کد مطلب: ۶۱۸۵۸۴

خبر مهم برای بازار نفت / انفجار خط لوله نفت عراق به ترکیه

خبر مهم برای بازار نفت / انفجار خط لوله نفت عراق به ترکیه

یکی از خط لوله‌های اصلی نفت خام عراق به ترکیه که از دریای مدیترانه می‌گذشت، سه شنبه ۲۹ دی ماه دچار انفجار شد. این اتفاق فشار موجود بر بازار نفت را زیادتر کرد و باعث افزایش قیمت‌ نفت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از خط لوله‌های اصلی نفت خام عراق به ترکیه که از دریای مدیترانه می‌گذشت، سه شنبه ۲۹ دی ماه دچار انفجار شد. این اتفاق فشار موجود بر بازار کساد نفت را زیادتر کرد و باعث افزایش قیمت‌های نفت شد.

متصدی این خط لوله گفت که آتش خاموش شده است و عملیات خنک سازی در حال انجام است. خط لوله پس از انجام اقدامات لازم کار خود را از سر می‌گیرد.

دلیل انفجار این خط لوله هنوز مشخص نیست. این خط لوله یکی از مسیرهای اصلی انتقال نفت از شمال عراق به اروپا از طریق بندر جیهان ترکیه بود. این انفجار چندمین وقفه‌ای بود که در چند ماه اخیر در انتقال نفت اتفاق می‌افتاد و بازار نفت را دچار تنش کرد.

تاثیر انفجار بر بازار نفت

به نقل از بلومبرگ ، قیمت‌های نفت در آسیا پس از انتشار این خبر افزایش یافت. از اکتبر سال ۲۰۱۹ ذخایر نفت خام هم اکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند. دلیل این اتفاق ابن است که شیوع سویه اومیکرون بر کاهش میزان تقاضا تاثیر چندانی نداشت و کمبود منابع در لیبی و قزاقستان نیز همچنان ادامه دارد. کمپانی گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که قیمت نفت برنت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار می‌رسد.

این انفجار در استان قهرمان مرعش ترکیه در ۵۱۱ کیلومتری مسیر جیهان رخ داد. زمان بازگشت این خط لوله هنوز معلوم نیست اما انفجار آن خسارت بزرگی به بار آورده است. این خط لوله در سال گذشته روزانه بیش از ۴۵۰ هزار بشکه نفت را جابه‌جا می‌کرد.

این کانال شامل دو لوله است که در کنار هم جریان دارند. نفت خام را پس از عبور از این لوله ها بار تانکرها می‌کنند و به پالایشگاه‌های اروپا می‌فرستند. این نفت از سمت بغداد و دولت اقلیم کردستان که کنترل شمال شرقی عراق را در دست دارد به اروپا صادر می‌شود. این خط لوله قبلا هم در سال ۲۰۱۲ توسط خرابکاران منفجر شده بود و برای چند ماه کار آن را متوقف کرده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.