کد مطلب: ۶۹۳۹۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران تولیدکننده هواپیما می‌شود؟/ ساخت هواپیما توجیه اقتصادی دارد؟

ایران تولیدکننده هواپیما می‌شود؟/ ساخت هواپیما توجیه اقتصادی دارد؟

اخیراً رئیس سازمان هواپیمایی کشور با قاطعیت اعلام کرده است که اولین هواپیمای مسافربری ایرانی تا سه سال آینده ساخته می‌شود. این امری بعید است. اما آیا ایران توانایی ورود به این صنعت را دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آیا ایران می‌تواند هواپیما یا هواپیمای مسافربری بسازد؟ یا وعده‌ای را محقق کند که محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، داده است.

محمدی‌بخش اخیراً اعلام کرد که ساخت هواپیمای بومی و مسافربری امکان‌پذیر است و زمان بهره‌برداری از اولین هواپیما را ۳۶ ماه آینده اعلام کرد. در حالی که بسیاری از کارشناسان گذشته از مباحث فنی و علمی، معتقدند که ساخت هواپیما در کشور ایران به صرفه نیست. اما آیا ایران دانش ساخت هواپیمای مسافربری را دارد؟

برای پاسخ به این سوال می‌توانیم عقبه ساخت هواپیما در ایران را مرور کنیم. هسا ایران ۱۴۰ می‌تواند نمونه خوبی باشد. در سال ۱۹۹۶ میلادی شرکت هواپیماسازی آنتونوف در اوکراین تلاش کرد با همکاری شرکت صنایع هواپیماسازی ایران ( هسا) محصول مشترکی تحت عنوان هساایران ۱۴۰ یا آن- ۱۴۰ تولید کند.

نتیجه این همکاری ساخت پنج فروند هواپیمای دو موتور کوتاه‌برد بود که توانایی حمل ۵۲ مسافر و فرود در باند خاکی را داشت. متاسفانه دو فروند از این هواپیما سقوط کردند و سه فروند دیگر در اختیار نیروی انتظامی، نیروی هوایی و آمبولانس است که از آن‌ها استفاده‌ای غیر از پرواز می‌شود. هواپیماهایی که قبل از پیوستن به ناوگان هوایی کشور زمین‌گیر شدند.

ساخت هواپیما در ایران اقتصادی نیست

حمید غوابش، دبیر اسبق انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران و کارشناس صنعت هوانوردی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره امکان ساخت هواپیما در ایران گفت: خیلی بعید است که ساخت هواپیما در ایران اقتصادی باشد. حتی با فرض اینکه ما از دانش لازم برای ساخت هواپیما بهره‌مند باشیم. ما نمی‌توانیم یک هواپیمای تجاری بدنه باریک بسازیم که دارای پتانسیل اقتصادی باشد.

او ادامه داد: انتقال دانش به انحای مختلف قابل انجام است. این تجربه را در هسا ۱۴۰ داشتیم. یعنی کپی‌برداری از محصولاتی که پیشتر تولید شده است معنای انتقال دانش می‌دهد. می‌توانند درباره مونتاژکردن، تامین و نگهداری، بروزکردن تجهیزات و … دانش کسب کنند. اما نمی‌دانم آیا دانشی در ایران برای ساخت هواپیما وجود دارد یا خیر؟

بر تامین و نگهداری قطعات تمرکز کنیم

غوابش اشاره کرد: بهتر است تمرکز خود را بر تامین و نگهداری و تولید قطعات تا ساخت هواپیما بگذاریم.

دبیر اسبق انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران بیان کرد: یک هواپیما زمانی ارزش که هزینه تعمیراتش از سود‌آوری آن بیشتر نباشد. بسیاری از هواپیماهایی که در ناوگان هواپیمایی است ارزش به خط آوردن ندارند. نمی‌توانند درآمد ایجاد کنند. اقدامات ما باید وجه اقتصادی داشته باشد.

او اشاره کرد: سخت است که بگوییم ایران توان تعمیر هواپیماهای موجود را دارد. برخی از قطعات را نمی‌توانیم بسازیم.

مشکل صنعت ساخت هواپیما نیست

غوابش در پایان گفت: مشکل امروز ما اقتصاد حمل و نقل است نه ساختن هواپیما. اصلاح این اقتصاد مشکلات زیادی را حل می‌کند. الان تولید هواپیما مسئله صنعت نیست. بلکه امروز باید به توسعه ناوگان حمل‌ونقل و پروازهای امن فکر کنیم. باید تجهیزات ایمن و اقتصادی داشته باشیم.

