کد مطلب: ۶۵۳۹۴

انحراف ۸هزار میلیارد تومانی منابع بانک مسکن

انحراف ۸هزار میلیارد تومانی منابع بانک مسکن

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر رانتهای متعدد دولتی در اختیار بانک مسکن قرار گرفته است از انحراف منابع این بانک خبر داد و گفت: فعالیتهای تجاری بانک مسکن رو به گسترش است و هیچ‌کس نیز پاسخگوی این انحراف منابع نیست.فرهاد بیضایی با اشاره به اینکه دولت طی سه سال

92756157563b25e30401bcbb9fb4cc21_XL.jpg کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر رانتهای متعدد دولتی در اختیار بانک مسکن قرار گرفته است از انحراف منابع این بانک خبر داد و گفت: فعالیتهای تجاری بانک مسکن رو به گسترش است و هیچ‌کس نیز پاسخگوی این انحراف منابع نیست.فرهاد بیضایی با اشاره به اینکه دولت طی سه سال اخیر رویکردی را دنبال کرده که نتیجه آن ایجاد رانتهای متعدد برای بانک مسکن بوده است، اظهار کرد: در قانون بودجه سال 95 نیز با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، 5000 میلیارد تومان از زمینهای این وزارتخانه برای افزایش سرمایه بانک مسکن واگذار می‌شود.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی مجوزهای متعددی را برای بانک مسکن اختصاص داده است از استمهال منابع حاصل از وصول اقساط مسکن مهر به‌عنوان یکی از این رانتها نام برد و افزود:‌ این رانتهای دولتی در صورتی که بانک مسکن، یک وظیفه توسعه‌ای را داشته باشد ایرادی ندارد، چه آنکه در کشورهای دیگر بانکهای توسعه‌ای از چنین رانتهایی برخوردار هستند.
وی با ابراز اینکه طی سه سال اخیر از محل منابع عمومی برای بانک مسکن ایجاد رانت شده است، تصریح کرد: این در حالی است که در این مدت بانک مذکور کمترین همکاری را در فعالیت‌های توسعه‌ای داشته است.
کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه با اشاره به صورت مالی سال 93 بانک مسکن،‌ اظهار کرد: این بانک در سال 93 حدود 8هزار میلیارد تومان تسهیلات بین‌بانکی به سایر بانکها پرداخت کرده است، این اتفاق به‌واسطه سود بیشتر این نوع وام ــ برای بانک مسکن ــ روی داده و اصولاً بانکها علاقه‌مند به پرداخت تسهیلات بین‌بانکی هستند.
بیضایی تأکید کرد: این در حالی است که وظیفه بانک مسکن پرداخت تسهیلات به سایر بانکها نیست و موضوع جالب این است که تاکنون هیچ‌کس در این رابطه مورد بازخواست قرار نگرفته است. متأسفانه فعالیت‌های تجاری بانک مسکن رو به گسترش است و هیچ‌کس نیز پاسخگوی این انحراف منابع نیست.
وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر منابعی از محل منابع عمومی در اختیار بانک مسکن قرار می‌گیرد که اگر در مسکن یا حتی مسکن مهر هزینه می‌شد مدتها بود که بازار مسکن از رکود خارج شده بود.
وی با یادآوری اینکه یکی از شروط تخصیص منابع جدید به بانک مسکن در بودجه سال 95 این است که اساسنامه بانک مسکن تغییر کرده و با تصویب هیئت وزیران تبدیل به یک بانک توسعه‌ای شود، افزود: سال به نیمه رسیده اما هنوز اتفاقی در این زمینه روی نداده است.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه بانک مسکن هر روز از رانتهای جدیدی برخوردار می‌شود که ــ این رانتها ــ در اختیار سایر بانک‌ها قرار نمی‌گیرد، گفت: بانک مرکزی در این زمینه یا باید ساختار بانک مسکن یا اساسنامه آن را تغییر دهد. این بانک باید بپذیرد که وظیفه توسعه مسکن را به‌عهده دارد نه پرداخت تسهیلات بین‌بانکی و ورود به فعالیتهای تجاری. شرایط فعلی بانک مذکور این را نشان نمی‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.