کد مطلب: ۱۴۸۲۱۷

ایرانی ها ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند

ایرانی ها 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند ایران از نظر شاخص‌های مرتبط با فساد در جایگاه مناسبی قرار ندارد و فقط در یک مورد، 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد.

گزارش دیوان محاسبات، نهاد نظارتی وابسته به مجلس قانون‌گذاری از حجم تخلف‌های دولت قبلی شگفت‌انگیز است و شانه‌به‌شانه فساد گسترده می‌زند. این تخلف‌ها بسترساز اقتصادی در بودجه است و واکاوی فرایند تبدیل تخلف به اختلاس را ضروری می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این در حالی است که فساد در اقتصاد در بخش ها و فعالیت‌های دیگر ادامه دارد و پنهان‌تر شده است. به همین دلیل است که گفته می‌شود شفافیت و کاهش زمینه‌های ایجاد فساد، از کانال‌هایی است که توجه به آن، باعث بهبود وضعیت مقاومت اقتصادی می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران به لحاظ وضعیت فساد با شرایط نگران‌کننده‌ای روبه‌رو شده که با پیش‌نیازهای لازم برای افزایش مقاومت اقتصادی همخوانی ندارد. بنابراین، شناخت کانال‌های اثرگذاری فساد بر مقاومت اقتصادی ضروری است.

موسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصادی که با نگاهی امنیتی اقتصاد ایران را رصد می‌کند در تازه‌ترین پژوهش خود هشدار داده است که که ایران به لحاظ بحران‌های فسادآمیز در شرایط نامطلوبی قرار دارد.

بر اساس گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل‌ در سال 2017، ایران به لحاظ شاخص سهولت کسب‌وکار در جایگاه 120 در بین 190 کشور جهان قرار دارد و نسبت به سال 2016 سه پله تنزل کرده است. در خصوص شاخص فرار مالیاتی، از کل 60 درصد افرادی که ملزم به پرداخت مالیات هستند، 20 تا 25 درصد فرار مالیاتی دارند. بنابراین، بین 13 تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور صورت می‌گیرد.

در رابطه با شاخص اشتغال پنهان و حجم اقتصاد غیررسمی، متوسط حجم اقتصاد غیررسمی در ایران در دوره زمانی 2006 تا 2013، حدود 18/1 درصد بوده است. البته این رقم از 21/12 درصد در سال 2009 به 16/17 درصد در سال 2013 (1392 شمسی) رسیده است. همچنین، از 22 میلیون و 500 هزار نفر شاغل در کشور، 6 میلیون و 500 هزار نفر مشاغل غیررسمی دارند.

با دقت در سه شاخص ذکر شده، به نظر می‌رسد گر چه در کشور برای مجرمان مفاسد اقتصادی گاهی احکام سنگینی اجرا می‌شود، اما در ریشه‌کن ساختن رفتارهای فاسد، کارآمدی لازم را نداشته است. این در حالی است که برخورد جدی با مسئله فساد، دسترسی‌های عظیم درآمدی از کانال مالیات برای دولت به همراه دارد که قادر است تاثیر قابل توجهی بر افزایش مقاومت اقتصادی کشور بگذارد.

منبع: ساعت 24

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.