کد مطلب: ۷۰۹۱۸۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با وزیر صمت:

بعد از هواپیمای مسافری نوبت به وعده ساخت جت رسید/ ایران سازنده جت ۷۲نفره می‌شود

بعد از هواپیمای مسافری نوبت به وعده ساخت جت رسید/ ایران سازنده جت ۷۲نفره می‌شود

وزیر صمت امروز از نمایشگاه ساخت هواپیمای جت ۷۲ نفره شرکت‌های دانش‌بنیان همکار در دانشگاه امیرکبیر بازدید کرد. رضا فاطمی‌امین در این بازدید به تجارت‌نیوز گفت: با تکیه بر عمق مطالعاتی‌ دانشگاه‌ها تضمین کافی برای به سرانجام رسیدن این طرح وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز پنجشنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۱، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از «نمایشگاه ساخت هواپیمای جت ۷۲نفره شرکت‌های دانش‌بنیان همکار با دانشگاه امیرکبیر» بازدید کرد.

به نظر می‌رسد بعد از وعده ساخت هواپیمای مسافری توسط رئیس جمهوری، حالا دولت سودای ساخت جت ۷۲نفره را هم در سر دارد. اما آیا تضمینی برای پرواز این جت‌ها و هواپیماها وجود دارد؟

در همین زمینه رضا فاطمی‌امین به تجارت‌نیوز پاسخ داد: صنایع هوایی، صنایع بسیار حساسی هستند و باید به بالاترین استانداردها در آن توجه شود. در حال حاضر با تکیه بر عمق مطالعاتی‌ که در دانشگاه دنبال می‌شود، تضمین کافی برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های مذکور وجود دارد.

او توضیح داد: معمولاً یک هواپیما قبل از تجاری‌سازی مدت‌ها مورد آزمون قرار می‌گیرد. در این پروژه علاوه بر پشتوانه علمی برای قوی‌سازی، طرح تعاملاتی برای همکاری با سایر کشورها هم در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه اخیرا با یکی از کشورهایی که در صنعت هوا و فضا پیشرفته است مذاکراتی برای انتقال فناوری انجام دادیم.

همچنین منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در تکمیل پاسخ وزیر به پرسش تجارت‌نیوز بیان شد: در این پروژه سعی شده از تجربیات گذشته که به‌نظر شکست‌خورده می‌آید استفاده شود و با سوار شدن بر تجربیات، استفاده از زیرساخت‌ها و افزودن نوآوری به سیستم محصول جدید ارائه دهیم. این رویکرد صحیح محاسبه شده است.

رهاورد هوایی از شانگهای

فاطمی‌امین همچنین پس از بازدید، در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره برنامه وزارت صمت برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای رفع نیاز‌های صنعتی کشور عنوان کرد: صنایع هوایی پیشران هستند. رشد و توسعه فناوری در این حوزه بر دیگر بخش‌های صنعتی تاثیر مثبت و بسزایی دارد.

وزارت صمت در سال گذشته برای اولین بار دفتر صنایع هوایی را به علت اهمیت آن ایجاد کرد. او افزود: در حال حاضر بستر رشد در چهار سرفصل صنعت هوایی وجود دارد. یکی پهپادها که تا به امروز پیشرفت چشمگیری داشت و حتی صادرات در این حوزه دنبال شد.

وی ادامه داد: دیگری هواپیماهای سبک زیر ۲۰ نفر است که با چندین کشور در این‌باره تعامل‌هایی رقم خورد. همچنین وزارتخانه به‌دنبال توسعه هواپیماهای ۱۲ و ۱۷ نفره در بازار هوانوردی است. چراکه وجود این زیرساخت برای شهرهایی با فاصله ۲۰۰ متر معقول و ضروری به حساب می‌آید.

این عضو کابینه سیزدهم تصریح کرد: یکی دیگر از حوزه‌های دنبال‌شده در صنعت هوایی موضوع بالگردهاست. در این زمینه هم طی سفر به شانگهای تعاملاتی صورت گرفت. همچنین در دانشگاه امیرکبیر دو پروژه هواپیمای ۷۲ نفره و ‍۱۵۰ نفره با مشارکت شش دانشگاه و چندین شرکت دانش‌بنیان انجام شد که در جهت تسهیل اجرای آن نهایت همکاری را به کار‌ خواهیم گرفت.

تفاهم‌نامه ۲۲ بندی با بانک مرکزی به کجا رسید؟

فاطمی‌امین همچنین درباره تفاهم‌نامه ۲۲ بندی بانک مرکزی با دو وزارتخانه اقتصاد و صمت در جهت تسهیل تامین مالی توضیح داد: اقدامات زیادی در وزارت صمت انجام گرفته است که بدون تامین مالی مغفول می‌ماند.

او اعلام کرد: اخیرا بر چند پروژه تمرکز شده‌ که توازن سرمایه‌گذاری یکی از آن‌هاست. شهرهایی در کشور وجود دارد که با وفور سرمایه‌گذاری مواجه‌اند و برعکس شهرهایی که صنایع‌شان نیاز به بازسازی و نوسازی شدید دارد. در همین راستا برای تامین مالی آن‌ها یک تفاهم‌نامه میان سه ارگان انعقاد شد.

وزیر صمت در پایان خاطرنشان کرد: در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی بنگاه‌های تولیدی، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه در گردش و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تضمین اوراق‌هایی که واحدهای صنعتی در بورس دارند در نظر گرفته شد.

بر اساس این گزارش، ایران از دهه ۷۰ بارها سعی کرد با ساخت هواپیمای مسافری رسماً وارد این صنعت شود که هیچ‌کدام از پروژه‌های انجام‌شده تا امروز سرانجام خوشی نداشتند.

پس از تاکید دوباره رئیس دولت سیزدهم برای ساخت هواپیمای مسافری بسیاری از تحلیلگران و حتی شهروندان با اشاره به ضعف‌های متعددی صنعت خودروسازی، بدبینی خود را نسبت به ورود کشور به صنعت هوایی بار دیگر به نمایش گذاشتند.

اما آیا اکنون با ورود دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به پروژه ساخت جت ۷۲نفره می‌توان سرنوشت متفاوتی را برای این طرح در مقایسه با پروژه‌های قبلی متصور شد و به اندازه مسئولان وزارت صمت خوش‌بین بود؟

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه صنعت و معدن خبر ایران تولیدکننده هواپیما می‌شود را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تو رو خدا دست بردارین، شما هنوز دارین پراید و ۲۰۶ رو از ۲۰ سال پیش میزنین الان میخواین جت و هواپیما اونم با تحریم و یکدفعه ای بسازین؟! اگر پول زیادی دارین مطالبات مردم در بورس رو بدین.

  • ناشناس

    شما اول وعده حذف قرعه کشی خودرو از ابتدای امسال رو که سال قبل دادی عملی کن! بعد هم وعده واردات خودرو از شهریور رو محقق کن! …. که مایات نداره!!!

  • حسینی

    فکر می‌کنید سخت تر از پراید، یک جلد موتور از چین، تا این ها هستند، ر(جنگلیها) اوضاع علمی توقع پیشرفت نداشته باش ش ش ش

  • ناشناس

    قرار نیست که ما در هر حوضهِ ای که وارد نیستیم وارد شویم زمانی ارزش واردشدن دارد که یک کام از تولید روز جهان جلوتر باشیم آن وقت ارزش سرمایه گذاری دارد در غیراینصورت نابود کردن ثروت ملی است