشکه به فروش می‌رسید، طی سه روز بیش از ۵ دلار (نزدیک به ۸ درصد) کاهش قیمت را تجربه کرده است.

افت قیمت‎‌ها در روز گذشته در حالی ادامه یافت که به دنبال برگزاری نشست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و بیانیه تحریک آمیز افتتاحیه این نشست نگرانی‌ها از تنش‌ها در منطقه افزایش یافته بود.

با این حال اخبار مربوط به تنش‌های تجاری و نگرانی از شرایط اقتصاد جهانی به خصوص بعد از انتشار برخی آمار اقتصادی چین هرگونه نگرانی از ریسک‌های ژئوپلیتیک را بی‌اثر کرد و کاهش قیمت‎‌ها در بازار نفت را رقم زد.

تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه شب با انتشار توئیتی اعلام کرد که برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع کشورهای آمریکای لاتین به ایالات متحده با عبور از مکزیک، تصمیم به وضع تعرفه گمرکی ۵ درصدی بر تمام کالاهای وارداتی از این کشور گرفته است.

به گفته او، آمریکا از روز ۱۰ ژوئن یعنی کمتر از ۱۰ روز دیگر بر تمام کالا‌های وارداتی از مکزیک ۵ درصد تعرفه گمرکی اعمال خواهد کرد و این امر تا پایان یافتن موج مهاجرت غیرقانونی از مکزیک به این کشور ادامه خواهد یافت.

ترامپ همچنین اعلام کرد که این تعرفه گمرکی تا حل مساله مهاجرت غیرقانونی به تدریج افزایش خواهد یافت و پس از حل آن نیز لغو خواهد شد.

به این معنا که تعرفه گمرکی ماهانه ۵ درصد و تا رسیدن به سطح ۲۵ درصد در یکم اکتبر ادامه خواهد یافت. ترامپ دلیل خود برای اخذ چنین تصمیمی را عدم تلاش مکزیک برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی اتباع کشورهای آمریکای لاتین به آمریکا دانست.

مکزیک بعد از چین دومین شریک تجاری آمریکا محسوب می‌شود. واردات آمریکا از این کشور سال گذشته حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بوده است. از نگاه معامله‌گران و کارشناسان تصمیم اخیر ترامپ به معنای گسترش جنگ تجاری چین و آمریکا به دیگر کشورهای جهان است.

جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن از اوایل سال ۲۰۱۸ آغاز شد و به مرور گسترش یافت. با این حال دو کشور از ابتدای سال جاری میلادی آتش‌بس موقتی را برای مذاکره و حل اختلافات آغاز کردند. این موضوع خود یکی از دلایل افزایش قیمت نفت از ابتدای سال جاری بود.

در واقع در شرایطی که امید می‌رفت جنگ تجاری پایان یابد، نگرانی‌ها از کاهش رشد تقاضا فروکش کرده بود و نگاه‌ها در بازار نفت به سمت عرضه و ریسک‌های مربوط به آن معطوف بود.

در سمت عرضه نیز نگرانی از افزایش تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا و افت تولید نفت این دو کشور، توافق اوپک و متحدانش برای کاهش عرضه ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای نفت و همچنین ریسک‌های ژئوپلیتیک که امنیت بزرگ‌ترین‌ شاهراه نفتی جهان یعنی تنگه هرمز را مختل کرده بود حاکم بود.

در نبود تهدیدی در سمت تقاضا و افزایش نگرانی از کاهش عرضه، گمانه «کمبود نفت» در بازار مطرح شد، از این رو از ابتدای سال و تا پیش از اوج‌گیری مجدد تنش‌های تجاری بهای نفت برنت بیش از ۴۰ درصد رشد کرد و به حدود ۷۵ دلار بر بشکه رسید. از آن زمان قیمت‌ها بیش از ۱۰ دلار معادل ۱۳ درصد کاهش را به ثبت رسانده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.