کد مطلب: ۴۰۸۴۰۷

دلار احتمالا تغییر مسیر می‌دهد / انتظار گرانی ارز چقدر منطقی است؟

دلار احتمالا تغییر مسیر می‌دهد / انتظار گرانی ارز چقدر منطقی است؟

عده زیادی از فعالان با توجه به رفتار بازارساز باور دارند اتفاق مهمی در سطح عرضه و تقاضا رخ نداده و قیمت به احتمال زیاد در روزهای آتی مسیر خود را تغییر خواهد داد و توان عبور از سطح مقاومتی را نخواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی نتوانست بالای مرز ۴ میلیونی باقی بماند و دلار کمی در محدوده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی پیشروی کرد. روز یکشنبه، شاخص ارزی سومین افزایش متوالی را تجربه کرد و با ۲۰ تومان افزایش به بهای ۱۱ هزار و ۳۲۰ تومان رسید. این افزایش از آن جهت مهم بود که موجب شد انتظارات معامله‌گران برای رفتن دلار به سوی مرز ۱۱ هزار و۵۰۰ تومانی تقویت شود.

با این حال، عده زیادی از فعالان با توجه به رفتار بازارساز باور دارند اتفاق مهمی در سطح عرضه و تقاضا رخ نداده و قیمت به احتمال زیاد در روزهای آتی مسیر خود را تغییر خواهد داد و توان عبور از سطح مقاومتی را نخواهد داشت.

صرافی‌های بانکی که در تمام روزهای کاری هفته گذشته قیمت دلار را بر تابلوی خود روی عدد ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان ثابت نگه داشته بودند، در هفته جاری سیاست متفاوتی را در پیش گرفتند. در ۴ روز کاری هفته گذشته قیمت دلار همواره ازسوی صرافی‌های بانکی ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام می‌شد. با این حال، در اولین روز کاری هفته جاری این ارز بر تابلوی مهم‌ترین صرافی دولتی میدان فردوسی با ۱۰۰ تومان افزایش عدد ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان را نمایش داد. روز یکشنبه در ادامه این روند قیمت ۵۰ تومان دیگر افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۱هزار و ۳۰۰ تومان رسید. به این ترتیب فاصله بین قیمت دلار بازار با صرافی‌های بانکی به حد محدود ۲۰ تومانی رسید.

برداشت برخی فعالان از رفتار جدید بازارساز این بود که مدیریت قیمتی دلار در دستان اوست و افزایش قیمت روزهای اخیر به معنای آن نیست که قیمت از سطح مقاومتی عبور خواهد کرد. به باور آنها، بازارساز هم اکنون همان تاکتیکی را در پیش گرفته است که در سال جاری انجام داده است. در واقع هر زمان قیمت کمی در بازار آزاد بالا می‌رود، بازارساز با بالا آوردن آرام قیمت خود اجازه ورود تقاضای کاذب به بازار را نمی‌دهد.

در این میان، عده دیگری باور دارند، رفتار بازارساز به معنای آن نیست که مدیریت قیمتی بازار را در دست دارد. از نظر این گروه بازارساز تنها افزایش تقاضا را پذیرفته است و سعی می‌کند اجازه ندهد این افزایش تقاضا منجر به افزایش دامنه نوسان شود. به باور این گروه حجم خرید و فروش‌ها در بازار بالا رفته است و دلالان بیشتری نیز نسبت به گذشته در بازار حضور دارند. در مقابل عده دیگری از فعالان عنوان می‌کنند، رو به روی یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی در خیابان فردوسی که معمولا افرادی عادی برای خرید ارز مراجعه می‌کردند، صف خاصی وجود ندارد و همین نشان می‌دهد که میزان تقاضا در بازار دیگر بالا نیست، در نتیجه نمی‌توان انتظار رشد قیمت را داشت.

از روند روز یکشنبه نمی‌توان نتیجه‌گیری خاصی کرد که کدام گروه از معامله‌گران در مورد روند آتی دلار ممکن است نظر صحیح‌تری داشته باشند. در این روز درست است که قیمت دلار افزایش خود را ادامه داد؛ ولی در ابتدای روز تا محدوده ۱۱ هزار و ۳۷۰ تومانی بالا رفته بود و پس از آنکه نتوانسته بود از آن عبور کند، در مسیر کاهشی قرار گرفت. حال مشخص نیست کاهش از سقف روزانه را باید جدی‌تر گرفت یا ادامه افزایش قیمت روزانه؟ دیروز در بازار سکه نیز چنین روندی برقرار بود؛ روند افزایشی ابتدای روز با کاهش ساعات پایانی دنبال شد.

با این حال، افت سکه از سقف روزانه از اهمیت زیادی برخوردار بود، چون تا حدی انتظارات را تحت تاثیر قرار داد. در ساعات ابتدایی دیروز، فلز گرانبهای داخلی تا محدوده ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومانی رشد کرد ولی به یکباره با افزایش فروش‌ها از مرز ۴ میلیونی پایین رفت و روی عدد ۳ میلیون و ۹۹۶ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت ۶ هزار تومان از روز شنبه بالاتر بود، ولی از آنجا که سکه بالای مرز مهم ۴ میلیونی باقی نماند، کمی انتظارات افزایشی در بازار تعدیل شد. به احتمال زیاد امروز قیمت سکه در صورت رشد دلار می‌تواند یک بار دیگر از آن مرز عبور کند، ولی در صورتی که دلار روند افزایشی نداشته باشد، نمی‌توان حتی در صورت رشد طلای جهانی، انتظار افزایش خاصی را در بازار فلز گرانبهای داخلی داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلارهایم برای تو باشد همتی جان

  • محسن

    اخرما مردم تاکی بایستی بااین سوداگران تورم ارزی صبرداشته باشیم چرا تلاش نمیکنید که دلار به زیرقیمت ۱۰هزارتومان نزول کند تاقدرت خریدمردم کمی شفابخش بشود یعنی چه چرا ارزما ثبات قیمت ندارد همش کلک وکلاهبرداری بامردم که ۷۰٪انهابافقردسته پنجه نرم میکنندبنظرمن اینهایی که بخاطرسودخودشون دوست ندارن کالاهای اساسی ارزان شودبایستی به اشدمجازات برسند تامردم بتونن نفسی بکشند

  • ناشناس

    خیلی اوضاع اقتصاد خوبه. یه وقت اروپایی‌ها واسه کارگری نیان ایران اینجا بیکاری درست بشه.

  • ناشناس

    بااین درامد کمی که مردم دارند چطور باید زندگی کنن چرا کاری نمیکنن که دولار پایین بیاد خب اصلا باهاش کار نکنن مردم از خرج خودشون موندن ندارن یه حقوق میگیرن قسط میدن کرایه خونه میدن پول اب برق میدن شکمشونو با نون خالی سیر میکنن چیزی نمی مونه که بخوان یه دست لباس بخرن چن ماه خوردخورد جمع کنن تا یه ماشین لباسشویی که ارزونترین هستش ۷ میلیون بخرن یکسال بخورنمیر زندگی کنن تا ۷ میلیون ایا پس انداز بشه ایا نشه شما خدا دلتون به حال مردم بسوزه