کد مطلب: ۳۸۶۹۶۰

ترامپ اظهار کرد:

ایران باید خیلی خیلی محتاط باشد

ایران باید خیلی خیلی محتاط باشد

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران بار دیگر ادعاها درباره ایران را تکرار کرد و گفت که ایران باید «خیلی خیلی محتاط باشد.»

به گزارش تجارت‌نیوز ،، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت که خواهیم دید که درباره ایران چه پیش می‌آید.

وی که در جمع خبرنگاران و پیش از سوار شدن به هواپیما برای رفتن به تفریحگاه خود در نیوجرسی صحبت می‌کرد درباره ایران گفت: «خواهیم دید درباره ایران چه پیش می‌آید، ایران باید خیلی خیلی محتاط باشد.»

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های گسترده، اعلام کرد در پی عدم تحقق وعده طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای جبران خسارات ناشی از خروج آمریکا از این توافق، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای برمی‌دارد.

برنامه جامع اقدام مشترک در دو بند، به صراحت عنوان کرده است که احیای تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق، به ایران این حق را اعطا می‌کند که اجرای بخشی یا تمام تعهدات خود ذیل برجام را متوقف کند. ایران در گام نخست، تعهد به سقف برجامی اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را تعلیق کرد.

«حسن روحانی» رئیس جمهور ایران دو روز پیش در جلسه هیئت دولت خطاب به کشورهای اروپایی درباره گام دوم ایران که روز ۱۶ تیر خواهد بود، گفت: اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، در ۱۶ تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد.

رئیس جمهور ایران همچنین تاکید کرد: از 16 تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

از سوی دیگر «علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل روز جمعه با بیان اینکه بیش از یک‌سال از خروج یک‌طرفه آمریکا از معاهده‌ برجام می‌گذرد، گفت: ایران پس از خروج یک‌طرفه‌ دولت ایالات متحده از این معاهده، فرصتی طولانی به اروپا داد تا اقدامی در جهت انجام تعهداتشان نسبت به برجام انجام دهد و گام دوم نیز از شانزدهم تیرماه ۱۳۹۸ آغاز می‌شود و میزان غنی‌سازی اورانیوم از حد 3/67 (سه-ممیز-شصت‌وهفت صدم) درصد جلوتر خواهد رفت و تا هر جایی که مورد نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز ما باشد، خواهد رسید.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.