گفتنی است که ابراهیم رئیسی در خرداد ۱۴۰۱ از شرکت صنایع هوایی ایران ( هسا) بازدید به عمل آورد و دستور ساخت هشت فروند هواپیمای مسافربری را صادر کرد. رئیس جمهوری تاکید کرد که تا سفر بعدی او به اصفهان این هواپیماها آماده شوند.

برای مطالعه بیشتر مطلب هواپیمای ایرانی جایگزین پراید ایرانی می‌شود؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    شمالطف کنیدنصف اون هواپیماهایی که بخاطرقطعه زمین گیرشدن رادرست کنیدنمیخادهواپیمابسازیداون اروپا وروسیه حتی چین ازقطعات امریکایی استفاده میکندکشورپیش رفته یعنی امریکا

    • ناشناس

      خوب اگه امریکا نخواسته قطعه بهت بده می خوای چکار کنی
      اگه فردا امریکا گفت به هر دلیلی نمی خوام قطعه بهت بدم کاری هم به مردم و حکومت ندارم کلا ازتون خوشم نمیاد
      روی پای خودت بایست و لو اینکه هزینه زیاد داشته باشد

  • عای

    میدونستم موفق نمی شیم؟؟؟!!!

  • ناشناس

    چرا ما در هر کاری دخالت کنیم اگر ما پسته و خاویار و زعفران دنیا را تامین کنیم همه مردم ثروتمند میشوند سوئیس فقط ساعت تولید میکندترکیه صنعت توریسم قوی دارد ولی ما همه کاره و هیچ کاره

  • پدران

    ما یک پراید امن را نتوانستیم..
    پراید ناامن و خودروهایی که ایربگ باز نشد…تولید ایران است.
    کی جرات میکنه سوار هواپیمای ایران شود؟

  • Reza

    اگه کارهایی که انجام میشه کارشناسی باشه همه کارها شدنیه با استعداد ایرانی همراه مواد اولیه فراوان غیر ممکنی وجود ندارد.

  • ناشناس

    کم کم صادرکننده هم میشن ،والا

  • ناشناس

    اگر در مملکت ما نهادی قدرتمند و واقعا با دانش و مجرب کیفیت و کمیت لوازم تولید شده را کنترول نماید …البته به معنی واقعی….سرمایه و مواد اولیه و زمان فعالین صنعتی سوخت نمیشود و ابروی جنس و صنعت نیمه جان ایرانی حفظ میشود و خیلی مشکلات و مسایل جانبی دیگر اگر حذف شوند هر کاری شدنی است و پله های ترقی یکی پس از دیگری قابل فتح میباشند ….

  • ناشناس

    کار بسیار بزرگی کشور ما شروع کرده .با عراق وسوریه ویمن ولبنان روابط خوبی داریم .اگر هر محصول ایرانی که به این کشورهای دوست صادر بشه ابرومند و کاردرست باشه کم کم همه دنیا خواهند خرید .ازقابلمه گرفته تا هواپیما .استاندارد

  • ناشناس

    به نظر من این مسأله خیلی بزرگیه ، پای آبروی کالا و صنعت ایران طرفه … اگر موفق بشوند یه چیز با کیفیت رقابتی تولید کنند این روی بقیه صنعت هم تاثر مثبتی می‌ذاره… .
    من جای وزارت اطلاعات بودم حواسمو جمع میکردم .

  • Mamn

    با توجه به وضعیت سیاسی اکراین و حذف کمپانی با سابقه ای مثل آنتونف ،دیگر تمرکز روی محصول مشترک با آنها( IR140)منطقی نیست،به تنهایی هم هواپیما ساز شدن چه از نظر زیر ساختها و چه از نظر اقتصادی هم که اصلا توجیه ندارد،اما با مشارکت کمپانی‌های کشورهای دوست ،میتوان یا پروژه های مشترک تعریف کرد یا در طرحهای فعلی آنها که بیشترین توجیه اقتصادی را دارد مشارکت داشت ،مانند سوخو 100،یا هواپیمای mc21,روسها که طرحهای بروزی هستند یا شرکت های چینی که طرحی مانند c919را دنبال میکنند.به هر حال با واقعیات موجود باید کنار آمد و اینکه به امید رفع تحریم ها به خرید هواپیماهای دست چندم اکتفا کنیم هم درست نیست،باید راه میانه را انتخاب کنیم و دیگر معطل نمانیم.