کد مطلب: ۳۳۱۳۶۸

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس اعلام کرد؛

انتظار برای کانال مالی ایران و اروپا تا ۱۵ دسامبر

انتظار برای کانال مالی ایران و اروپا تا ۱۵ دسامبر

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس با اشاره به تلاش‌ها برای راه‌اندازی سازوکار مالی ایران و اروپا (SPV) گفت: جزییات مربوط به چگونگی فعالیت این کانال باید تا ۱۵دسامبر سال جاری میلادی اعلام شود.

شریف نظام مافی با بیان این مطلب افزود: تا تاریخ ۱۵ دسامبر دست کم باید ساختار اولیه و مکان استقرار این نهاد مالی مشخص شود چراکه پس از آن تعطیلات کریسمس در کشورهای غربی آغاز می‌شود و بعد تعطیلات سال نو در ایران آغاز خواهد شد و در عمل راه‌اندازی این کانال به سال آینده میلادی و خورشیدی موکول می‌شود .

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان اینکه کانال مالی ایران و اروپا در آینده‌ای نزدیک و به احتمال قریب به یقین در کشورهای آلمان یا فرانسه پا می گیرد، افزود: این دو از کشورهای اروپایی به شمار می آیند که تا حدودی می‌توانند فشارهای مالی آمریکا را تحمل کنند.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: از سوی دیگر سوییس به دنبال راه‌اندازی کانال مالی اختصاصی خود است تا در حوزه سلامت و غلات با ایران تجارت کند. مذاکره برای راه‌اندازی این کانال مالی به جریان افتاده تا هرچه زودتر مجوزهای لازم دریافت شده و امکان استفاده از این کانال برای طرفین فراهم شود .

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس اظهار داشت: شواهد کنونی نشان می‌دهد که بدون اشاره مستقیم به این مساله، ایران به سمت نفت در برابر غذا و دارو حرکت می‌کند. به نظر نمی‌رسد که تا دو سال آینده تجارت در حوزه‌های مختلف از جمله تکنولوژی‌های روز مثل هواپیما و ماشین آلات برای ایران ممکن شود یا دست کم به راحتی انجام شود.

وی ادامه داد: فکر می کنم در ۲ سال پیش رو بیشتر تمرکز طرف‌های خارجی برای تجارت با ایران در حوزه غلات و سلامت است و این فعالیت‌ها هم باید با دریافت مجوزهای لازم از جمله اوفک و دیگر نهادهای بین‌المللی انجام شود .

نظام مافی با بیان اینکه ایران باید از فرصت تجارت با کشورهای شرقی استفاده کند، تصریح کرد: هرچند تجارت با کشوری مثل چین برای ایرانیان خوش سابقه نیست اما نباید فراموش کرد که این کشور، چین سابق نیست و در عرصه فناوری‌های روز بومی‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را انجام داده است. بدسابقه بودن چین در تجارت با ایران بیش از طرف خارجی به عوامل داخلی باز می‌گردد که به دنبال واردات کالای بی‌کیفیت و با فناوری‌های پایین از کشورهای شرقی بودند .

عضو اتاق بازرگانی گفت: باید دید قدرت مالی بخش خصوصی در استفاده از فرصت‌های تجارت با هر یک از کشورها به چه اندازه است و البته در شرایط کنونی باید از هر فرصتی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

منبع:اتاق بازرگانی تهران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.